Ärlighet är McDonalds melodi
Det märkts att ett gäng reklamhjärnor den senaste tiden har suttit ner tillsammans med sin kund McDonalds för att komma på en ny strategi för att försöka laga sitt trasiga rykte – för nu är det transparens som gäller! Med kampanjen "Our Food. Your Questions" uppmuntrar kedjan sina konsumenter att ställa frågor om hur deras mat tillverkas och i dagarna lät de för första gången ett nyhetsteam komma och filma inuti fabriken. Initiativet är sprunget från den trend som växer generellt i världen där de unga konsumenterna blir mer medvetna om vad de äter och väljer mindre, lokala aktörer framför de stora jättarna. Även om jag ogillar mycket av det McDonalds står för så kan jag inte låta bli att tycka att det är bra att de är transparenta och ärliga med hur det faktiskt går till, att maten tillverkas på fabriker och inte (som de ibland vill göra sken av i sina reklamfilmer) på små söta gårdar runt om i landet. Konsumenterna får en mer rättvis bild av företaget, företaget visar att de värderar ärlighet och alla kan göra sina egna val. Inte så tokigt. Du kan kika på nyhetsinslaget här.