dadaismen

Jag hade först surrealism men jag tyckte att dadaismen var mer intressan så jag bytte till dadaism. Då jag och Emilia valde att arbeta tillsammans. Vad är dadaism? Dadaismen var en nyskapande proteströrelse inom modernistisk konst- och litteratur som uppstod i början av 1900-talet, under första världskriget. Dadaisterna var mot kriget och samhället som orsakat det, samt mot allt det gamla traditionella, mot allt som stavades förnuftigt och mot allt som var logiskt. Själva ordet "dada" är i sig en protest då det inte betyder någonting, även om det spekulerats i att ordet betyder häst eller gunghäst på franskt barnspråk. Det handlade om att göra tvärtemot vad det hade gjorts tidigare. Således byggde både den dadaistiska konsten och litteraturen på slumpmässighet, de förkastade alla gamla genomtänkta regler. En teknik kallad collagedikten skapades av dadaisterna, det var en slags kombination av en dikt och ett bildcollage. Diktarna tog också slumpmässigt valda ord ur en tidskrift och klistrade ihop de till en dikt. De skapade även ljuddikter utan riktiga ord, med enbart bokstavskombinationer som skapade en viss klang eller rytm, vilket var det viktigaste i dikterna och kom likaså att bli det inom musiken.   Vårt arbete När vi började med denna uppgift så visste jag ganska mycket om dadaisme från tidigare arbete från grundskolan så det var bara att sätta igång med arbtet. Eftersom att jag och Emiia jobbade tillsammans så var det ju viktigt att båda var med på ideen men eftersom att jag och Emilia är bra på att sammarbeta så gick vi båda med på ideen. Våran insperation till vårt arbete är denna bild nedan, som är Mona Lisa där dom målat mustache. Både jag och Emilia fick ideer från denna bild. Först så hade vi tänkt att göra något liknade som dom gjorde på den här bilden men sen så ändrade vi oss och bestämde occ för att göra Mona Lisa till en ängel med blåa vingar. Under den första lektionen så började jag och Emilia med att kolla lite fakta från dadaismen och lite insperation sen så skrev vi ner våra ideer. Under den andra lektionen så började vi med att skissa fram hennes huvudform på något frigolit liknande material och sen så skärde vi ur det med någon varmtråd som Merete tog fram till oss. Efter att vi har skärt ut de så började jag med hennes ansikte med lera för att få den mer "levande" medans jag gjorde det så började Emilia med vingarna. Vingarna var först ståltråd som skulle göra själva formen och sen så var det blåa fjädrar, Vingarna tog hela lektionen att göra så snär Emilia gjode de så fokucerade jag på själva skulpturen, fast jag och Emilia bestämde tillsammns hur det skulle bli. Sen när bi kom till näsan så fick Emilia göra den för jag fick aldrig till formen på näsan. Sen på den tredje och sista lektionen så gjorde Emilia resten av vingen och gjorde den andra vingen. Medans jag började med att måla Mona Lisas ansikte, hår och tröja. I ansiktet så gjorde vi läpparna röda, men när det kom till ögonen så viste vi inte riktigt hur vi skulle göra så både jag och Emiia satt och tänkte för att försöka komma på något. Tillslut så kom vi på att vi kunde ta två stenar vilet blev ganska bra för att vara en idee i sista sekund.  Vi blev väldigt nöjda med våran skulptur. Vårt sammarbete och uppdelnng i arbetet fungerade väldigt bra eftersom att jag inte visst hur jag skulle göra med vingarna så fick Emilia fixa det, så fixade jag själva skulpturen.   Felkällor: Själv så inser jag att vi gjorde vårt arbete som vi hade planerat, vi gjorde nog bara några små fel som tillexempel att vi kanske skulle kunnat släta ut lera lite bättre så att hon inte ser så knottrig ut, sen var det nog med att vi ville få håret i 3D men eftersom att vi var lite stressade så hann vi inte med det tyvärr. Något som vi kanske skulle ha bättre koll på var nog att vi skulle ha kollat om de blåa fjädrarna räkte vilket de inte gjorde så vi fick använda oss av några lila fjädrar också. Men vi är nöjda med vårt resultat.   Material som vi använde: StåltrådfjädrarlerastenFrigolitakrylfärg   Tyvärr så går inte bilderna på processen att ladda upp här på bloggen. Bilderna finns på Emilias blogg annars så kan jag visa dom på nästa lektion.