Recension: THE BODY FINDER

Titel: The Body Finder Författare: Kimberly Derting Serie: Body Finder (#1) Sidor: 327 Bokförlag: Harper Teen   "Sixteen-year-old Violet Ambrose is grappling with two major issues: Jay Heaton and her unusual so-called gift. While her confusing feelings for her best friend are new, she has been able to sense dead bodies - or at least those that have been murdered - and the imprints that attach to their killers since she was a little girl. Violet has never considered her ability useful, but now that a serial killer has begun terrorizing her small town she realizes she might be the only person who can stop him. Fiercely protective of her, Jay agrees to help Violet search for the murderer. But even as she's falling in love, Violet is getting closer to discovering a killer... and becoming his prey herself."       Violet kan känna av döda kroppar. Trots att de är begravda och gömda kan hon hitta dem, pricksäkert, tack vare sin förmåga. En höst så går en seriemördare lös i hennes lilla stad, och tonårstjejer försvinner och hittas mördade.Och det är bara Violet som kan veta vem mördaren är. Jag börjar gilla mördarmysterier mer och mer nu. Det var liksom aldrig min grej förut, men det här var verkligen bra! Jag hade ganska låga förväntningar på The Body Finder, eftersom att den fått så mixade recensioner. Men jag älskade den! Jag tyckte att handlingen hade en fräsch och skön twist som var oförutsägbar och väldigt intressant att dyka in i. Till en början tyckte jag att Violets "kraft" var ganska lame, men författaren gjorde ett bra jobb med att få mig på bättre tankar. Boken har två stora fokusområden: mördarmysteriet och Violets kärleksliv. Att hennes förälskelse i hennes bästa vän, Jay, fick så hiiimla stor plats blev gansla irriterande efter ett tag. Jag blev så involverat i mördarmysteriet så jag ville bara veta mer om det hela tiden. Jag säger inte att det var en orealistisk romans eller något, den var faktiskt både bedårande och känslosam, men fick alldeles för mycket plats i boken.     Den här boken är verkligen spännande och mycket fartfylld. Som läsare blir man snabbt indragen och undrar hela tiden vad som ska hända härnäst, så som en bra bok ska vara! Vad jag älskade mest var nog när man fick läsa ur mördarens synvinkel. Man fattar aldrig vem det är, och man får inte riktigt en hint om det förrän långt in i boken, och det är nog något av det svåraste med mördarmysterier; att inte avslöja vem mördaren är för tidigt. Visst hade jag egna teorier om vem den skyldige var, men jag hade helt fel, vilket gjorde mig nöjd och glad. Boken är även väldigt kuslig, måste jag förvarna om! Den handlar trots allt om en mördare som kidnappar och har ihjäl tonårstjejer hit och dit. Jag avstod från att gå ut efter solnedgång under hela veckan som jag läste den här boken! Not even kidding. Så på den här fronten får The Body Finder verkligen två tummar upp!     Enligt några recensioner jag läst innan jag plockade upp den här boken, så hade jag hört att huvudpersonen, Violet, skulle vara väldigt irriterande.  Så jag började läsa The Body Finder i väntan på att bli irriterad på denna Violet, men i ärlighetens namn så kunde jag inte hitta något fel på henne. Jag hade sympati för henne, jag kunde förstå hennes val och jag tyckte att hon var en väldigt bra karaktär! De var en positiv överaskning, och jag blev minst sagt lättad när jag insåg att jag inte alls hade något emot henne och kunde läsa ut boken i lugn och ro. Någon som jag HADE problem med var däremot Jay. Baksidestexten nämner att han är något överbeskyddande för Violet, men han var ju extrem!! CHILL. OUT. BOY! Jösses... Men han hade sina fina sidor också och ibland kunde han tillochmed smälta mitt hjärta lite grand. Jag tänker räkna in mördaren som en karaktär som är värd att nämna också. För att vissa kapitel är skrivna ut hans synvinkel, och det var nog den lilla kryddan som verkligen gav den här boken de höga poäng som jag gett den. Mördaren är twistad i huvudet. Helt bonkers! Och så himla creepy och läskig med sättet han tänker på. Det riktigt kröp under skinnet på mig när jag läste hans tankar och hur han såg en helt ransom tjej på gatan och planerade vad han skulle göra med henne. Fy faaan! Jag tänker aldirg gå ut ensam igen utan en plan B: nycklar, visselpipa och bra springskor.     Jag stötte på några smärre problem med Kimberly Dertings skrivsätt. Inga stora problem, bara några små irriterande saker hon alltid gjorde. Som att hon väldigt ofta skrev en karaktärs fulla namn, alltså både för- och efternamn, fast man som läsare redan visste mycket väl vad det var. Jag himlade med ögonen varje gång det hände. Vilket var för ofta. Förutom det så fanns det en del småsaker som inte ens är värt att ta upp för att boken i sin helhet är ju, som sagt, väldigt bra. Jag har redan nämnt hur mycket jag älskar att hon skrev några kapitel ur mördarens synvinkel. Det var väldigt smart gjort! Kimberly Derting är en mycket talangfull författare, absolut. Och jag ska läsa uppföljarna till The Body Finder, trots att boken slutade på ett sätt som inte riktigt bjuder in till en uppföljare. Ingen cliffhanger eller något. Men jag vill ändå se vad mer Kimberly kan hitta på.     Väldigt, väldigt bra och spännande bok! Jag gillade den mycket! Så det får bli en väl värd fyra.