Phnom Penh på en dag!

Hejsan!Sitter på Mekong Express-bussen från Phnom Penh till Siem Reap. Uppe med tuppen för att checka ut och äta frukost och bli upphämtade på hotellet. Och nu har vi precis haft lunch-stop efter ca 4h. Är väl ca 2-3 timmar kvar nudå. Har gått bra faktiskt, finns alltid något att titta på genom fönstret eller en bok att läsa och nu hittade vi precis att det finns Wifi på bussen också.Igår var vi uppe tidigt men blev lite sena ut ändå.. Man ska ju packa dags-väskan och låsa in grejer och Jacob ska platta håret.... Och lite sådär. Fick tag i en bra TukTuk på gatan men en chaufför som köpte vatten och ansiktsmask till oss - och tur var väl det för satan vad dammigt och fullt i avgaser det var! Och det tog nog iallafall 45 minuter till Killing Fields. Väl där fick vi hörlurar och bandspelare faktiskt på Svenska! Så följde man skyltar och lyssnade på olika avsnitt på olika platser. Det var så intressant men såååå hemskt. Fattar inte hur man kan behandla och döda sitt eget folk (eller nån överhuvudtaget) på det sättet.. Det finns massgravar över hela Kambodja och dom har inte ens lyckats gräva upp alla.. På platsen där vi var så dyker det hela tiden upp mer ben-rester och kläder som dom plockar ihop med några månaders mellanrum, t ex efter en regnig period.. I en grav var det 450 kroppar som torterats och slagits ihjäl och dumpats på hög. Man sköt dom inte för det var dyrt med kulor.. I en annan grav låg det 166 människor utan huvud, det var soldater som inte gjort rätt.. I en annan låg det kvinnor och barn.. Mot trädet bredvid den graven hade man slagit ihjäl spädbarn - vilket man gjorde på natten mitt i stort strålkastarljus - och sedan kastat ner dom bredvid sin mamma.. Så sjuuuuuuuuukt..Jacob hittade några hönor och sedan några getter han tyckte var gulliga, därför är dom med på bild men egentligen helt orelevanta haha gullejacob. Tror jag har 5 bilder på getter hahaha.Dom har byggt ett minnesmonument med bland annat 9000 skallar och även benrester och kläder på olika nivåer.När vi varit på Choueng Ek (killing fields) i kanske 1-1,5h så återvände vi till TukTuken som väntade på oss för att skjutsa oss till fängelset där fångarna var innan och torterades innan dom fördes till avrättningsplatsen. Där fanns det jättemånga bilder uppsatta på offren, bilder som togs när man dokumenterade personen när dom anlände till fängelset. Alla blev fotograferade. Fanns även bilder på torterade fångar och tortyrredskapen var inglasade och uppställda och uschhhhhhhhhh...... :(((((( Efter besöken på dessa tragiska platser så for vi till hotellet för att äntligen få hoppa i poolen.. Men det var så mycket träd runt om att det var skugga överallt. Fick sätta oss på balkongen istället, gick bra det med förutom att det blev liiiite varmt!Vid 15.30 sa jag att vi skulle göra oss klara för prommis längs Riverside men vi kom nog inte från rummet förrän vid 17 någon gång, dels för att jag skulle duscha och platta håret och dels för att jag inte hittade mina smycken och trodde att städerskan tagit dom och jag blev jättesur.. Haha men tillsluuut efter att ha letat "överallt" så låg dom såklart på det enda stället i väskan jag missat.. Vi gick ner till Riverside och det var jättemysigt där! Det var liksom en plats för befolkningen att släppa alla bekymmer kändes det som. Hittade en restaurang där också med jättegod Passion fruit soda! Efter Passion fruit-välkomstdrinken vi fick så är jag frälst på passion fruit juice!! Jacob med.Gick tillbaka hem när vi ätit , packade våra väskor. Bokade hotell i Siem Reap (försökte hitta ett som poolen är SOLIG på så vi kan slänga oss i den efter den här bussfärden!) och tittade på Idol. Sedan somnade vi på ca 3 sekunder om inte 2.Nu ska Jacob surfa lite på min iPad och jag ska titta ut genom fönstret! Ikväll vill jag mest bara uppleva Pub Street innan en heldag i Angkor Wat imorgon!(Sista bilderna är från tidiga frukosten på hotellet och lunchstoppet nyss med bussen, föreställande "Amanda, alltid redo!")