Redonda.

Onsdagen var min lediga dag. Då hade jag, mamma och pappa planerat att åka till Montaña Redonda som är ett litet berg cirka 1 timme från oss. Guiderna från förra året hade rekommenderat denna plats att åka till på egen hand. Så jag hämtade upp mamma och pappa så åkte vi och handla subway att ta med innan vi började vår road trip. Och jag hade ju aldrig varit där så jag skrev in på GPS och vi följde den. Men vi märkte sen att GPS visade fel väg...så vi kom ut på en liten grusväg mitt bland alla risfält! Och det var hål i marken och gupp överallt. Det hade dessutom regnat och var massa lera! Först tänkte vi att vägen snart blir bättre så vi fortsatte köra...dock blev den bara sämre och sämre haha! Så det var ett tag som vi trodde att vi skulle fastna med bilen för det var så mycket lera. Och ingen annan bil åkte ju där utan det var endast moppar och stora traktorer! Så till slut var det inte ens kul att köra där...det är absolut den sämsta väg jag kört på! Usch säger jag bara. Och som sagt mitt bland risfälten och det fanns ju inget annat där. Så hade vi fastnat med bilen vet jag inte vad vi gjort! Som tur var så fastnade vi aldrig haha. Och till slut kom vi ut på den riktiga vägen igen. Sen efter en stund kom vi då fram till Montaña Redonda. Man fick då parkera bilen på allmän parkering där, sen fick man betala för parkering, inträde och skjuts upp till berget. Man fick nämligen inte köra upp själv med en bil, på grund av vägen. Så man fick åka stora mega trucks upp för berget. Och den vägen var lika dålig som den vi åkt innan med bilen haha! Lika skumpig och många hål i vägen. Dessutom var det stup på ena sidan när man åkte upp. Men det gick fint. Till slut var vi där uppe och då gick man ju runt själv och kika. Och så vackert det var! Otroligt fint. Väldigt grönt där uppe och utsikten var fantastisk. Såg ut över flera berg och laguna limon. Så fint var det. Helt annan omgivning än den vid Punta Cana. Inga stora hotell komplex som man såg utan endast natur och havet. Väldigt fint var det! Där uppe på toppen så hade de även flera gungor, hängmattor och bänkar så man kunde även ta fina bilder, vilket vi gjorde. Vi gunga ut över bergen och njöt av utsikten medan en av oss fotografera. Så gick vi bara runt där uppe och kika och njöt av den vackra naturen. Och det var ju ganska litet där uppe. Fanns endast dom gungorna osv och nån liten shop. Man fick heller inte ta med sig mat eller dryck upp vilket var synd. Annars hade man kunnat avnjutit lunchen där! Men det var ändå så värt att åka upp dit. Som sagt en helt annan natur och grönska och väldigt vackert som sagt. När man åkte ner för berget sen också så var det som att åka genom djungeln...otroligt häftigt! När vi kom ner för berget så åt vi då mackorna från subway innan vi fortsatte vår resa hemåt. Och hemvägen gick ju då otroligt bättre att köra haha. Då åkte vi motorväg hela vägen. Klockan var dock inte så mycket så innan vi åkte hem åkte vi till Blue Mall. Ett shoppingcenter som ligger mellan Bavaro och flygplatsen. Där gick vi runt och kika lite och tog något att dricka. Sen skjutsade jag hem mamma och pappa. Jag åkte hem till mig nån timme. Sen på kvällen hämta jag upp mamma och pappa igen och så åkte vi till PalmaReal som är ett annat shoppingcenter ganska nära deras hotell. Där åt vi på Outback som guiderna från förra säsongen rekommendera och även några andra gäster har rekommenderat. Det är en amerikansk kedja, liknande Hard Rock café. Och jag hade inga högre förväntningar då det som sagt är en stor kedja och jag associera det lite med typ snabbmat. Men så fel jag hade! Detta var absolut bästa restaurangen vi ätit på hittills. Vi tog kött alla tre och det var så gott! Beställde även såser till och svamp. Och servicen var också väldigt bra. Så duktig servitör som rekommendera allt möjligt och även personalen inne på restaurangen var väldigt trevliga och duktiga. Det var också mysigt att sitta där då de hade en uteservering. Så väldigt bra mat och väldigt bra personal! Kan jag starkt rekommendera. Efter middagen skjutsade jag hem mamma och pappa och sen åkte hem till mig. På torsdagen skulle jag vara med på utflykten i lokal anda och den hade även mamma och pappa köpt biljett till! Det är ju en lokalguide som guidar utflykten, sen följer vi andra guider med som stöd för gästerna. Och det gick bra. Alla verkade tycka utflykten var väldigt bra! Mamma och pappa också. Så det blev en heldag ute på utflykt. Igår hade jag först HT på våra två hotell ute i Juan Dolio. Efter det åkte vi tillbaka till Punta Cana och då hade vi ett möte inbokat med en man som har en butik i Bavaro med älta larimar stenar och fina cigarrer. Så vi åkte dit och fick kolla inne i butiken på alla smycken och allt. Väldigt fina saker hade han! Sen avslutade vi mötet med att sätta oss på en bar och dricka lite drinkar och bara snacka. Efter några timmar åkte vi hem. Bytte då om och fixa till mig, sen åkte jag och Malin till mamma och pappas hotell. Vi drack lite bubbel och snacka, sen gick vi ut och käka. Gick då till en mexikansk restaurang som guiderna från förra året rekommendera. Ett mysigt ställe lite bortom resten av turismen. Dock kanske jag blev lite besviken på maten. Inte riktigt vad jag tänkt! Men ändå helt ok och guaccan var super. Sen gick vi tillbaka till mamma och pappas hotell och vinka av dom och så åkte jag och Malin till en pub i Bavaro. Där drack vi lite drinkar och prata. En härlig pub där de även hade dansgolv och hög musik, såklart haha. Men det är så annorlunda här! Massa spansk/latin musik och alla dansar riktigt bra. Inte som i Sverige att folk står och hoppar på ett ställe och kallar de dans, utan här dansar de riktig bachata. Och killarna är dom som är bäst på att dansa! Riktigt duktiga. Så vi var där nån timme och sen åkte vi hem och sov. En trevlig eftermiddag/kväll!