Split.

Idag gick vi upp tidigt och så åt vi frukost hos mamma och pappa. Sen gick vi till Hilton hotell där vi blev upphämtade av hyrbilsföretaget klockan åtta. Så åkte vi till deras kontor och skrev på papper osv. Sen körde vi iväg direkt där ifrån till Split. Så jag körde hela vägen. Och vi åkte ju genom gränsen osv också. Men det tog ganska exakt 3 timmar ändå! Gick rätt smidigt. Vi parkerade vid Joker shopping center som sist vi var i Split, då det är gratis parkering där. Sen gick vi till Gamla Stan. Så åt vi först lunch. Vågade testa mig på en kycklingsallad, och den var faktiskt god! Så jag blev nöjd. Efter det gick vi runt och kika lite, sen gick vi till lägenheten jag hade bokat. Träffade hyresvärden, fick nycklar och lämnade av alla väskor i lägenheten. Sen gick vi ut igen och gick runt i Gamla Stan. Tog även en liten paus när vi tog en drink. Sen gick vi lite vid hamnen och så gick vi tillbaka till lägenheten. När vi kom tillbaka la dom andra sig och vila och jag bytte om och gick ut och sprang. Gick först ut ur Gamla Stan och började springa efter de. Så sprang jag först så lågt jag kunde åt höger längst med hamnen. Sen tog vägen slut. Så då sprang jag tillbaka. Sprang förbi Gamla Stan och fortsatte rakt på. Sprang igenom nån typ park och sprang även förbi en del stränder också. Sen började gatan dela på sig och jag beslutade mig för att springa tillbaka till lägenheten. Sprang totalt 8,5 km. Och det gick väldigt bra faktiskt! Var skönt att springa här. Det är väldigt platt, inte så mycket uppförs- eller nedförsbackar. Var även bra med trottoarer! Sen fortsatte vägen hela tiden med trottoaren när jag sprang åt vänster, så var inte tvungen att vända om heller. Fick upp väldigt bra fart i slutet också. Så det var kul! När jag kom tillbaka till lägenheten duscha jag och sen fixa vi oss. När vi var klara gick vi ut ur Gamla Stan och gick till höger vid hamnen. Vår lägenhetsvärd hade tipsat oss om en restaurang som låg där som heter Fife. Så vi gick dit. Var väldigt lång kö men till slut fick vi ett bord utomhus! Dock satt vi på rad bredvid varann, men det funkade ju bra det med. Och vi var så nöjda! Servicen var superbra, det var billigt, man fick mycket mat och maten var supergod! Tog köttbullar med potatismos, så gott haha! Kan verkligen rekommendera den restaurangen. När vi ätit klart så fortsatte vi bortåt åt höger, så satte vi oss på en bar där. Väldigt mysig bar med bra musik och fin utsikt över alla lyxiga båtar som låg där i hamnen. Så vi tog två drinkar där innan vi gick tillbaka till lägenheten. Lägenheten vi har är väldigt enkel men ligger mitt i Gamla Stan. Det var även den lägenheten som hade lägst pris. Och jag tänkte att vi skulle ju bara sova där en natt så den funka absolut! Det viktigaste var att den låg i Gamla Stan, vilken den gör. Så vi har haft en jätte mysig dag/kväll. Tycker mycket om Split. Gamla Stan är väldigt mysigt, men det jag gillar mest är att direkt när man kliver ut ur Gamla Stan så har man även den nyare stadsdelen med fina hamnen och även massa restauranger där och fullt med folk! Väldigt trevligt. Sen finns det inga trappor här vilket är ett plus haha. Dock tycker jag att Gamla Stan i Dubrovnik är finare. Husen där ser bättre ut och tycker även om huvudgatan Stradun. Finns inte direkt någon huvudgata i Gamla Stan i Split. Men som sagt har vi haft en väldigt mysig dag! Och imorgon så bär det av mot Krka. Ska bli väldigt spännande!