Såg ett avsnitt av Jay Leno´s garage igår, och denna gången låg fokus på bilmodellen; "Tatra T87"

Jag passade på medans jag diskade igår att titta på ett avsnitt av "Jay Leno´s garage". Först tänkte jag; "Wow! Vilken imponerande bilsamling han hade!" Där fanns ju allt ifrån gamla elbilar från 1930-talet till renoverade gamla "Disney-bilar". I detta avsnittet så visade han upp en gammal "Tatra T87", som var en uppföljare på modellen "T77". Modellen "T87" var bara tillverkad i cirka 6000 exemplar och var bakhjulsdriven till skillnad från föregångaren som var framhjulsdriven. Baktill hade den en så kallad "hajfena". Tatra T87 blev modellen alla SS-officerare inom tyska armén skulle äga på 1930-talet. Tyvärr var inte tekniken på bilar på den tiden inte tillräckligt bra utformad för att klara av att styra i hög fart, så Tatras bilmodell krävde flertalet liv bland SS-officerare än själva Andra Världskriget under 1940-talet.Jay Leno bredvid en Tatra T87 bilen som krävde många SS-officerares liv i Nazi-Tyskland under 1930-talet.Bilen framifrån, designen kom sedermera att inspirera den tyske ingenjören Ferdinand Porsche till att skapa sportbilen nummer 1; Porsche. Men även bilen som kom att bli synonym med Nazi-Tyskland; Volkswagen. Ferdinand Porsche, mannen bakom sportbilen nummer 1.En Tatra T77, föregångaren till kultbilen och föregångaren till bilen som var inspirationen till bilen som kom att bli synonym med Nazi-Tyskland nämligen, Volkswagen eller "bubblan" som den kallades i folkmun. Förutom en symbol för Nazi-Tyskland kom den också att bli en symbol för hippie-rörelsen och Woodstock-generationen. En Volkswagen, "bubbla" anno 1974.Jay Leno, mannen som har tagit sitt bilintresse till en helt ny nivå. Jag vet inte riktigt varför jag tycker att han är attraktiv, men jag tror att det är för att han påminner lite om min morfar Thure Karlsson. Han försökte själv starta en bilfirma på 1980-talet, kallad "Söder bil", något som aldrig blev av, tyvärr.