"Remove labels this Ramadan", och lukrativa välgörenhetsfrågor

Nuförtiden använder jag Facebook mer än någonsin, men inte på samma sätt som förut. Facebook är för mig inte längre lika mycket en plattform där jag delar privata bilder med nära vänner. Det har blivit en kanal och ett nyhetsflöde för artiklar och korta klipp. Jag älskar när folk delar klipp som får mig att skratta, som inspirerar och informerar mig. Ofta brukar jag själv dela med det jag står för. Det blir ofta klipp som jag vill dela med mig av i form av lagledare och styrelseledamot, alltså klipp som riktar sig till mina klubbkamrater och lagmedlemmar. Nyss tittade jag på en reklamfilm från Coca-Cola som jag vet redan börjar bli lite omdiskuterat. Jag såg filmen och gillade den väldigt mycket. Slutet stack lite i mina ögon, jag är trotsallt rätt anti masskonsumtion och storföretag av den skalan. Det kändes dock som att själva budskapet övervägde märkets fokus i slutet. Jag delade klippet och jag tycker verkligen att ni andra också kan se det. För mig lyfter det tre frågor på ett sätt som jag tycker är föredömligt. 1. Människors fördomar. Jag känner själv igen mig som säkert så många av er andra gör. Även om det var rätt ytligt och smalt, så tyckte jag att de porträtterade vårt mänskliga, sociala fel tydligt och snyggt. Den avslutande slogan "Labels are for cans..." var väldigt fin.  2. Islam och Ramadan. Det gjorde mig extremt glad att de uppvisade personer med arabiskt ursprung, nationalitet eller språk på ett sätt som la fokus mer på deras olika och personliga karaktärer snarare än deras etnicitet och religion. På sättet de visades upp hade de lika gärna kunnat vara thailändare, australiensare, judar eller kristna. Och avslutet med ramadan var, kanske inte lika festligt som julafton eller påsk, men som att det var vilken högtid som helst. Jag vill faktiskt berömma Coca-Cola som går emot det som tyvärr lite är normen. För att de porträtterar araber och muslimer som unika, personliga karaktärer precis som vilka andra av oss.  3. De provocerar fram frågan om huruvida storföretag har rätt att ta åt sig äran för liknande reklamer som denna. De tjänar ju en massa på att folk ger dem cred för att vara bra människor, det ökar deras anseende. Många anser det vara själviskt och fult att tjäna pengar på ett sådant sätt. Min åsikt är att de dock mycket hellre får tjäna pengar på reklamer som denna snarare än att tjäna pengar på ytliga reklamer med bilder på "lyckliga", plastiga patriarkala familjer och karaktärer. Jämför denna med reklamerna som ofta går för cola zero och cola light, så tar jag denna alla dagar i veckan.    Som avslut vill jag länka till denna reklam. Men jag vill även hänvisa till en föreläsning via TED som jag såg för ett tag sedan. Jag tycker att Dan Pallotta på ett enastående vis förklarar precis det jag ville få fram på punkt tre. Det känns dumt att klandra företag för att de tjänar pengar på bra saker, samtidigt som vi inte verkar bry oss om alla de miljonärer och miljardärer som tjänar mer pengar UTAN att göra bra saker. Inom fälten för välgörenhet finns det rum för innovativ utväckling inom otroligt många fält. Tänk bara på vad de försöker åstadkomma! Stoppa hunger, stoppa krig, rädda djurarter, bota sjukdomar... Och de som jobbar med det utsätter sig ofta för en stor risk till ofta en liten ersättning. Om vi börjar se välgörenhetsföretag på samma sätt som vi ser på Apple, Toyota eller Pfizer kommer de nog kunna sätta igång en ny våg av vetenskapliga och innovativa framsteg, skapa miljontals jobb och samtidigt rädda liv på samma gång.    Eller har jag fel?