Klimatstrejka - eller inte...?
Ingen kan ha undgått de senaste månadernas massiva uppmärksamhet som unga Greta Thunbergs klimatstrejk fått i medier och över stora delar av världen. Hon har lyckats sätta klimatkrisen på agendan som ingen förut och har vid flera tillfällen talat till höga beslutsfattare världen över. Och hon skräder inte orden om allvaret i situationen. Greta intervjuas och frågas ut. Hon får, av någon för mig helt outgrundlig anledning, också motta en hel del kritik och näthat. Det verkar som om denna mycket pålästa, intelligenta och och otroligt engagerade unga människa också lyckats skrämma liv i någon slags moralpanik. I samband med dessa aktioner för att sätta fokus på att vi måste AGERA NU för klimatet höjs röster som handlar om det olämpliga i att strejka - på skoltid. "Vi har skolplikt - strejka får eleverna göra på fritiden!" Men då hade det väl knappast varit fråga om strejk? Vem hade brytt sig? Vem hade lyssnat? Det är väl så att särskilt allvarliga situationer behöver särskilt stor uppmärksamhet - om det överhuvudtaget ska kunna bli någon förändring? I Sverige talas det ibland nästan avundsjukt om hur handlingskraftiga invånarna i de sydligare delarna av Europa är. I Frankrike, Italien och Spanien är minsann människor passionerade och engagerade! Men när en person äntligen visar ett fantastiskt driv och beslutsamhet att verkligen försöka åstadkomma en förändring - då får hon kritik! "Det är bättre att stanna kvar i skolan och ägna sig åt naturvetenskap mm - för att kunna lösa de problem som hon nu uppmärksammar!" Vad är det som gör att vi så lätt hamnar i ett snävt tankespår av antingen RÄTT eller FEL? Vi kanske behöver BÅDE-OCH? Både människor som agerar kraftfullt och tar strid och skapar uppmärksamhet. OCH andra som hjälper till att hitta nya innovativa lösningar som kan bidra till att minska utsläppen. Som jag har förstått situationen så handlar det till stor del om att vi behöver ställa om våra vanor - NU! Detta får mig att tänka på en sak som Klas Hallberg en gång berättade under en av sina föreläsningar. Enligt Klas Hallberg definierade den amerikanske forskaren Richard Feynman genier på följande sätt: "Det är en person som kan sitta med två kontrasterande sanningar i huvudet samtidigt utan att tvångsmässigt försöka komma fram till ett svar. " För mig betyder detta att kunna förhålla sig till BÅDE OCH. Istället för ANTINGEN - ELLER. Och det är just detta som är min poäng! Tänk om vi kunde se lite mer både och? Se att det finns fördelar i båda sätten att agera - utan att förkasta och hata. Då tror jag att vi skulle vi skapa ett mycket mer kreativt och konstruktivt utrymme för både dialog och innovationer. Dessutom skulle vi nog bidra till en annan klimatförändring - som också är välbehövlig i dessa dagar. Här kan du kolla in Klas Hallberg när han bland annat pratar om Richard Feynman: https://youtu.be/bUjgRLFG-EU