Ötur.

Idag så var vi som sagt på utflykt. Vi blev upphämtade vid nio. Hade en minibuss. Det var bara jag och Thea som åkte plus en lokal guide. Bussen gick först till Puerto de la Nievas. Snö hamnen, om man översätter till svenska. Där tyckte jag faktiskt att det till och med var lite kusligt. Var inget folk alls knappt, ingen strand och de var lite kyligt och inte så många restauranger. Dock sa lokal guiden att det brukar vara mer folk där. Att igår hade det nog varit fullt med lokal befolkning där eftersom det var nationaldag här igår. Men idag var det tomt. I hamnen var det ett kort stopp, bara en bensträckare på 20 minuter. Bilderna därifrån är bild 1-10. Efter det stoppet åkte vi vidare till Agaete. Där stannade vi till på ett kaffe plantage. Fick en liten rundvandring av han som äger plantaget. Han berätta om dom olika processerna för kaffet, visade alla kaffe plantor osv. Han odlade även avokados och lite andra frukter. Kaffe bönorna växer ju på små små träd. Sen plockar man dom när dom är röda. Därefter måste dom torkas. På det här plantaget gjorde man torkning på naturligt sätt. Dom låg i olika fack med en "filt" över och torkades av solen. De fanns olika fack beroende på hur mycket dom hade torkat hittills (bild 19). När dom sedan torkats så måste dom ligga och "vila" i typ tre månader. Då ligger dom i säckar. Och detta är väldigt viktigt. Sen när dom "vilat" lägger man dom i en maskin som skalar bort skalet från bönorna. Maskinen slänger alla skal i en kompost och alla bönor i en säck. Sen efter det sitter dom och rensar. Dom rensar bort dom dåliga bönorna. Sen kan man börja rosta dom. Vi fick även smaka på kaffet som dom producerar. Det var faktiskt gott! Var lite orolig för dricker annars bara kaffe med mjölk, men man kan naturligtvis inte ha mjölk i när man har kaffe provning. Men kaffet var gott ändå, utan mjölk. På kaffe plantaget var vi i typ en timme och en kvart. Det var ett mysigt ställe! Efter det åkte vi vidare till Balcon de Zamora som är en restaurang. Där åt vi tre rätters lunch. Tyckte inte maten var särskilt bra. Ingenting i jämförelse med lunchen vi äter på vår utflykt haha! Men det låg bra till och man hade jätte fin utsikt. Efter lunchen åkte vi neråt i dalen och till Cruz de Tejeda. Det är en utsiktsplats där man också fick väldigt fin överblick över alla berg osv. Bild 26 är inte så bra men jag zoomade in på den för att ni skulle se sten statyn till vänster. Det ser nämligen ut som en munk som ber, så det var lite häftigt. Efter det åkte vi till Roque Nublo, för en kost fotopaus i 10 minuter. Därifrån kunde man se ända till Teneriffa. Men bara om det är fint väder, vilket det var idag. Efter den pausen så åkte vi ännu längre ner i dalen och kom fram till byn Fataga. Och den var ju så mysig tycker jag! Bästa stoppet på resan. Jätte små gränder, målningar på husväggarna och små hus. Som ni ser på dom sista bilderna. Där har dom också ett litet bageri som man brukar ta med gästerna till. Så vi gick in en sväng där och presentera oss. Och då bjöd hon på lite bakelse, så det var gulligt! Efter Fataga så åkte vi hem igen. Turen var inte riktigt som jag tänkt mig. Jag trodde att lokalguiden skulle prata hela tiden och i princip gå efter vårt manus så att vi vet vad vi ska säga när om vi håller i utflykten nångång när hon är sjuk. Men hon hade inte ens något manus utan berättade bara lite allmänt om allt. Vissa grejer hon sa stod med i manus av en slump men vissa inte. Hon visste inte ens att vi hade ett manus. Plus att hon aldrig gjort denna utflykt. Så det var lite synd, för trodde att efter denna utflykt så skulle vi veta exakt hur vi skulle göra när vi höll i den. Men det känns det inte som jag gör. Men det var ju inte hennes fel för det visste ju inte hon om. Och hon var jätte trevlig och gullig och sa massa andra intressanta saker som också var bra att veta! Annars om själva utflykten så var det lite för mycket för min smak. Det var för mycket tid i bussen i jämförelse med den tid man hade på alla stopp. Man kunde sitta i bussen i en timme och sen bara göra ett stopp på 20 minuter. Så det var mycket flängande i bussen. Och vägarna var jätte smala och slingriga så jag blev typ åksjuk. Hur ska de gå om jag ska åka utflykten medan jag läser i manuset och guidar? Haha. Så för min del hade man kunnat gjort förre stopp och ha längre stopp. Men vill man se mycket av ön på bara en dag så är ju denna utflykt bra! För man fick se en hel del. Både se syd, öst och norr. Och klimatet i öst och norr är ju helt annorlunda. Mycket mer berg och grönska. Mycket mer träd, gräs och blommor. En gång åkte vi igenom en hel skog av träd, kändes nästan som att vara hemma haha! Men från denna utflykt så skulle jag absolut rekommendera utsiktstället och Fataga, det var de som jag tyckte var bäst.