Ötur.

Idag blev en tidig morgon, redan halv sju. Så drack jag kaffe. Sen fick jag och Christine skjuts av Elmedina till första hotell stoppet där vi hoppade på bussen vi skulle ha under utflykten. Sen fortsatte vi iväg och hämtade upp gäster på olika hotell, totalt blev de 38 gäster. När vi hämtat upp alla så åkte vi till första stoppet på utflykten som var byn Ajuy. Där kunde man se på grottorna som guancherna bodde i och även den svarta lava stranden. Dock så var vågorna idag så höga så vägen in till grottorna var avstängd. Det var lite synd. Men man kunde se andra grottor från håll och jag har ju ändå sett många grottor på GC haha. Annars så var det väldigt häftigt där! Speciellt havet. Det var så stora vågor. Ajuy ligger på den västra sidan av ön och längst med hela den västra sidan så är det förbjudet att bada faktiskt, förutom på en enda strand. Och det är på grund av att strömmarna längst den västra sidan är så starka och vågorna är så höga. Även på den enda tillåta stranden så är vågorna höga, vilket är en väldigt populär strand bland surfare. Vi hade iallafall 45 minuter egen tid i Ajuy att kolls grottorna och stranden och sen efter det åkte vi till nästa stopp som var Betancuria. Det är Fuerteventuras första huvudstad! Nu är det Puerto de Rosario som är huvudstaden. I Betancuria fick man först lite egen tid då man kunde gå in i deras kyrka eller strosa runt lite. Efter det samlades alla och gick in i en lokal där ett bildspel visades. Bilderna visade hur Fuerteventura ser ut före och efter regnperiod. Efter bildspelet fick vi smaka på tre olika marmelader och två såser. Sedan så gick vi alla tillsammans till en liten AloeVera shop som också låg i Betancuria. På shopen så gick först en kille igenom hur man tar aloevera från växten och även demonstrera med en växt framför sig. Det var lite intressant faktiskt. Aloeveran ser ju ut som ett platt blad och typ en kaktus, sen för att få ut aloevera så skär man bort kanterna. Sen inuti så är "kletet" haha. Så kan man skära bort det. Men man kan tydligen inte ta och bara använda kletet direkt för det stelnar efter 4 minuter. Så därför måste dom blanda ut aloeveran med vatten eller olja. Och de här är då jätte nyttigt att ha på kroppen som lotion men ännu nyttigare att dricka. Så man fick testa på lite olika lotion och fick även en shot med aloevera dryck. Efter shopen så åkte vi Finca Pepe som är en getfarm beläget precis utanför Betancuria. Där fick man gå runt och kika lite och även testa tre olika getostar, såser och honungsrom. Getostarna var en rökt, en med paprika smak och en neutral. Jag tyckte den med paprikan var godast!  Så vi hade 20 minuter på getfarmen. Sen åkte vi vidare. Så stannade vi till på en utsiktsplats som heter Motto Velosa. Så hade vi ett litet stopp där på tio minuter. Tog lite bilder och kika runt. Sen var det äntligen dags för lunch haha! Klockan 15.00. Då var man lite hungrig. Så vi käka lite, och sen hoppa vi på bussen igen och åkte tillbaka till alla hotellen. Och det tog ganska lång tid att åka tillbaka till alla hotell! Två timmar ungefär, så vi var inte på sista hotellet förrän 18.00. Där hoppade även jag och Christine av bussen, så hämtade Elmedina oss där. Sen åkte vi hem. Tog det lite lugnt, sen bytte jag om och körde tre tabata pass på en timme och 20 minuter. Svettigt värre! Dagen idag har varit kul iallafall och utflykten var helt ok. Lite för många och korta stopp för min del. Och inget va lixom en "wow-upplevelse". Det ser i princip likadant ut överallt. Om man typ jämför med vår ötur på GC där man kommer till ett helt annat klimat och få se mycket högre berg och massa växter.  Eller vår andra utflykt på GC när man får de fina Puerto de Mogán. På denna utflykt så var det inget sånt ställe. Men jag antar att det beror på att det säkert ser likadant ut på hela ön. Hela Fue är säkert platt och brunt med bara sand i princip. Finns nog inte så mycket häftigare natur här, haha. Men det var ändå kul att åka med idag och iallafall fått se lite mer av ön och några nya byar.