2023 - framåtanda och tillbakablick
Så vad har hänt under 2022? Jag summerar det gångna året med en ganska lågmäld och lätt sorgsen röst för världen i stort. Vi lämnade pandemin och hade förhoppningar om att något bra skulle komma ut efter detta men det blev inte så, inte alls. Inte för världen och inte för klimatet. Nästa år tror jag på ett år för mänskligheten, ett år där hopp också blir synliga resultat. Ovan är ett makro-problem som påverkar oss alla. I ett mikroperspektiv så har många företag fått tänka om, tänka annorlunda och hitta sitt ”svar”. Såklart även vi och vi gör vårt bästa år någonsin resultatmässigt. När jag tittar tillbaka på året och även ägnar mig åt framtidsspaning så kommer vi se en del viktiga skillnader. En viktig del är såklart att vi fortsatt står i och inför oroliga tider. Historiskt sett har man dock kunnat utläsa i just tider av recension så tenderar läppsticksteffekten att kicka in. Läppstiftseffekten är teorin att när konsumenterna står inför en ekonomisk kris kommer konsumenter vara mer villiga att köpa billigare lyxvaror. I skönhetskretsar kallas den för ett läppstiftsindex och då en ekonomisk indikator just för skönhetsindustrin. Kontentan är att man har en benägenhet att ägna sig åt diskretionära inköp som ger en känslomässig lyftning utan att för den del bryta budgeten. Hur det blir just i den tiden vi har framför oss kan vi bara sia om även om jag är hoppfull! Under pandemin tog vi sats och började skapa det som vi drömt om länge, vårt eget märke. STAYWell skapades och i år har vårt fokus varit att förädla det, utveckla med fler produkter, analysera befintliga och även gjort vårt bästa med att få ut det i Sverige och övriga Europa. Vi ville skapa ett Koreansk L’Oréal, ett märke som många skall ha råd med, med rena ingredienser, en bred distribution som självklart är veganskt och som respekterar planeten. Det har varit ett stort jobb men vi är stolta över det vi tagit fram, hela 30 SKU´s som vi distribuerar till hela 18 länder. Vår mest säljande produkt 2022 är en STAYWell produkt vilket är extra kul. STAYWell´s veganska sheet mask med AloeVera är den produkt som våra kära kunder köpt flest gånger strax före vår peelande fotmask. Utöver det har vi hållit oss aktiva med mässor, bland annat var vi nominerade i Stockholm Beauty week, vi har lanserat STAY Well i Norge med ett stort event där. Vi har haft event med Åhléns och med MEDS! Jag har föreläst om STAYWell, koreansk skönhetsvård och om företagande i stort under året. Det har varit något relativt nytt för mig och jag var osäker på vad jag skulle tycka om det. Jag känner att jag verkligen gillar det och att det kan inspirera andra till att våga satsa på sin idé. Vi har haft livesändning med blandannat Apohem och även själva. Det har alltså varit ett händelserikt år för oss och jag vill uppmärksamma några av de viktigaste händelserna; - Vi gör vårt bästa år någonsin! Tack alla! - STAYWell´s produkter går att hitta i 18 länder! - Vi blev uppköpta av en större koncern som varit vår delägare tidigare vilket gör att vi får tillgång till fler märken och ett bredare nätverk utomlands. Det känns rätt och väldigt spännande att gå in i 2023 med det stödet i ryggen. - Vi öppnade vår första fysiska butik någonsin, denna på Åland och flera andra är på gång. Vi är stolta att rulla ut namnet GLOWStation runt om i Europa. Lägg namnet på minnet! - Vi har vuxit i Stockholmsteamet med Fanny och vår konsult Pernilla. Så en stark tjejliga har vi varit i år, Karolina, jag, fanny och Pernilla i Sverige. - Teamet i Estland har vuxit så vi har ännu mer kunskap och byggt viktig nyckelkompetens i bolaget. Detta har gjort att vi blivit ännu bättre på logistik och all annan hantering gällande kunder. Tack alla! Så vad tror jag om 2023, jag vill uppmärksamma några delar: - Hemma-SPA