Dag 2 i Bangkok och ankomst till Kambodja

Godkväll!!Klockan är 21 och jag antar att vi ska sova snart för inatt vet jag inte riktigt vad vi höll på med. Jacob petar på mig 02.40 och säger att han inte kan sova. Och efter det kan ingen av oss sova på HELA natten!! Helt sjukt aldrig varit med om det förr. Vi låg där hungriga och trötta och väntade på att solen skulle gå upp. Vi roade oss med roliga historier och "diverse småsnack" som jag uttryckte det haha. Tillsluuuuut efter 100 år så blev klockan 6.30 och då gav jag upp och tog en dusch. Vi var alltså vakna fler timmar än vi hunnit sova. För Jacobs del förstår jag att han inte lyckats vänd på dygnet med tanke på att han sov hela först dagen hel första natten och även hela dagen igår då han hade feber.Ja så Jacob hann inte se mycket av Bangkok. När klockan blivit typ 12.30 fick jag nog av Jacob som inte ens ville duscha i ett försök att bli bättre, så jag drog på mig mina underbara nya gympadojor och traskade ut i Bangkok. Ville njuta av solen men fann INGENSTANS att bara SITTA ner och bara sitta. Så jag hamnade på MBK igen där jag åt lunch i min ensamhet och köpte nässpray till nässprays-narkomanen Jacob.Traskade efter ett tag hem igen och Jacob började så småning om piggna till -efter en dusch- och runt 17 tiden kunde vi dra oss båda två tillbaka till centrum för att leta ett Pizza Hut som Jacob så gärna ville äta på. Fann inget så det slutade med ännu en måltid på MBK. Vi har ju märkt direkt att vi är värdelösa på att äta asiansk mat.. Jag kan gärna äta fried rice with beef men är lite rädd att beefen ska vara senig och dåligt stekt så vågar inte haha. Så det har blivit pasta och pizza för oss. Jag råkade iallafall beställa en låda med spenat till middag i tron om att det var spenat-lasagne.. Men icke. Nyttig kan jag känna mig iallafall! Haha.Vi gick omkring lite i området vid MBK och Siem Square som var SMOCKFULLT med folk. Jag köpte även ett par "Aladdin-byxor" som jag tänkte använda i tempel där jag inte får visa knäna.. Det var tydligen One-size så jag fick inte testa... Synd var det för dom var lite stora.... Vi la oss vid 23 och som sagt sov vi knappt något, men vi kom istället upp i tid vilket var perfekt så vi skulle hinna med både Royale Palace och kanske ett iPad-köp för Jacobs del. Men när vi satt oss i taxin med en chaufför som skrattade och sa att palatset inte var öppet idag "no ope todai haha! Kings bitay! Haha! " Haha han var så gullig och tyckte det var så tokigt att palatset nog inte var öppet, men mer än så kunde han inte på engelska så varje gång jag på olika sätt försökte fråga om något annat var öppet, om det fanns ett annat tempel? Så skrattade han och upprepade att Royale Palace var stängt för att kungen fyllde år. Haha. Jacob försökte ställa en fråga om varför så många har mask för munnen men det var en sån dum fråga för chauffören fattade såklart inte ett ord utan bara skrattade. Tillslut sa vi "hotell" och blev (otroligt nog) skjutsade tillbaka hem haha. Därifrån gick vi direkt till centrum (som vi kallar området vid MBK) för att Jacob skulle kunna köpa sin iPad. Men eftersom vi var uppe med tuppen så hade ju inget annat än vi vaknat! Vi blev tillochmed bort-schasade från en fin trapp för att man inte fick vara där förrän kl 10.Vi strosade längre bort på gatan och vände om igen. Hittade ett litet café där vi köpte varsin dåligt gjord smoothie. Väl klockan 10 fick jag äntligen fotografera min trapp (vid Siam Paragon, som jag minns sen sist!) och Jacob fick kolla på sin iPad. Men vid lite överläggande så beslutade han att köpa den hemma istället då priset inte skiljde så mycket och garantin är bättre på hemmaplan.Vi gick tillbaka till hotellet och checkade ut och tog en taxi till flygplatsen för att åka vidare till Phnom Penh i Kambodja. Vi var ute i LITE för god tid och spenderade nog en timme extra i onödan där. Dessutom var flyget 40 min försenat. Men tillslut kom vi iväg! Hamnade bredvid en amerikanare på flyget och jag fick prata massa engelska och han hörde direkt att jag hade amerikansk dialekt och min engelska flöt faktiskt på RIKTIGT bra!!! Så skönt efter alla dåliga samtal på "engelska" med utländska Telia-kunder. Pratade med fler amerikanare på flygplatsen i Kambodja och alla skulle göra samma Kambodja-resa som vi = några dagar i Phnom Penh och sedan några dagar i Siem Reap. Hoppas vi stöter på dom igen! Ena paret tror jag bor på ett hotell här bredvid där vi får tillgång till deras pool pga. störande byggarbete bredvid vår.På flygplatsen gick det både smidigare och knöligare till än vi trott. Man lämnade in passet och ett foto vid ena disken och sedan ställde man sig i kö vid nästa för att betala 20$ för visumet. Problemet var att det var lättare att stå utanför kön istället för i den eftersom dom bar huller om buller ropade upp namn på pass som man fick hämta ut. Men vi blev godkända utan problem iaf!Tog en taxi - som jag råkade somna till i några gånger för mörkret föll och det var trafikstockning överallt - till hotellet. Kostade oss 10$ med dricks och pga trafiken tog det lång tid. Är stor skillnad på trafiken här och i Bangkok, den var på ett sätt mycket lugnare och tystare här men satan vad många mopeder!! Stora klungor med mopeder. Såg en där en papp körde och en mamma satt bakom och höll i sin typ nyfödda bebis! Blev lite chockad över hur hon vågade det. Men dom är väl van..Tillslut kom vi fram till hotellet och jag blev jätteglatt överraskad!! Tyckte foajén var jättemysig och dom kom med två glas passionsfruktjuice (asgott!!!) och våta handdukar och en godisbit. Och rummet är jättefint tycker jag!! Annorlunda men stort badrum och ja jag tycker det är jättemysigt med myggnätet runt om och det var små färska doftande blom-knoppt spridda över sängen och ja! Hur nöjd som helst är jag! För att inte tala om poolområdet som är ASMYSIGT!! Vi gick ner och åt middag vid poolen (god mat dessutom!) och längtar redan till att få avnjut min frukost där ute i solen! Längtar framför allt efter att få hopp NER i poolen!!Nu har Jacob redan slocknat och jag tänkte ladda upp lite bilder innan jag följer ned honom till drömmarnas land. Imorgon sk vi upp tidigt för att åka till The Killing Fields och Genocide Museum. Avrättningsplatsen respektive tortyrfängelset där man för bara 30 år sedan torterade ihjäl uppskattat 17 000 människor. Får lära mig ner histori imorgon men har faktiskt läst på för att ve förberedd, kommer nog bli jobbigt att gå där.På eftermiddagen planerar vi pooooool och en Riverside-promenad. Eller vi och vi haha JAG planerar och Jacob hänger på :)))) Nej godnatt nu en timme senare!