Sjukvård, säger bara suck...

Godförmiddag hjärtan, måndag och en ny vecka med nya utmaningar och möjligheter väntar. Dagens inlägg blir ett ganska kort men dock med väldigt mycket kritik mot vårdcentral och sjukvård! Vaknade imorse och mådde jättebra fram till vårdcentralen ringde. Jag ringde dem imorse när de öppnade då jag behövde tid till läkare för att få mina allergirecept förnyade, vilket inte borde varit något som helst problem då det inte var det förra gången men det hela slutade med att jag blev förbannad och mamma fick ta över samtalet.  Till att börja med så när jag ringde imorse svarade telefonsvararen med att de skulle ringa ca 09.00 och ca 09.00 innebär alltså ett tidsintervall mellan 8.55-9.05 om du frågar mig, ringde dem då? Nej, vid 09.18 ungefär ringer en sur jäkla sköterska som inte gav mig en enda syl i vädret till att förklara mina behov. Då jag varit pollenallergiker sedan barn så har jag väldigt bra koll på hur jag ska ta mina mediciner, vad man ska göra och inte göra osv. Det första sköterskan i luren gör är att tillrättavisa mig om att dessa läkemedel finns på apotek - ja, det vet jag men inte i så stora mängder jag behöver då jag tar ca 3 piller om dagen då det är som intensivt. Mitt allergispray hjälper ju inte heller så jag hade behövt byta sort, detta tillrättavisas jag också om. Precis som att hon tyckte att jag kan köpa på apoteket istället och slänga dyra pengar på det där (som att jag inte redan har dyra läkemedel för min atopiska dermatit). Den här sköterskan bokstavligen skrek åt mig i luren och jag kände samtidigt att hon princip idiotförklarade mig. Hon hade ju verkligen ingen koll på att jag har två diagnoser dessutom (något som står i min journal) vilket innebär att man inte kan skrika åt mig då det innebär att jag kommer skrika tillbaka och bli allmänt jäkla förbannad. Ni som vet ni vet. Hur som helst, ett samtal som kunde tagit 2 minuter tog istället 8 minuter och 20 sekunder pga en sköterska som inte lyssna på vad jag berätta, när hon då berättar om det jag redan vet och gör så svarade jag att jag redan vet och gör detta och får då till svar att jag inte lyssnade.Vad i helvete är detta? Ska en sköterska verkligen köra över en patient på detta viset, skrika på patienten i telefon och säga att jag inte lyssnar när det i själva verket är sköterskan som inte lyssnat på mig som är patient? Jag menar, vrc finns för att man ska kunna få hjälp vilket jag behöver i form av nya mediciner så jag kan andas vilket jag inte kan i nuläget. Långt om länge lyckades iallafall mamma övertala den sura och skrikande sköterskan att boka en tid (vilket var syftet med samtalet från första början) Själv vill jag inte bli bemött på detta sättet, jag vill bli bemött av sköterska som är trevlig mot mig i telefon, som inte skriker åt mig för att jag behöver förnya mina recept (som jag tidigare fått utan problem) och en sköterska som dessutom lyssnar på mig som patient. Jag vet om att jag inte är ensam om detta, jag har sett och ser hur min finaste mamma blir behandlad av sjukvården över lag och från samma vårdcentral. Tycker det rent utsagt är för jävligt att detta ens sker i ett land som har så mycket mänskliga rättigheter. Kommer troligtvis att gå vidare med detta i någon form av anmälan på denna sköterskan då hennes beteende inte var särskilt trevligt samt att jag kände mig idiotförklarad. Jag vet som sagt att jag inte är ensam om detta men vill ändå dela det då jag inte tycker att det är okej att personal som beter sig såhär får lov att arbeta med människor. Normalt sett så ska det ganska mycket till för att jag ska bli så förbannad som jag blev idag, jag blir det verkligen inte utan anledning. Men jag tycker att detta som jag var med om idag och sådant som andra varit med om som är fel av sjukvården borde uppmärksammas, så till dig som läst hela detta inlägget ber jag dig att dela gärna det så fler uppmärksammas på hur sjukvården går till. Det är som sagt inte bara här och för mig som detta händer, det händer på fler vårdcentraler och sjukhus.  Jag önskar dig som läser, en fin dag och en fin vecka <3