The "greenwashing" global fashion industry
Bilder från Tropikelle "conscious living" & SVT. Modeindustrin går i snabbare tempo med alltfler kortlivade trender. Klädindustrin utges idag vara en av världens mest gigantiska branscher, där det designas, produceras och konsumeras som aldrig förr. Fast fashion-kedjorna utgör de största konsekvenserna på våra jordnära resurser men också på mänskligheten och vår civilisation ifråga, genom sina extremt snabba framtagna massor av lågprisplagg. Modeindustrin är själva medvetna om detta och arbetar därmed idag med att jobba mot en mer hållbar- och miljömedveten produktion. De vill gärna framstå som just miljömedvetna, men frågan är. Hur miljömedvetna och hur hållbara är deras metoder egentligen? Håller de upp till sina företagskulturer som ”gröna” och hållbara? Detta är frågor som jag på programmet i Modevetenskap ständigt kommer i kontakt med och har fört diskussioner om. Alltfler modeföretag arbetar med klädinsamlingar och återvinning, vilket är ett god steg på vägen. Men att uppmana oss att lämna in gamla kläder för återvinning, för att sedan få tillbaka en kupong från klädföretagen som säger ”Tack för din medverkan för en bättre miljö! Här har du 100 :- tillgodo att handla för, om du handlar för över 300 :- hos oss”. Jag står med hundratals frågetecken i huvudet. De uppmanar oss att återvinna. De uppmanar oss direkt efter, med kupongen i handen, att handla mer kläder. De uppmanar oss, med andra ord, att stödja deras framgångsrika affärskoncept. Tidigare i år avslöjades klädjättarna H&M för att ha slängt mängder av nyproducerade kläder i Danmark. En rapport jag själv velat hänga med i, då jag undrat vad tusan detta handlade om. H&M utger sig själva vara miljöhjältar men bränner tonvis med kläder, årligen. Något de inte gått ut med eller publicerat i deras hållbarhetsrapporter, visar SVT och Uppdrag granskning. Varför H&M blir den största boven i detta drama är för att de tydligt framställer sig vara ett hållbart modeföretag. De är Sveriges främsta och största klädkedja som drar in kolossala vinstsummor och bär onekligen på ofantliga konsekvenser världen över genom deras omfattande produktionscykel. De satsar miljoner på reklamkampanjer som sätter hållbarhet på dagordningen och menar där ”the only thing we will not do - is waste”. De speglar sig som ett hållbart klädföretag, där avfall av kläder inte får förekomma. Uppdrag granskning tog alltså upp detta på agendan i SVT igår. Där ifrågasätter dem både H&M och andra fast fashion-företag om deras oförklarliga brännavfall, tar de dem på bar gärning och ställer dem till svars. Varför producerar de kläder, för att sedan bränna (och inte återvinna) dem? Många frågor i avsnittet var jag väl bekant med. Men jag uppmanar er alla att kolla på detta i förhoppning om att det ska ge oss alla en tankeställare. Vi kan inte stoppa konsumtionen av kläder. Vilket inte heller är tanken. Men vi kan bromsa överkonsumtionen. Vi som konsumenter bär på en stor och kanske avgörande makt då det är vi som skapar efterfrågan. Avstå från impulsköp. Tänk snarare 'kvalité före kvantitet'. Våga granska modeföretagen. Våga vara kritiska. Se avsnittet här - Uppdrag granskning - Brännbart Mode (SVT)