Stadsvandring.

Imorse gick jag upp vid nio. Så satt jag och pluggade hela förmiddagen. Gjorde lite kyckling sallad till lunch och åt, sen plugga jag igen. Vid halv tre så fick jag skjuts av Linda. Hon skjutsade mig till det hotell där vi först hade upphämtning med bussen. Så där träffade jag lite gäster och prata med dom. Sen kom bussen och vi åkte vidare till nästa hotell. Hämtade upp gäster där och så åkte vi till det tredje och sista hotell stoppet. Totalt blev det 33 stycken gäster plus mig. Efter sista hotell stoppet åkte vi vidare in till gamla stan. Där klev vi av bussen och så samlades vi precis utanför gamla stan. Där mötte vi även upp lokal guiden. Men jag hade bestämt mig att jag skulle köra gudingen själv idag. Så det gjorde jag. Jag berättade först lite om Dubrovniks historia och hur stranden grundades. Sen gick vi in genom pile porten. Därefter så gick vi längst med hela stradun, ut till gamla hamnen, vidare till katedralen och spanska trappan och till sist rektor palatset. Under hela vägen så gjorde vi flera stopp där jag förklarade om byggnader och statyer som vi såg. Och det var lite jobbigt. Vi har nämligen ingen mikrofon så jag fick i princip skrika, eller iallafall prata väldigt högt för att alla skulle höra. Så min röst dog flera gånger för jag blev så hes. Det var lite jobbigt. Och på flera ställen så kunde jag inte ställa mig på något, vilket gjorde att jag var tvungen att prata ännu högre för att alla skulle höra. Sen var de ju lite svårt att komma ihåg alla årtal osv utantill. Hade lite fusklapp som jag snegla ner på. Men ju mer och mer vi gick av stadsvandringen, desto bättre kändes det tycker jag. Man blev lite varmare i kläderna lixom. Och i början var jag så nervös, vilket släppte lite allteftersom. Så i slutet av vandringen samlades vi vid Orlando statyn och det var där jag ska att vi skulle samlas igen efter deras egen-tid. Stadsvandringen var i ungefär en timme och sen hade dom egen-tid i lite mer än en timme. När jag sa åt alla att dom hade egen tid och att vi skulle samlas igen 18.15, så fick jag applåder! Så det var ju roligt. Sen hade dom som sagt egen tid i ungefär en timme och då hade ju jag också egen tid. Då gick jag och tog en kaffe. Sen samlades vi upp alla igen och gick tillsammans till bussen. Alla klev på bussen och efter ungefär fem minuter i bussen så stannade vi vid en utsikts plats där man hade fin utsikt över hela gamla staden. Alla hoppade ur bussen och tog bilder, inklusive jag haha som ni ser på bilderna ovan. Sen åkte vi vidare med bussen till alla hotell och släppte av alla. Strax inför första hotell stoppet så tackade jag även alla för dagen och önskade dom en fortsatt härlig semester, och då fick jag återigen applåder! Så söta. Sen var de flera som sa att dom hade haft de jätte bra och att jag var duktig. Fick till och med en stor kram av en tjej. Så söta var dom. Hade verkligen en jätte fin grupp idag! Och alla hängde på också. Jag var ju lite orolig över att tappa bort någon på vägen då vi var några stycken, men det gick bra! Så utflykten idag kändes helt ok! Som sagt det var första gången och de kan bli bättre, men en helt ok första gång. Det enda som var synd var vädret! Under hela förmiddagen så spö regnade de! När vi var inne i gamla stan så blev de ändå uppehåll, de duggade bara lite. Men det var så kallt! Hur kallt som helst. Det var lite tråkigt, men vad ska man göra åt de. Jag är glad över att vi iallafall inte hade spö regn när vi gick på stadsvandringen, de hade ju förstört en hel del. Buss chauffören jag hade idag var också väldigt söt och snäll. Han skjutsade tillbaka mig nästan hela vägen hem efter utflykten! Jätte snällt av han. Jag kom hem vid halv åtta. Då var jag tvungen att gå ner på parkeringen för att möta upp mannen som vi hyr parkering av och betala honom. Sen gick jag hem igen. Ringde en snabbis till mamma och pappa och prata lite. Sen kom Linda och Caroline hem så då prata vi lite. Sen pluggade jag inför imorgon. Linda har uppdaterat manuset och jag fick manuset utskrivet nu ikväll. Så har läst igenom de och kommer nog läsa igenom det här en gång till innan jag ska sova. Imorgon ska jag hålla utflykten till Montenegro, de blir kul! Montenegro och Bosnien-Hercegovina utflykterna är mina favoriter. Så det ska bli väldigt roligt. Dock är det tidigt upphämtning! Jag blir upphämtad 06.50 så jag får skjuts av Linda 06.30. Så ja en tidig morgon blir det. Enligt schemat imorgon så kommer vi att vara tillbaka på första hotellet sen 17.30. Så det blir en heldag ute på utflykt! Men det kommer som sagt att bli jätte kul.