Roadtrip.

Nu har en till vecka gått. Det har vart jobbigt med tanke på det som hänt, men det har gått lättare och lättare för varje dag. Nu är det ny vecka och nya tag. I söndags jobbade vi på bra med all kontorsarbete så vi blev klara, vilket gjorde att vi kunde åka på roadtrip idag. Så alla vi i teamet tog bilen och åkte iväg. Vår plan var att åka till Montenegro och först Budva, sen Cetinje och sen åka serpentinvägen från Centinje tillbaka. Det gick smidigt vid gränsen och det tog kanske tre timmar till Budva. Där parkera vi och gick till Gamla Stan. Så åt vi först och sen gick vi in i själva stan. Det var väldigt mysigt! Men alla dom här gamla städerna som Budva, Kotor och Dubrovnik är ganska lika varandra. Har en lång huvudgata med kalksten och sen små butiker längst med dom små gränderna (bild 2-14 från Budva). Men det var ändå väldigt fint! Ljust och fint inne i Budva. När vi gått runt i Gamla Stan så gick vi till hamnen i Budva. Och efter det hade vi sett det mesta sevärda. Så ja det var fint men inte så stort. Efter Budva åkte vi då till Centinje. Det var Montenegros huvudstad förut. Där gick vi in på kung Nicholas museet. Det är byggnaden där första kungen av Montenegro, kung Nicholas, bodde och som dom nu gjort om till museum. Där fick vi även en guidad rundtur på engelska! Så det var lite intressant. På övervåningen av byggnaden så hade dom bevarat allt som det såg ut från när kungen bodde där. Alla original sängar och köksbord osv. Lite häftigt faktiskt. Efter det tog vi en fika. Sen började klockan bli så mycket så vi hann inte gå runt där nå mer. Cetinje tyckte jag inte var så mycket att hänga i julgranen direkt. Skulle nog inte rekommendera nån att åka dit, om det inte är så att man typ bor i Montenegro och vill se massor. Men är man bara där en vecka på semester så tycker jag inte att det är värt att ta sig dit. Dock såg vi inte allt som fanns. Caroline har varit där när hon haft rundresa och hon sa att de fanns nå till museum osv, men inte särskilt mycket mer. Sen var staden så tyst. Nästa läskigt tyst! Kändes helt övergiven, knappt nå människor där heller. Men de va väl ändå kul att se när vi ändå ska bo här så pass länge. Men efter Centinje då började det roliga! Vi skulle för det första åka ut på stora vägen. Och dom byggde om överallt så det var hur konstiga vägar som helst! Grusvägar med massa hål och stup så de va verkligen bumpy ride. Plus att dom fortfarande stod med skopor och byggde om. Men vi fick oss ett gott skratt! Vi körde från Centinje och skulle till den här serpentinvägen som ligger vid Njegusi. På bild 26 (dock bild från Google) ser ni serpentin vägen haha. Väldigt sicksackig som ni ser! På vägen till serpentinvägen så kom det skyltar om "zip line". Så helt spontant stanna vi till där. Och det var ganska billigt och såg så häftigt ut så vi bestämde oss för att åka den! En typ linbana som gick mellan två begstoppar. Så helt spontant som sagt så betalade vi, fick på oss sele och så åkte man iväg! Och vad häftigt det var. Han sköt på en så fick man swisha över stupet till andra sidan. Väldigt fin utsikt också. 120 meter över marken. Och jag har aldrig gjort nåt liknande så det var roligt. Precis vad jag behövde kände jag! Så man åkte över till andra sidan sen fick man skjuts tillbaka med bil. Så jag, Caroline och Micaela gjorde detta. Väldigt värt! Kan jag absolut rekommendera. Efter det fortsatte vi vår roadtrip mot serpentinvägen. Och vilken utsikt det var därifrån! Hur fint som helst. Vi stannade på nån utsiktsplats och tog lite bilder som ni ser på bild 19-25. Så vackert var det. Förmodligen typ den finaste utsikten jag sett faktiskt! Efter det lilla stoppet fortsatte vi och kom till serpentinvägen. Och ja det var smalt, fick knappt plats två bilar. Sen gick det neråt hela tiden. En sträcka på 38 kilometer med 25 kurvor. Och det var inte alls lika farligt som det ser ut på bilden! Dock var det Caroline som körde, men det kändes inte lika kurvigt som det ser ut på bilden faktiskt! Då var nästan vägarna på Gran Canaria värre haha. Men det var kul att åka där och väldigt vackert! Efter serpentinvägen kom man ut där vid Kotor. Dock åkte vi på andra sidan så vi såg Kotor från håll. Det var också roligt, att få se från en annan vinkel. När vi har utflykt så åker vi ju vägen som är precis vid staden. Dock tog vi lite fel väg så vi körde verkligen längst med havet. Och ärligt talat så var den vägen värre ä serpentinvägen! Hur smal som helst och man fick inte plats två bilar. Så när vi fick möte fick man stanna till vid nån ficka. Sen var det havet precis vid bilen och inget räcke eller så. Kändes som man skulle plumsa i vilken sekund som helst. Och vägen var lång också! Men till slut kom vi fram till färjan iallafall och åkte sen tillbaka till Kroatien. Väl i Kroatien så stanna vi på en restaurang i Cilipi och åt middag. Så det blev en lång dag idag! Åkte vid halv åtta och kom hem vid tio. Men det vare värt! Så vackra byar och vyer vi har sett idag. Kan verkligen rekommendera att åka denna väg (förutom då stoppet i Cetinje). Hur fint som helst är det i Montenegro. Jag blir bara mer och mer kär i landet. Jag undrar om jag nästan inte föredrar Montenegro mer än Kroatien alltså. Det är trevligare befolkning i Montenegro, väldigt vackra vyer, billigare i jämförelse med Kroatien, dom har hela fina Kotor bukten och det finns många sevärda städer. Dom har ju både Kotor, Perast, Budva, Sveti Stefan, Our Lady of the Rocks och Herceg Novi. Så ja Montenegro skulle jag absolut rekommendera att åka semester till! Plus att det ligger ju jätte nära Kroatien. Så vill man se gamla stan i Kroatien som är det mest sevärda där så kan man bara åka dit över en dag också. Går både båtar, bussar eller så kan man hyra bil. Så Montenegro är över alla förväntningar! Väldigt väldigt vackert.