Så överlever du grupparbetet.

Grupparbeten är något som präglar skolgången vare sig du går i förskolan eller på högskolan. Och visst är de skönt de gångerna man får välja grupper och jobbar med sina vänner men vi alla har nog varit med om de där riktigt stressiga och orättvisa arbetena där man känner att man är den ända som kommer på lektionerna och den ända som bryr sig om kriterierna säg att du dessutom satsar på högsta betyg så blir det ett ännu tyngre lass att dra. Men genom mina totala 11 år av skola har jag lärt mig en hel del om hur man överlever dessa grupparbeten och motiverar sig själv. Så för alla er som precis blivit satta i en grupp som inte känns helt bra kommer en liten lista på hur ni överlever era grupparbeten. 1.  Säg till läraren. Om du är precis i början av ett grupparbete och redan känner att det inte är en bra gruppdynamik så kan du faktiskt prata med läraren och be om att få byta grupp. Detta är dock lite svårare om det gått en bit på arbetet som ska göras eftersom det blir svårt att byta grupp då. 2. Skriv ett gruppkontrakt. Så här har vi löst det på högskolan när grupparbeten inte har fungerat som de ska. Då skriver man helt enkelt regler för att få ingå i gruppen innan arbetet börjar och sedan skriver man under, är det någon som inte följer reglerna blir den personen automatisk utknuffad ur gruppen. Det kanske kan låta larvigt men det här hjälper verkligen. 3. Gör ett diagram. Om det är så att arbetet lider mot ditt slut och det känns som att inte alla i gruppen har arbetet lika mycket. Skriv ett cirkeldiagram och illustrera hur mycket varje medlem faktiskt har arbetat detta har jag använt mig av mycket om det är exempelvis en i gruppen som nästan aldrig dyker upp. 4. Hitta på något roligt. Ofta när man blir indelad i en grupp i skolan gör man bara stressiga uppgifter och till slut förknippar man personerna nästan med stress och plugg. Ta en paus från arbetet, gå och fika eller kolla på den där jackan du vill ha ihop så ni binder lite mer vänskapliga band. 5. Ta fördel av allas kunskaper. Visst är vi alla bra på något men ingen är ju bra på allt, tvinga inte alla att skriva på rapporten om någon verkligen inte kan hitta istället annat denne kan göra, kanske göra undersökningar, skapa diagram eller illustrationer till rapporten.