Användningen va kanalen och järnvägen

Förr så såg transportsätten helt annorlunda ut ä vad dom gör idag i Göteborg, hela trafiknätet såg annorlunda ut. Man använde sig utav häst och vagn, det var svårt för folk som inte bodde inne i stadskärnan att ta sig dit och det fanns inte så mycket vägar att ta sig fram på. Förr hade dom till exempel inga fartkameror eller rödljus vilket visar på att det var inte lika säkert att vistas i trafiken förr och dom hade inte heller saker som övergångsställen. Man gjorde vägar och så fick häst och vagnen åka på dom, det fanns inte så mycket regler til det. Idag har man regler på bilvägarna för att det ska vara säkert men eftersom man förr använde sig av häst och vagn kanske det inte var lika viktigt med bilregler eftersom det inte var så mycket som kunde hända med en häst och vagn, det var redan väldigt säkert. Dock var häst och vagn inte det ända man använde sig utav förr, man använde sig också utav kanalerna. Det går en lång kanal genom hela staden som man förr använde som ett sätt att leverera saker och ta sig fram på. Det var effektivare att kommer från hamnen och åka på det sättet in i staden för att leverera varorna som har beställts. Till en början byggdes kanalerna 1620 för att skydda staden från fiender, det skulle fungera som en vallgrav. Den användes fortfarande till det men blev sedan ett effektivt transport sätt. Den användes inte så mycket för att transportera människor från ett ställe till ett annat, den användes som sagt mer till att transportera varor. Eftersom kanalen är så smal så gick det inte för fartygen att åka in i dom små kanalerna, då fick man åka in med mindre båtar vilket gjorde så att det blev en trevligare miljö och trafiken kändes lugnare. På bilden ser du östra hamnkanalen för väldigt längesedan när den användes som transport i staden. Nu idag används den mer till nöje som till exempel Paddan som är en sight seeing båt som går genom staden eller trampbåtar och så vidareHamnen och kanalerna var bara en liten del utav transporten i Göteborg, något som dock är lite större är järnvägen. Järnvägen kom till Sverige väldigt sent eftersom man ansåg att den inte skulle göra någon nytta i ett så fattigt land som Sverige. Adolf Eugene von Rosen var han som i flera år försökte övertala makthavarna och finansiärer om att man ska satsa på järnvägen i Sverige och att den skulle börja i Göteborg. Olyckligt nog så hann han dö innan han hann genomföra sitt arbete, då tog Nils Ericsson över efter honom. Han såg till så att dom byggde en järnväg som skulle gå mellan Göteborg och Stockholm och sedan också mellan Göteborg och Malmö. Detta transportsättet var något som befolkningen var väldigt skeptiska mot i början. Fler och fler började använda järnvägen och tillslut efter bara någon månad så använde flera tusen sig utav den. Man började också göra järnvägar på lite kortare sträckor som mellan Göteborg centrum till Jonsered osv. Det blev en stor förändring för landet eftersom det var ett helt nytt sätt att ta sig fram och också mycket mer effektivt än häst och vagn som var det som man använde sig mest utav innan. På grund utav att det var Nils Ericsson som fick igenom iden om järnvägen så valde man att döpa terminalen till Nils Ericssons Terminalen, den ligger kvar på samma ställe och heter det än idag. Järnvägen kom i samband med industrialiseringen i England i andra halvan utav 1750 talet. Eftersom industrialiseringen kom cirka 100 år efter i Sverige så tror jag det var därför som järnvägen kom så sent. Jag tror också att man insåg att det behövdes en förändring i Sverige, det behövdes utvecklas och att utveckla transportsätten var ett bar sätt att visa på att utvecklingen går framåt. Länge så drevs tågen med ånga, därav heter det ånglok som hela tåget drivs av då. NU idag är det inte alls vanligt att man använder sig utav ånglok, det kan du mer se på museum men inte så mycket ute på järnvägarna. Idag drivs tågen av el vilket är väldigt effektivt och bra för miljön, det är mycket mindre arbete med ett eldrivet tåg än något som drivs av ett ånglok.