Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz

“Oh Lord, won’t you buy me a Mercedes Benz” sjöng Janis Joplin på sitt karakteristiska sätt och avslutade låten med ett kraxande, häxlikt skratt. Under gårdagens F1-lopp använde sig kommentatorerna av just det citatet för att tolka hur Max Verstappen måste känna sig i sin bil när han ännu en gång kunde konstatera att han hade de två Mercedesbilarna med Lewis Hamilton och Valtteri Bottas framför sig. Ja, kanske hade han den låten i huvudet när han satt där i sin bil tillhörande Red Bull Racing. Dessutom fick han sedan han väl passerat Bottas något fel på bilen och han tvingades bryta från sin då andraplats, på varv 51 av 63. Och med fyra lopp kvar av säsongen säkrade Mercedes nu också titeln som konstruktörsmästare – för sjunde säsongen i rad! Det är klart att det ser bra ut för ett bilmärke som Mercedes att få så mycket positivt skrivet om sig som det blir när man till den här graden dominerar F1-sporten, men självklart skiljer det sig en hel del mellan en Formel 1-bil och en vanlig bruksbil eller mer sportaktig modell av bilen. Det hela påminner mig om när jag var barn och min nio år äldre kusin Peter under några år körde rally. Hur framgångsrik han var vet jag inte, men jag minns att han hade några stycken pokaler. ”Får man inte en buckla till hyllan så får man en på bilen” brukade han säga. Ungefärligt citat. Det var i alla fall så att jag då som barn någon gång hade sett eller läst mig till att någon rallyförare i en Mazda vunnit någon tävling. Det fick väl mig att, långt innan körkort och bilkörande, uttrycka någon slags beundran över det bilmärket. Peter förklarade då att det är stor skillnad mellan en rallybil av märket Mazda och en vanlig bil från samma företag. Självklart var det förstås så. Själv körde han väl SAAB V4 som rallyförare och även SAAB privat. SAAB var också vad min pappa brukade köra och det föll sig väl naturligt att även alla mina första bilar var av det märket, 99 och 900. Numera har både kusinen Peter och jag för övrigt övergått till Volvo och någon Mazda har det aldrig blivit för mig. Inte Mercedes heller för den del. Men visst är det väl så att det ger positiva vibbar för presumtiva bilköpare att förknippa ett bilmärke och en logga med sportsliga framgångar, konstigt vore det annars. Å andra sidan har jag mina dubier kring däcksmärket Pirelli. Det verkar som att Pirelli har ensamrätt till att leverera däck till F1-cirkusen och med tanke på att bilarna under ett lopp kör i depå en eller två gånger för att byta däck måste ju kvaliteten vara att ifrågasätta. Eller? Jag menar… ett F1-lopp är strax över 30 mil långt och efter kanske knappt halva loppet och ibland en gång ytterligare byts det däck på bilarna. Om man omsätter det till verkligheten skulle jag på en körning med ungefär samma körsträcka från södra Småland till Göteborg behöva svänga av i Värnamo eller kanske Gislaved – ja, det senare vore ju i och för sig lämpligt – för att byta till nya däck. Och kanske sedan igen vid Borås eller så. Hur skulle det se ut? Och dyrt skulle det bli också. Nej, jag tror jag håller mig borta från Pirelli. Michelin låter bra, inte minst som kroppsformen också i linje med tidigare blogginlägg tycks börja inta formen av Michelingubbe (nåja, kanske inte riktigt ändå, men åt det hållet). Eller Gislaved då, om det finns kvar. Det är ju också tidsödande med två däckbyten bara på sträckan till Göteborg. I F1 går det dock undan. På 2,2 sekunder har man bytt alla fyra hjulen och så är det körklart igen. Hade de haft 10 sekunder på sig hade de väl hunnit byta hela chassit också, hunnit tanka fullt, ge bilen en rundsmörjning, prova oljetryck, fylla på spolarvätska och förse föraren med korv med bröd med senap och extra mycket räksallad och en flaska Fanta. Det går undan i Formel 1, även i depån! Årets F1-säsong rullar nu vidare med de sista loppen i Turkiet, Bahrain (två lopp) och Abu Dhabi och det är nog ingen tvekan om att Lewis Hamilton kommer att sluta som världsmästare igen och att finländaren Valtteri Bottas när säsongen summeras blir tvåa, båda förarna körandes Mercedes. Det är bra förare förstås, men det är väl bra bilar också får man förmoda. Nu får det dock vara nog med reklam! Jag får ju inget betalt för det här. P.S. Någon rallybild på min kusin lyckades jag inte hitta på nätet så det får bli en på Per Eklund istället. Han körde ju också SAAB och har på bilden helt klart fått en buckla på bilen. Han har också en och annan buckla i hyllan.