Utflykt.

Idag gick jag upp vid sju. Så skjutsade Fanny mig till Santa Ponsa där jag hoppa på bussen. Vi hade sen sex hotell stopp. Min buss körde dock fel tre gånger så vi var lite försenade. Vid ett stopp mötte vi upp en buss från Norr. Så alla i den bussen hoppade över till min buss. Så vi var helt fullsatta. Vi var 50 personer, 52 med mig och lokalguiden Jaime. Så vi började med att åka till Valldemossa. På bussen pratade jag lite om Chopin och Sand och lite om själva byn och bakelser. När vi kom fram så gick vi först till klostret där Chopin och Sand bodde. Sen började det spö regna. Skit tråkigt! Vi skulle gått till Santa Catalinas födelsehem men de regna så mycket så vi beslutade att strunta i det. Så vi gick direkt till sovenir butiken som vi egentligen brukar gå till efter födelsehemmet. Där kan man stå under tak. Så vi var där inne och alla gäster smakade likörer. Sen fikade vi. Jag träffade vår nya kollega Malin. Så hon och jag fikade tillsammans. Det blev såklart en cocoa de potatatas och apelsin juice, som Valldemossa är kända för. Sen hoppa vi in i bussen. Skulle egentligen åkt till utsiktsplatsen Sa Fordada. Men eftersom att det regnade så stannade vi inte där. Vi åkte istället direkt till Port Soller. I bussen på väg dit så pratade jag lite om bergen, frukter, förekommande djur, historia om staden osv. När vi kom fram till Port Soller gick vi direkt till restaurangen och åt lunch. Tog betalt på restaurangen och delade ut biljetter. Sen gick jag och Malin till personal rummet som dom har på restaurangen. Där åt vi lunch. När vi ätit så gick vi tillbaka till mötes platsen och träffade alla gäster igen. Sen gick vi till bussen och åkte till staden Soller. I bussen pratade jag om alla attacker Soller har fått och även om deras kända glass. När vi kom fram till Soller så gick vi till glassfabriken. Efter det gick vi till tåg stationen. Sen tog vi det 105 gamla trä tåget till Palma. Där hoppa vi på bussarna och sen åkte vi till alla hotell. Jag tycker att utflykten gick helt OK. Är inte helt nöjd, men de va ok. Det var dock så mycket att hålla koll på. Tider osv, vi var lite sena i tidsschemat ibland vilket inte är bra då vi hade en tid att passa i Soller med tåget. Sen var det också mycket folk att hålla reda på! 52 personer. När jag var med på utflykten förut så var det 15 personer lixom. Och tänk att gå med alla 52 och få alla med sig hela tiden. Sen var det synd att det regna. Tråkigt att vi inte kunde gå till födelsehemmet eller Sa Fordada.  Men jag gjorde inte direkt någon stor miss. Jag räkna alltid alla och tappade aldrig bort någon. Jag sa rätt med vart vi skulle hela tiden i bussen. Jag sa rätt med alla tider och vi var i perfekt tid till tåget. Jag hade dock kunnat vara mer tydlig med vissa saker. Som att dom kunde gå guidning med oss i Valldemossa. Sen räknade jag lite fel med maten. Räknade med två för mycket, men det gjorde inget. Men annars så trodde jag faktiskt att det skulle vara roligare att hålla i utflykten än vad jag tyckte. Men jag antar att det säkert blir roligare och roligare ju fler gånger man gör de, så att man kan mer. Tror också att det blir roligare när jag är nöjd med min utflykt. Nu tycker jag till exempel att det är jätte kul med HT och det är ju för att jag kan mer och kan svara bättre på gästernas frågor. Sen var det som sagt mycket att hålla koll på. Så istället för att prata mycket med gästerna så var mina tankar alltid på att jag alltid skulle ha alla med mig och på tiden. Sen känner jag mig som sagt inte så nöjd. Men efter utflykten så applådera alla i bussen. Och när jag sa "hoppas ni haft en bra och trevlig dag" så nicka flera och sa ja och hmm-a. Så det var ju kul! Sen tacka alla så mycket när dom hoppade av bussen. Och vissa sa "tack så mycket för en bra guidning". Så då kändes det ju bättre! Så summan av kardemumman är att det kunde gått bättre, men det hade även kunnat gått så mycket sämre. Och en helt ok första gång, har hört om vissa som glömt kvar gäster på ställen osv, vilket iaf inte jag gjorde. Så de var skönt! Fick heller ingen utskällning eller svåra frågor som jag inte kunde svara på. En annan kul grej var att två av gästerna bor i Hallstahammar! Haha så när mig. Den ena hade även jobbat tillsammans med min granne på Tidö. Och deras bästa vänner bor på Tidö. Världen är bra liten alltså.