Talar du så att de du pratar med lyssnar?
Den som har talarkonsten som yrke, lär sig snabbt vad som är gångbart och vad som inte är det. Antingen är man född till talare, och fick sina syskon och föräldrar att göra som man önskade utan att behöva ödsla mycket energi på det, eller så är man tvungen att lära sig det under hand. Alla som inte är födda till talare bör på något sätt förvärva sig kunskapen om hur man – om man vill uttrycka det lite hårt – manipulera sin omgivning.Då man måste få folk att lyssna Det måste man om man är chef för ett helt team eller ett helt företag. Även advokater, säljare och föreläsare behöver kunna tala så att andra lyssnar, tala så att andra förstår vad man menar och tala så att andra tar till sig det man säger. De som inte råkar vara en naturbegåvning och kan det sedan födsel och ohejdad vana kan man gå en retorikkurs som ger de som inte kan det från början, göra en till en duktig talare, kommunikatör och föreläsare. Det viktiga är både vad man säger men det blir avgörande för hur man säger det om folk ska lyssna på vad du har att säga och ta det till sig på vilket sätt du väljer att säga det. Som chef Är du företagsledare och ska få ditt team eller personalgrupp att arbeta på sätt som du önskar, gäller det att du agerar med makt och bestämdhet. Att du inger dem respekt och får personalen att förstå vad det är som du vill ha och sedan få dem att göra som du vill. Man kan agera på olika sätt och får omgivningen att reagera på olika sätt beroende på hur du paketerar det du säger. Både vad du säger och hur du säger det skapar känslor hos dem som lyssnar på dig. Visste du att man kan säga "ja", men få det att låta som "nej", och säga "nej" och få det att låta som ett "ja". Du kan till och med någon dra åt h-e men få det att låta trevligt. Lär dig skillnaden, och behärska argumentationstekniken. Som säljare och marknadsförare Är du säljare eller arbetar med marknadsföring är argumentationerna som du väljer mycket viktiga. Den som du vill ska köpa dina produkter, kan behöva bli övertygade om varför de behöver det. Med rätt övertygelse kan egentligen vem som helst köpa saltad gröt, eller vad som helst. Med kroppsspråk och rätt argumentation kan den som är duktig få i princip vem som helst att köpa det du har att sälja. Som advokat På samma sätt bör alltid en advokat argumentera för någon ska frikännas eller få ett lägre straff, och behöver behärska alla delar i argumentationsteknik. Att säga rätt saker och på rätt sätt är mycket viktigt för att få domare och nämndemän att lyssna. Men även gentemot de egna klienterna är det viktigt för en advokat att nå fram med det man måste säga till sina klienter. Det spelar ingen roll om det handlar om civila mål eller om brottmål; det är viktigt att nå fram med det man har att säga och kunna framföra det med rätt pondus. All bör alltid lyssna på det man som advokat har att säga.