Don't forget to remember

Vilket spån man är ibland! Hela den här resan jag nu är ute på bygger på att jag köpte biljett till att se Rolling Stones i Österrike och med i tankarna när jag gjorde det fanns att göra det till en liten tripp med besök i Krakow och lite annat också, men Stoneskonserten var det allt byggde och bygger på. Och vad händer då? Jo, efter en lång packnings- och ihopplockningsprocess hemma natt mot söndag satte jag mig i bilen och körde till färjeläget i Karlskrona som första anhalt. Halvvägs dit kom jag på att jag nog fått med mig det mesta annat – men inte konsertbiljetten! Suck! Nåväl, nu var det en printout så jag kunde redan på Stena Line i Karlskrona av hjälpsam personal få en ny biljett utskriven så det problemet var alltså snabbt avvärjt – men ändå. Det hela påminner mig om en tripp tillsammans med kompisar i betydligt yngre dar. Det var väl på den resan jag, Rolf, Kent och Jan. Eller snarare jag – Olsson – Rolle, Pinnen och Atur eftersom det var de namn vi mer gick under. Vi färdades på den resan i min gröna Saab 900-kombi med gott bagageutrymme och det var väl några stopp på hotell längs vägen, men så kom vi till en camping i Ungern och skulle för första gången på resan använda det tält jag och mina föräldrar använt på några campingsemestrar på 70-talet (och jag själv kanske även någon enstaka gång senare). Nu tyckte Pinnen och kanske Atur där på campingen att vi skulle skoja med Rolle lite och säga att vi inte kunde hitta tältet, att vi missat att stuva in det. Pinnen brukar dra upp det här någon gång fortfarande och han berättar det mycket bättre, men jag minns det ju också och jag minns Rolles uppgivenhet där. Han sade något i stil med ”Åååååh!!! Åka på tältsemester utan tält!!!... Jag får väl gå och köpa ett då.” Något sådant. Och jag nu då: ”Åååååh!!! Åka på konsertresa utan konsertbiljett!!!...”. Vi avslöjade vårt lilla prank för Rolle innan han hann toffla iväg och köpa nytt tält och så slog vi upp tältet där under några behagligt skuggande träd. Det där tältet blev aldrig vad det varit efter det för träden vi bodde under var av den typen som liksom ”sockrar” och det här var av en elakartad sort som inte skulle låta sig tagas bort. Även bilen blev helt besudlad med detta ”socker”, men det gick väl ändå bort genom en rejäl omgång av biltvätt. Igår körde jag från Brno i Tjeckien till Graz i Österrike och sedan jag väl kommit bort från den hemska trafiksituationen från gränsen och ända ner till en bit söder om Wien släppte det och från att ha varit mer slättland blev det nu fortfarande motorväg, men plötsligt kurvigt och med en massa höga berg och dalar och ett stort antal tunnlar att passera genom. Här påmindes jag nu om en annan bilsemester söderut med delvis samma konstellation i fordonet som när vi skulle tälta i Ungern. Den gången var det dock med den Ford Transit de övriga låtit bygga om till husbil med mycket möda och stort besvär, många arbetstimmar och mycket tänk. Det fanns väl fyra sovplatser i den om jag minns rätt. Och bord och sittplatser när man inte sov där. Och ett finurligt lönnfack för små värdesaker som vi vid annat tillfälle hade nytta av. Det var i samband med en konsert i Köpenhamn och vi hade gömt en del i det där facket. När vi efter konserten återkom till husbilen hade någon gjort inbrott i den, men inte hittat lönnfacket. Men… det jag nu kom att tänka på när jag körde genom det vackra österrikiska landskapet på min färd mot Graz var hur Rolle på den resan envist menade att vi måste ta vägen genom Österrike vart det nu var vi skulle då. Det var ”så levandes grant” i Österrike. Det här är också något som Pinnen vid valda tillfällen brukar dra upp och det att Rolle sedan mest låg och vilade och småsov bak i husbilen när vi körde igenom det levandes granna landskapet. Han får väl gå i svaromål här, Rolle, om han inte känner igen sig i beskrivningen, men det är i alla fall så vi andra minns det och som det hela fortfarande berättas. Utöver att jag glömde Stonesbiljetten hemma i söndags glömde jag också att packa med den ouppackade regnponcho jag flera gånger tittade på och tänkte att den skulle med. Och efter att ha klarat mig hyggligt från regn hittills ser det nu ut att bli en regnig tillställning med Rolling Stones. Jag kan inte riktigt se prognosen lokalt där det är, men det är allmänt i prognosen regn mest hela dagen och kvällen så om jag inte hittar någon annan regnponcho i bilen får det nog bli att hitta någon att köpa. ”Åååååh!!! Åka på regnkonsert utan regnkläder!!!...”.