Service Management

Hej gullisar! Jag fick en bloggkommentar nyss om vad det egentligen är jag pluggar, vad heter utbildningen och vad jag kommer/kan bli? Jag har skrivit ett helt inlägg om det här! Ni vet väl att när ni kommenterar några enstaka lite mindre frågor, som t ex vad jag heter på snapchat etc, så svarar jag direkt i kommentarsfältet. Men nu svarar jag lite kortfattat på frågan igen :)Jag studerar programmet Service Management med Retailintiktning, dvs inriktning på detaljhandeln. Det finns många olika andra inriktningar inom detta program såsom hälsa, turism, hotell & restaurang och logistik. Men eftersom jag pluggat mode(fashion business) i london så passar retail mig bäst och är det som jag är mest intresserad av. Alla service management studenter pluggar alla kurser tillsammans i helsingborg förutom en kurs om året då vi har vår inriktningskurs med våra inriktningar(också i helsingborg). Jag spanade in detta program redan innan london och sökte faktiskt då men bestämde mig för att göra london först.  Jag har alltid varit intresserad av människor och har alltid känt att jag vill arbeta nära människor. Jag tror framförallt att mitt intresse för just människor har vuxit när jag arbetade på Medmera Bank med deras customer service. Känslan när du får en sjukt ilsken kund som princip redan har bestämt sig för att hata dig men som du sedan lyckades vända och verkligen hjälpte till att få hens behov tillfredsställda är ju oslagbar. Att samtalet sedan avslutades med en glad och tillfredställt kund är ju det som gör ens dag. Där jag arbetade fick vi statistik på personer som pratat med en och som sedan utvärderat ens samtal.  Jag fick nästan 100 % god service på alla mina samtal vilket innebar en bonus på lönen, det var verkligen en sporre som fick mig att kämpa för att bli ännu bättre och leverera ännu bättre service. Det var verkligen en helt magisk känsla. Där växte även mitt intresse för service. Om du tänker efter så är service nästan en huvudkomponent i alla företag idag. Ett företag med dålig eller nästan obefintlig service försvinner snabbt från marknaden. Min utbildning, service management, är dels en utbildning i tjänstevetenskap och om hur viktigt det är med service idag men det är också en utbildning om människor och hur dem fungerar i olika situationer. Vi har även en del ekonomi för att förstå grunden i samhället men också mycket om konsumtion då vi lever i ett konsumtionssamhälle och för att jag har retail som inriktning. Hittills har har verkligen tyckt om varenda kurs och kan redan säga att jag ser på situationer med andra ögon. Jag har lärt mig så sjukt mycket på bara ett år. Varje kurs blir som en fördjupning på den tidigare kursen så man kan hela tiden använda sig av det man lärt sig. Vi har även kurser om ämnen som man kan relatera till vilket gör det enklare att sätta sig in i. T ex hur man väljer vissa specifika varor i matbutiken, varför väljer du just dem varorna? Är det av vana eller är det butikens marknadsföring och merchandising som styr dig till dem? Men du som är där ute och inte vet vad du ska studera, jag kan säga att jag var en av dem. Ett tips är att läsa på om olika utbildningar och försök hitta ett program som du gillar "overall", som du tror skulle passa dig och dina intressen och kanske är något som du är bra på. Man kan inte älska varenda kurs såklart och så är det ju med allt i livet, men man hittar alltid något i varje kurs som man tycker är intressant. Till exempel min vän jennyfer som söker hit i höst. Hon ville enbart plugga här om hon kom in på retail och så kände ju jag med i början men nu när jag varit här i ett år så har jag ju insett att ALLA service management studenter pluggar princip exakt samma sak förutom en kurs om året. Så då tycker jag nog inte att det spelar så stor roll vilken inriktning man går i. Alla inriktningar går ju typ in i varandra så om du kanske inte kommer in på just den RÄTTA inriktningen, sök ändå! Man kan alltid kolla om man kan byta när man redan är inne och i värsta fall kan man ju bara hoppa av men jag tror att det är viktigt att börja någonstans (om man vill plugga) för det är ju omöjligt att veta vad du vill plugga om du inte ens provat på. Så våga söka! Sedan rekommenderar jag också verkligen att bo i en studentstad. Det skrev jag i mitt tidigare inlägg också. Men det är verkligen en speciell upplevelse som man bara kommer få vara med om en gång i sitt liv.  Avslutningsvis så gillar jag verkligen min utbildning och jag lär mig massor och eftersom det är relativt bred så man kan ju princip söka vilket jobb som helst som inkluderar service när jag är färdig :) Om man går institutionen för service management kan man läsa mer om vad man kan bli efter denna utbildning, deras hemsida hittar du här!  Puss å kram hörrni, hoppas det var någorlunda oluddigt skrivet! Svårt det där mer ord.