Hur gör man eftersändning av post?
För att eftersända post ska göra en anmälan av din nya adress till Svensk Adressändring. Gå in på bolagets hemsida, eller ring till deras kundtjänst för att få hjälp, och följ instruktionerna. För att göra en ansökan via bolagets hemsida behöver du använda BankID. Att eftersända post är inte samma sak som att ändra adress. Adressändring gör du hos Skatteverket, där anmäler du din nya adress, där du ska vara skriven. En sådan ansökan är gratis. När du har ändrat din adress kommer den att ändras hos Skatteverket. Många myndigheter och organisationer är anslutna till Skatteverkets system, och kan fånga upp din nya adress, men många är det inte och kommer inte automatiskt få med sig att du flyttat. Det finns ofta annan post, som olika företag du har avtal med, och får fakturor från, som inte vet att du har flyttat även om du anmäler hos Skatteverket. Svensk Adressändring är ett företag som ägs av de två största postoperatörerna PostNord AB och CityMail Sweden AB. De har ett system för att informera alla postoperatörer om när en person anmäler adressändring hos dem. När du gör din anmälan hos dem, säkerställer du att alla brev som skickas till din gamla adress kommer till din nya adress. Det finns en gratistjänst där de automatiskt ser till att all post som kommer till din gamla adress går i retur. Sen har de betaltjänster för att eftersända posten till din nya adress, när posten är ställd till den gamla adressen. Normalt tecknar du ett avtal för en period om 3, 6 eller 12 månader. Därefter kommer post som skickas till din gamla adress att gå i retur. Det är möjligt att förlänga eftersändningen om du tror att det behövs. Normalt behövs inte det, eftersom det efter ett år, din nya adress har nått de flesta avsändare.