Analys av text
Hej allihopa! Hoppas allt är bra mer er! Med mig är det bra och jag är i full gång med ett skolarbete som består av att analysera en gammal text jag skrivit när jag gick i skolan. Anledningen till att jag ska analysera mitt eget arbete som ung är för att utveckla mina egna kunskaper om skrivutveckling. Egentligen ska vi analysera texter från årskurs F-3, men eftersom jag hoppade över förskoleklass så tog jag en text som jag skrev när jag gick i 4:an, tror jag slarvat bort alla texter från de tidigare åren. Det är ganska roligt eftersom min mamma alltid frågat mig varför jag spar på en massa onödiga arbeten från min skolgång, men nu visade det sig att det inte var helt förgäves. Vid den tid då texten skrevs hade jag precis fyllt 10 år, precis som elever i 3:an är och därför anser jag att denna text bör fungera ändå. Såhär ser texten ut, skriven av mig, 10 år gammal: För att få hjälp med att analysera texten har jag använt mig av ett kartläggningsmaterial som beskriver mål utifrån fem olika dimensioner inom skrivutvecklingen. Dessa dimensioner är: stavning, meningsbyggnad och textform, funktionell skrivning, skapande skrivning och intresse och motivation för skrivning. Jag tänkte att jag ska berätta lite för er om hur jag tänkt när jag gjort detta. Är ni nyfikna på mina tankar så kan ni fortsätta läsa resten av inlägget, vilket jag hoppas att ni vill! Jag anser att stavningen var god, men att jag ibland gjorde särskrivningar och felstavningar. Det verkar som jag lyssnade mycket till hur orden lät när man talade dem och skrev utifrån det. De sammansatta orden jag skrev fel på är ”jätte roligt” eller ”jätte kul”. Andra sammansatta ord har jag dock gjort en korrekt hopskrivning på, som ”julafton” och ”blommkruka” som jag visserligen stavade fel på. Om man ser till resten av texten tycker jag att den är väl skriven. Även interpunktionen var bra, eftersom jag kunde använda mig av stor bokstav och punkt (bortsett från att jag skrev Romme med liten bokstav). Meningarna tycker jag är ok och i det stora hela har jag följt den röda tråden. Jag har berikat texten med adjektiv för att beskriva händelserna så att den ovetande läsaren får en bättre bild av det som berättas. Texten visar att jag vid denna tid kunde återberätta en händelse i skrift. I detta fall handlade de till och med om flera händelser som återberättades. Jag har gjort en redogörelse och sammanfattat jullovet i kronologisk ordning, alltså enligt tiden då alla händelser inträffade. Gällande motivation och intresse kan jag känna att det är svårt att göra en analys, eftersom det känns som att den utgår mycket från lärarens perspektiv och hur hen anser att elevens intresse är för skrivandet. Däremot vet jag själv att jag hade ett stort intresse för att skriva och att jag mycket gärna gjorde skriftliga uppgifter, vilket visar på att intresset och motivationen fanns. Sammanfattningsvis visar denna text att jag vid denna tid hade kommit ganska långt i min skrivutveckling. Detta skulle kunna bero på att min mamma ofta spenderade tid till läsning och skrivning redan innan jag började skolan, eftersom det var något som jag var väldigt intresserad av som liten och anledningen till att jag fick gå upp en klass. Kan ju nämna att jag anser att det här med att gå upp en klass både har sina för och nackdelar. För mig gick det bra, men kan ändå känna att läraren skickade iväg en för att underlätta för sig själva. I dagens skola gäller det ju ändå att utgå från elevens kunskaper och anpassa undervisningen för den eleven. Jaha, nu kom jag ur spår som vanligt. Ja, det var i alla fall lite av den analys jag gjort. I nästa inlägg kommer jag uppdatera er lite om hur man kan göra för att få en elev på denna nivå att utvecklas vidare. Ha det bra så länge! :)