
Vikten av att ge ut gratisprover till sina kunder

Vikten av att erbjuda dina kunder gratisprovet är stor. Och många företag verkar inte ha förstått hur viktigt det är- Här är några fördelar med att erbjuda gratisprover..
Det kan först verka fel att bara ge bort gratisprover eller demonstrationer av dina produkter och tjänster. Om man ska vara realist så finns det ingen garanti för att du kommer att se en avkastning på din investering. Men är det inte det samma för någon annan form av marknadsföring? Produkter för promoting handlar om att öka kännedomen om varumärket och associera ditt varumärke med generositet. Ett exempel är Uniggardin utmärkta sätt att erbjuda sina kunder gratisprover av rullgardiner.
När du ger ut prover eller demonstrationer av din produkt i sig kan det verka som om du kastar bort dina pengar. Det är vad du gör bäst, och du vet att det är en värdig produkt eller tjänst som skulle kunna bevisa sitt värde, så varför skulle du ge bort den gratis? Däremot kan gratisprover fungera om de har gett ut eftertänksamt och i rätt mängd. Vi har sammanställt en lista över några av fördelarna med att ge bort varuprover gratis:
1: Sprider ordet
Om du ger ut gratisprover, ökar du omedelbart medvetenheten om ditt varumärke. Arbeta ut det bästa sättet att få gratisprover till din målgrupp och låt dem sprida ditt varumärke med andra i deras vänskapsgrupp.
2: Visar din generositet
Att ge ut gratisprover visar att ditt företag är generöst. Du har gett ut gratisprover med några förbehåll. Du förväntar dig inte återkoppling, ett tips eller en framtida köp - du bara lita på dem för att använda eller konsumera produkten och bedöma det själva.
3: Du får respons
Naturligtvis kan du inte förvänta dig feedback, men det betyder inte att du inte kommer att få någon. Om du ger ut gratisprover personligen, kanske du får ta emot en omedelbar feedback. Inkludera en hashtag eller din Twitter handtag på förpackningen, och chansen ökar att du får online-feedback. Du kan retweeta de mest positiva påskrifter som produkten får, ytterligare förbättra kännedomen om varumärket.
4: Testa vattnet för nya potentiella produkter
När du har genomgått en rigorös testförfarande för nya produkter, kanske du vill producera några prover för din målgrupp att prova innan du bestämmer dig för att massproducera produkten. Om du får bra feedback, kan det vara allt du behöver för att få klartecken från chefen att beställa den nya produkten för masstillverkning.
5: Frestar befintliga kunder
Varför inte fresta dina kunder att spendera lite mer genom att erbjuda gratisprover när de tillbringar över ett visst tröskelvärde? Proverna kan vara för nya produktlinjer eller liknande produkter - något som kommer att locka dem att köpa denna produkt i framtiden.
6: Kan skapa stor publicitet
Om din gratis demos eller prover ges i ett särskilt anmärkningsvärt sätt, kan du få pressen eller internet buzz om ditt företag och dina produkter. Dock är det inte alltid som denna typ av marknadsföring skapar så stor publicitet. Men saken är att det ökar chansen vilket är något man bör sträva efter.