Recension: THE TRUTH ABOUT FOREVER

Titel: The Truth About Forever Författare: Sarah Dessen Serie: - Sidor: 374 Bokförlag: Speak   "A long, hot summer... That's what Macy has to look forward to while her boyfriend, Jason, is away at Brain Camp. Days will be spent at a boring job in the library, evenings will be filled with vocabulary drills for the SATs, and spare time will be passed with her mother, the two of them sharing a silent grief at the traumatic loss of Macy's father. But sometimes unexpected things can happen - things such as the catering job at Wish, with its fun-loving, chaotic crew. Or her sister's project of renovating the neglected beach house, awakening long-buried memories. Things such as meeting Wes, a boy with a past, a taste for Truth-telling, and an amazing artistic talent, the kind of boy who could turn any girl's world upside down. As Macy ventures out of her shell, she begins to wonder, is it really better to be safe than sorry?"       Macy har en dryg jäkla sommar framför sig då hennes pojkvän åker iväg på Brain Camp och hon måste ta över hans tråkiga jobb på biblioteket. Plus att hon måste spendera sin lediga tid med sin mamma, som inte varit sig själv sedan Macys pappa dog knappt ett år tidigare. Men sen får hon ett jobb som servitris och träffar nya vänner, bland annat snyggingen Wes. Det här var mitt första försök på att läsa en bok av den legendariske Sarah Dessen. Böcker som dessa lyckas aldrig locka mig på egen hand, utan jag måste få höra någon rekomendera chick lit för mig. Efter att ha sett höga betyg efter höga betyg på Sarah Dessens böcker så bestämde jag mig till slut för att klicka hem den som verkade populärast. The Truth About Forever. Och låt mig tala om för er, jag älskar den här boken! Handlingen far iväg på okända vägar och man får något som var mycket bättre än det man hade väntat sig. Det finns en backstory till allt som händer och man får tydliga glimtar av saker som påverkar karaktärerna och ger dem ett sådant djup. Jag var rädd att det här skulle bli en typisk chick lit, men det var så mycket mer. Boken kändes verklig och viktig och gick rakt in i hjärtat på mig.     Jag vet att orden "fart" och "spänning" är mer till hjälp när jag recenserar actionfyllda böcker. Men kategorin i sig fokuserar mest på hur vida boken kan hålla mig som läsare intresserad och förväntansfull. Och visst var jag förväntansfull, och spänd. Jag hejede på Macy genom hela boken, och jag ville verkligen att hon skulle ta sig i kragen och stå upp för sig själv. Att se hennes liv utvecklas under den sommaren är vad som sätter spänningsfaktorn. Man vet att det kommer finnas val som hon måste göra, och man undrar hur hon ska gå till väga, och man hoppas så innerligt på att allt ska lösa sig för henne. Och sen gillar jag ju det här med kärleksdramat. Trots att man vet mycket väl hur det kommer se ut i slutet så är det själva utvecklingens gång som är så kul och spännande att läsa om. Sen kan jag även tillägga att boken aldrig blir tråkig eller utdragen. Man är känslomässigt involverad från början till slut.     Jag var glad över att inte se några stereotyper dyka upp i den här boken. Alla karaktärer hade ett eget sätt, ett eget språk och lyckades sätta egna unika spår i min hjärna. Man kommer lätt ihåg dem även när man inte läser och det blir aldrig krångligt på något sätt. Macy är i början väldigt nere och osäker och förvirrad. Allt i hennes liv förändrades när hennes pappa dog. Inte bara det uppenbara som familjelivet, men hon började lägga allt sitt fokus på skolan och att vara perfekt att hon till slut inte hade några vänner kvar. Det är just det här som är så härligt att se sen när hon får sitt nya jobb och träffar Wes och alla de andra. Macy utvecklas tydligt och i en verklighetstrogen fart. Hon släpper inte sitt gamla jag på en gång, men man märker hur hon sakta men säkert växer som person igen och återgår till den hon var innan olyckan med hennes pappa hände. Sen har vi såklart Wes, som jag genast blev kär i. Jag var rädd att han skulle bli sådär äckligt perfekt som killar i YA ofta har en tendens att bli. Men han var så väldigt fin och mysig på ett laid-back sätt så man kan inte låta bli att bli lite förälskad.  Jag vet inte vad jag ska säga mer om honom, man måste läsa och uppleva allt själv. Alla karaktärer är underbart bra som sagt, och jag tänker inte sitta här och nämna den allihop. Ta mitt ord bara.     Av någon anledning så hade jag förväntat mig något annat. Om jag blev besviken eller inte kan jag ej sätta fingret på, men det var absolut inget fel med Sarah Dessens skrivsätt. Jag märkte snabbt att hon hade vissa favoritformuleringar som hon använde sig av, men det var liksom inget jag störde mig på, inget som tog bort från helheten. Jag kan inte säga att Sarah är bättre än t.ex.Maggie Stiefvater, men å andra sidan så är hennes skrivsätt mer passande för just den här typen av bok. Jag har inget att klaga på. Se där! :D     Mycket, mycket, mycket bra bok! Rekomenderas starkt! Jag tror tillochmed att jag klämde fram en liten tår vid något tillfälle.