Recension: GO ASK ALICE

Jag lånade den här boken av en kompis och glömde bort att ta en bild på den innan jag gav tillbaka den.   Titel: Go Ask Alice Författare: Anonymous Serie: - Sidor: 213 Bokförlag: Simon Pulse   "After you've had it, there isn't even life without drugs...   It started when she was served a soft drink laced with LSD in a dangerous party game. Within moths, she was hooked, trapped in a downward spiral that took her from her comfortable home and loving family to the mean streets of an unforgiving city. It was a journey that would rob her of her innocence, her youth -- and ultimately her life.   Read her diary.   Enter her world.   You will never forget her."     Eftersom att Go Ask Alice inte är en typisk bok, utan en verklighetsbaserad, tragisk historia om en femtonårig drogmissbrukare, så ska jag inte använda mig av mina vanliga kategorier (handling, fart, spänning, karaktärer, skrivsätt) i denna recension.   Men vad tyckte jag om Go Ask Alice? Ja, den är väldigt svår att bedömma. Boken är såklart väldigt, väldigt tragisk och hemsk. Man får läsa dagboken som skrevs av denna femtonåriga tjej strax före och under sitt drogmissbruk. Ibland hade jag svårt att se hur det kunde vara verkligt, för att jag tyckte att mycket i boken verkade så orealistiskt. T.ex. så tyckte jag att det var konstigt att typ alla hon träffar har en koppling till droger, och att hon blev beroende efter en enda drink. Men längre in i boken så tycker jag ändå att man får en viss förståelse, kanske är jag inte helt såld på att allt är från en riktig dagbok, men jag tror absolut att den här tjejen var verklig och att själva grundberättelsen är sann.   Det är svårt att säga om det är en bra eller dålig bok, eftersom att den inte bygger på fantasi eller skrivsätt eller något sånt. Det är inte meningen att man ska gilla boken. Utan man ska kunna tänka nytt och få en förståelse för människor som hamnar i drogmissbruk. Att alla inte har ett val. Självklart blev jag innerst inne arg på den här tjejen för att jag tyckte ändå att hon föll så otroligt lätt för dessa droger. Och jag kunde inte sluta föreställa mig själv i samma situation, och att jag i sånna fall hade avbrutit skiten och bett om hjälp direkt efter den där första driken med LSD. Aldrig i livet hade jag fortsatt på samma sätt som henne. Och jag känner liksom att det är det logiska sättet att tänka. Och inte som hon: "oh men LSD fick mig att må så bra jag ska nog fortsätta!" Nej.   Men jag får inte glömma att alla inte är lika. Och sen att boken utspelar sig under 70-talet och det var andra tider då.   På goodreads gav jag boken 3/5, men det var bara för att det var i mitten och jag visste inte hur jag skulle göra annars. Men här på bloggen så kommer Go Ask Alice bli poänglös. Den var inte bra och inte dålig. Och jag tror att den förmedlar olika saker till olika läsare.