Recension: CLOCKWORK ANGEL

Titel: Clockwork Angel Författare: Cassandra Clare Serie: The Infernal Devices (#1) Sidor: 482 Bokförlag: Walker Books   "Magic is dangerous - but love is more dangerous still.   When sixteen-year-old Tessa Gray arrives in England during the regin of Queen Victoria, something terrifying is waiting for her in London's Downworld, where vampires, warlocks and other supernatural folk stalk the gaslit streets. Friendless and hunted, Tessa seeks refuge with the Shadowhunters, a band of warriors dedicated to ridding the world of demons. Drawn ever deeper into their world, she finds herself facinated by - and torn between - two best friends and quickly realizes that love may be the most dangerous magic of all."     1800-talets London. 16-åriga Tessa hamnar i trubbel med ett par warlocks och får veta att hennes bror blivit bortförd någonstans. Hon stöter sedan på Will Herondale, Shadowhunter. Hon får hjälp av honom och de andra att ta reda på vad som försigår, och hur hon ska rädda sin bror. Och kanske främst av allt, ta reda på vem hon egentligen är. Jag fastnade för den här boken direkt! Åh, den är så bra! Jag börjar verkligen gilla den här steampunk trenden. Eftersom att jag läst de tre första böckerna i The Mortal Instruments så hade jag en del koll på vad saker och ting var när jag läste den här boken. Jag kände igen namn och sånt vilket jag tror gjorde det hela lättare. För att det är inte en allt för simpel handling, det finns mycket att hålla reda på. Som ni kanske gissat vid det här laget, så älskade jag handlingen! Jag vågar nästan påstå att jag gillar Clockwork Angel mer än City of Bones. Jag gillade känslan mer. Och att det är en miljö som man inte är van vid. Handlingen blir heller aldrig långtråkig eller seg, man hålls intresserad från början till slut!     Såååå spännande! I loved it!! Cassandra Clare gör det igen. Hon levererar med twister och cliffhangers hit och dit och jag kunde inte få nog. Det är helt och hållet i min smak. Clare lyckas också pricka in precis när det är dags för lite andrum innan hon kör igång med något episkt och actionfyllt igen. Så det är typ allt jag har att säga på den här fronten. Jag är supernöjd.     Tessa Gray är alltså huvudpersonen. Hon är badass och går igenom karaktärsutveckling som gör henne mer och mer intressant ju längre in i boken man kommer. Till en början gillade jag henne inte så mycket, mest för att hon var så pryd och hade en sån gammaldags syn på kvinnor och män. Men då boken faktiskt utspelar sig på 1800-talet så är det helt enkelt något man får stå ut med. Men som sagt så är hon kapabel till att utvecklas till det bättre, vilket hon gör :) Sen har vi de två andra hörnen i kärlekstriangeln. Will och Jem. Jag säger på en gång att jag är team Jem. Alllll the way. Jag gillade inte Will ens från första början. För barnslig och jobbig och jag har svårt att se hur Tessa ens kan bry sig. Dock ser jag fram emot att få veta mer om Will i uppföljarna, eftersom att man fick en liten hint av hans mörka, mörka hemligheter där i slutet. Fast jag kunde liksom inte sluta jämföra honom och Jace från The Mortal Instruments. Men jag var glad att se hur deras olikheter syntes mer och mer längre fram i boken. Jem, å andra sidan, är awesome. Jag kände aldrig något ogillande mot honom. Han är liksom sofistikerad, tankspridd och lugn. Alltså min typ av karl. Och han är även mer intressant än Will. Men alla karaktärer var såklart svinbra på sina egna sätt och alla hade sin plats i berättelsen. Skulle man ta bort någon så skulle inget fungera.     Jag ska väll fatta mig kort här för att alla som har läst något av Cassandra Clare vet ju att hon har sjuk talang. Hon vet hur man får karaktärer att sticka ut och hur man bör göra för att läsaren inte ska blanda ihop dem. Hon greppar tag om din uppmärksamhet och släpper den inte förrän flera dagar efter att du läst ut boken. Jag hade föredragit kortare kapitel, men det är bara en smaksak. Tummen upp upp upp för Cassandra Clare!!   Så hiiiimla bra! Måste ha nästa bok typ NU! Full pott!   5 av 5 deathly hallows     Första meningen: "The demon exploded in a shower of ichor and guts."