California Roadtrip del 1

Nu börjar berättelsen om den stooooora resan och alla dess händelser. Sitter nu inte ner borde ni göra det nu och spänn fast säkerhetsbältena för det går undan i svängarna.  Lördagen 27 Juli Klockan ringer 02.00 och det är dags att gå upp. Bilen går mot flygplatsen i Indianapolis. Flyget ska gå vid 05.30 och vi är redo. Förväntningen ligger i luften. Bubblan spräck när vi sitter på planet och dom har problem med att tanka.Det är något fel på tankbilen och det är inget tryck. Detta leder till att det blir ojämt fyllt i tankarna och vi måste vänta på tekniker osv. 2h försenat så lyfter vi slutligen. Vi ska flyga till Phoenix för att sedan ha ett connecting flight till San Fransisco. Vi hade 1h och 45 min på oss i Phoenix till nästa flyg och vi lever ända in i slutet på att vi kanske kommer hinna med. Drömmen krossas när vi landat och vi möter flyget vi skulle åkt med på startbanan. Snabbt in och prata med närmsta American Airlines person som kan boka om oss till ett annat flyg. Blir några timmars väntan på flygplatsen och frukost innan det äntligen är dags för nästa flyg. Vi landar tillslut i San Fransisco ca 4h senare än beräknat. Hämtar ut bilen och börjar våran resa. Vi trodde det skulle vara varmt men var 16 grader och moln. Vilken start! Bilen har även sina skavanker och fönstret stängs inte utan man måste dra den i plats för att det ska stängas. Jaja, vi åker iallafall mot Golden Gate bridge. Vi går runt lite och åker även över till andra sidan för att se lite mer. Vi ser Alcatraz och beger oss sedan in i stan. Väl där skulle vi besöka en HD butik som skulle ligga mitt i smeten. Vi börjar leta och när vi hittar butiken visar det sig att den slagit igen för gott. Den 26 Juli, alltså dagen innan. Butiken har även funnits där sedan 1940 och vi känner att vårat flyt inte riktigt finns där idag. Vi kikar runt lite och köper lite annat innan vi åker mot hotellet. San Fransisco är så coolt med alla kullar och spårvagnar. Det var dock läskigt att åka med där ibland för att lutningen var helt sjukt. Kändes som att bilen skulle börja rulla bakåt och inte framåt. Vi kom slutligen fram till hotellet och möttes av ett glas bubbel vid incheckningen. Vi bytte sedan snabbt om och begav oss till en italiensk restaurang inte så långt ifrån hotellet  Vi åt en härlig middag innan det var läggdags. Vi båda var helt slut efter en lång och intensiv resdag och även tidsskillnad på det. Söndagen 28 JuliVi vaknar tidigt tack vare tidsskillnaden och börjar direkt att tänka igenom våra planer för dagen. Vi beger oss ner och äter frukost på hotellet och gör oss iordning. Vi inser att det är Marathon i San Fransisco denna dag vilket innebär att mycket är avstängt och svårt att ta sig till osv. Vi bestämmer oss iallafall för att ta en Waymo One som finns i staden. Det är alltså en taxibil utan förare. Det finns bara i få städer i världen men det var så coolt! Lite läskigt i början men den körde faktiskt bättre än en vanligt människa. Speciellt i San Fransisco med alla backar osv. Vi blev avsläppta vid Lombard street och vi gick där och kikade en stund innan vi gick neråt staden igen. Nu var det dags för spårvagn! Vi ställde oss i kö och kom på en nästan direkt. Den var så fin och det var så härligt att se staden på det viset. Eftersom det fortfarnde var morgon var det lugnt i staden och det finns så mycket vackra byggnader att titta på.Vi strosade lite innan vi begav oss tillbaka till hotellet och checkade ut. Vi gav oss sedan upp i staden för att ta oss till Twin peaks. Väl där var det en fantastik utsikt över staden. Vi gick runt lite innan vi satte oss i bilen igen och nu bar det av mot Sonoma och vingårdarna. På vägen stannade vi dock på en HD-butik eftersom det inte lyckades dagen innan. Första vingården var superfin och hette Roche.Vi köpte lite chark till lunch och provade lite viner. Vi åkte sedan vidare till 2 stycken till vingårdar och det var supertrevligt. Den ena hade åsnor man kunde titta och mata. Vi såg även en kolibri vilket var häftigt. Det var så fint i Sonoma och kändes verkligen som ett semesterparadis. Vingårdar så långt ögat kunde nå och vackra landskap. Vi åkte till vårat hotell och checkade in innan vi begav oss till ett ölbryggeri som låg precis bredvid. Vi åkte sedan vidare och åt middag innan vi la oss i sängen. En väldigt händelserik dag men vi hade det så trevligt! Det var så drömmigt att åka genom alla vackra landskap med vinden i håret och solen i ansiktet. Cabben var en dröm. Måndagen 29 JuliVi vaknar upp och äter frukost på hotellet innan vi packar in oss i bilen igen. Dagens mål är Highway 1och att åka neråt mot Big sur. Naturen var väldigt vacker och vi såg vilda sälar! Vägen över San Fransisco på highway 1 var dock hemsk och kringelikrokväg gavs en helt annan mening. Vi mötte oss själva i kurvorna och det var inga vägräcken och stora stup på sidan om en. När vi kommit förbi San Fransisco så stannade vi på In-n-out burger för lunch. Det var faktiskt supergott, fräscht och prisvärt. Det bar vidare till Big sur och vi spenderade i stort sett hela dagen i bilen. Vi kom tillslut fram och det var väldigt vackert. Vi köpte lite souvenirer och åkte sedan tillbaka mot hotellet för natten. Vi stannade en snabbis på stranden och gick runt och njöt. Vi kom till hotellet runt 20 tiden och vi åkte bara och köpte mat och handlade lite dricka innan det var läggdags.   