När vi gick in i pandemin var det tydligt att vi hade mer tid att ta hand om oss hemma, SPA-behandlingar utfördes i badrummet i stället för på salong. Detta tror jag kommer fortsätta till viss del men att vi börjar hitta tillbaka till våra favoritställen. - Skönhetsverktyg Som en del i förflyttningen ovan så tror jag storhetstiden för FOREO, Gua Sha-stenen och andra liknande skönhetsverktyg kommer att vara bakom oss. - Respektera moder jord Detta har nämnts under de senaste åren men vore förfärligt att inte fortsätta mantra det. Med hänsyn taget till vårt klimat kommer konsumtionen ändras och snart vara ett konsumentkrav. Bra hudvård skall gå att kombinera med produkter som är bra för naturen. Sådana alternativ kommer vi se mer av. - Färre steg i rutinen K-Beauty är ju vida känd för sin 10-stegs rutin. Det vi ser från fabrikerna i Sydkorea är att nya märken och linjer inte längre alltid erbjuder fulla 10 stegsrutiner utan har effektiviserat stegen. Som en del i att vi har mindre tid så vill vi ha fler effekter i samma produkt. Så färre men värre i stället för flera och mera. Det går också i linje med punkten ovan där vi vill respektera planeten att helt enkelt producera färre produkter. När vi skapade STAYwell ville vi göra det med max 4 steg. - Punktbehandla Vi kommer se mera produkter som behandlar vissa precisa hudutmaningar. Kollar vi på ansiktsmasker som K-beauty nog är bäst i världen på så kommer det många produkter som punkt behandlar exempelvis finnar eller acne, eller pannan, brösten eller varför inte halsen. Investering i vår hudhälsa kommer prioriteras och våra inköp och aktiva val att behandla huden efter det behov den har kommer att prioriteras och det kommer gälla hela hudvårdsrutinen. - Huden – en del av kroppen När vi pratar hudhälsa så tror jag att vi kommer se huden ännu mer som en del av vår kropp och vårt mående. Huden är som bekant kroppens störta organ så självklart påverkas huden av hur ditt JAG mår i övrigt. Hur kroppen mår, hur du känner dig osv. Jag tror denna koppling med all rätt blir viktigare. Helheten är det som gäller. Kanske ännu mer förstå hur viktig sömnen är, fasta kanske och se samband ännu mer med vad du äter, dricker, tränar och mår i största allmänhet. Det är något jag välkomnar, det bör harmonisera! - Back to basis Vi kommer vara snällare mot huden. Begränsa starka syror och peelingar som river upp vårt hudlager. Jag tror vi kommer ha en mer omhändertagande syn på huden och helt enkelt hitta alternativ som lugnar och tar hand om huden. - Ingredienser När vi skapade STAYWell var det vissa ingredienser som vi initialt hade bestämt oss för; Hyaluronsyra, kollagen, tea tre och vitamin C. När det kommer till den kollagen-linje som vi skapat ville vi ha ett veganskt alternativ med beprövad effektivt när det kommer till att behandla nya linjer. Nattugum, ett sk naturligt retinol, var det som vi anser vara bäst och därför valde vi att använda det. Det är ett typiskt bra sätt att framställa kollagenet, i detta fall genom fermenterade sojabönor. I övrigt tror jag på ingredienser som vi sett och vet fungerar såsom de nämnda ovan men också vitamin A, AHA och BHA-syra snarare än nya formuleringar. Vi kommer fokusera på beprövade ingredienser mer än testa nya trender, tror jag. Tack för ett år kantrat av utmaningar men ett år vi klarat tillsammans. Tack för allt, ser fram emot 2023 med er! Kram Linn Weilar Bästa partners partners i Estland! Tram & Madis! STAYWell hos Åhléns Tjejligan - Fanny, Karolina och Pernilla! STAYWell´s fina färgskala på produkter! Kaka-bakad på eventet i Norge! Våra fina ambassadörer Anna Sahlen och Lisa Henni! Här var vi på Exportdagen i Jönköping och jag pratade om STAYWell & vår företagsresa! Hela grymma gänget i Estland! Nya fina butiken på Åland! GLOWStation - lägg namnet på minnet!