Tisdagen 30/7 Vi vaknar tidigt och ger oss av mot Sequoia. På motorvägen ser vi plötligt en stor skylt om Kingsburg "Swedish village". Vi måste självklart ta avfarten och se vad detta kan handla om.  Det vi möttes av hade nog ingen kunnat förbereda oss på. Det spelades svensk musik på gatorna, det var svenska flaggor överallt, dalahästar och skyltar på svenska. Vi gick till presentbutik och kvinnan där var svenskättling och kunde prata lite svenska. Hon berättade att på 1921 var det fortfarande 94% svensk befolkning i byn. Om ni vill läsa mer om staden så kan ni googla. Vi köpte lite fika och sedan satte vi oss i bilen igen. Nu var det dags att köra på. Vi kom fram till Sequoia vid 13 tiden och vi betalar och kör in i parken. Detta är en av USA:s national parker. Den är mest känd för sina stora träd Sequoia träd/mammutträd. Där finns även världens största träd. Detta var USA:s andra nationalpark och bildades 1890.Vi åkte och gick runt där en bra stund och kikade på allt. Svårt att förklara hur stora träden var då det var helt enormt. Bara något som måste upplevas för att förstå. Vi klättrade även upp på en bergstopp och fick en utsikt över hela dalen. Den heter Moro rock. och det var världens vy. Vi åkte igenom Tunnel log och åkte sedan vidare till Big tree museum. Vi gick runt lite där och åkte sedan vidare till Congress trails för att utforska. När vi kommit halvvägs så möter vi några som vänt och informerar oss att det är en svartbjörn längre fram på stigen. Vi går fram lite längre för att få en glimt av björnen innan vi vänder tillbaka igen. Det var en liten björn men vi såg den bara på avstånd så det är ju svårt att få en ordentlig uppskattning. Vi gick tillbaka till bilen och åkte mot en butik för att köpa lite souvenirer. Sedan började den långa bilresan till Los Angeles. Vi stannade på vägen och åt återigen In-n-out burgers bara för att få i oss något snabbt. På vägen så såg vi massor med oljepumpar som Niklas så vackert fotade i solnedgången. Vi kom fram till hotellet efter en omtumlande bilfärd vid 23 tiden och då var det läggdags direkt. Onsdagen 31/7Vi vaknar upp rätt så slitna efter dagen innan så vi tar en liten sovmorgon. Vi klär på oss och ger oss sedan iväg för att hitta något att äta och att leta upp Los Angeles Flower marketsom Laurel sa att jag skulle besöka om jag kunde. Det var ca 20 min promenad och sedan kom vi fram till marknaden. Vi kikade runt och det fanns så mycket fina blommor till så billigt pris. Många olika sorter också som jag aldrig tidigare sett. Synd att vi inte bodde närmare för då hade jag varit där flera gånger i veckan. Det fanns stora blomsterdekorationer till begravning man kunde köpa på plats för så billig peng om man tänker på storlek, produkt och utförande.Det fanns 2 dussin rosor(24st) för 100 kr och med fin kvalitét. Att vara florist i LA måste vara fantastiskt. När det var färdigstrosat där så gick vi till frukoststället. När vi var klara där gick vi tillbaka till hotellet och hämtade bilen. Näst på tur var självklart Hollywood. Man kan ju inte åka till LA och inte ha sett Hollywoodskylten. Vi strosade lite på Hollywood boulevard och kikade på stjärnorna. Niklas gick självklart in i HD butiken och köpte en tröja. Det var underbart väder och vi njöt av nercabbat. Bilen styrde nu emot Santa Monica Pier. Vi parkerade en bit ifrån så vi promenerade dit längst stranden. Det var såååååå mycket sand tills man kom till vattnet. Avståndet var verkligen långt. Vattnet var kallt så tur att vi inte hade med oss några badkläder. Inte för att vi hade badat ändå med tanke på alla hajar och skit men jaja. Vi gick och strosade på piren ett tag och det var så coolt. Verkligen som taget ur en film. När det var dags att runda av beslutade vi oss för att ta en elcykel då det var en bra bit att gå till parkeringen. Där körde vi så som i en film längst Santa Monica beach på varsin cykel. Bilen styrde mot hotellet och vi skulle göra oss iordning för middag. Som vanligt blev klockan mycket och middagen blev efter 21. Vi åt pizza och det var gott men väldigt dyrt. Det behövdes dock då vi inte ätit någon lunch. Ett återkommande problem på denna resa var att vi helt enkelt oftast glömde bort ett mål mat. Det var för mycket att göra helt enkelt. Vi gick tillbaka till hotellet och däckade inom kort.