NorraLaPalma.

Idag har jag studdat utflykt! Den heter Norra La Palma och går, som ni hör på namnet, till norra delen av ön. Först åkte vi till en liten kyrka som ligger i Las Nieves. Där hade vi som ett litet toalett stopp på 30 minuter. Så kunde man även gå in i kyrkan som låg där. Så gick runt lite där och kika. Efter kyrkan åkte vi vidare och till Los Tilos. Det är en skog i norra La Palma. Och den var så häftig tycker jag! Full med mossa, buskar och träd. Fanns även en visitor center som vi gick till först där toalett fanns. Efter det gick vi tillsammans till ett litet vattenfall som också finns där! Och jag tycker det var så häftigt med alla växter och dom höga bergen. Ni ser lite på bilderna, men bilderna gör de inte rättvisa! Så mycket häftigare i verkligheten också. Denna typ av skog är lite speciell också. Den var vanlig förr i tiden men sedan splittrades skogen och finns bara kvar i vissa länder och ställen. La Palma har en, Fuerteventura, La Gomera, Madeira och Azorerna. Så den är lite speciell också! Den blir även så häftig just för att den sydliga delen av La Palma har mycket vulkan jord. Alltså är det väldigt torrt och kargt där. Men så fort man kommer upp i norr blir de mycket grönare och finare och det är ju även där som denna skog ligger lite undangömd. Så vi gick runt där i området och kika och som sagt även till vattenfallet. Sen gick vi tillbaka till bussen. Så åkte vi iväg till den restaurang där vi skulle äta lunch! Så satt gästerna vid ett bord och vi guider vid ett annat. Och det var superbra mat! Har saknar spansk mat så mycket. Och det var mycket mat så mätt blev man! När vi ätit klart så åkte vi till en utsiktsplats där vi stanna till några minuter för chans att ta lite foton. Sen åkte vi neråt mot syd och gjorde på vägen ett stopp på en rom fabrik. Och det var faktiskt väldigt intressant! Helt annat än vad jag förväntat mig. Jag hade inte så positiva tankar innan för hade sett framför mig en stor fabrik med massa maskiner och läten osv. Men så var det inte alls! Detta var en liten familjeägd fabrik. Och just nu var det inte säsong för tillverkning så därför var inga maskiner på. Så vi fick gå in vid tillverkningen och så höra om de olika maskinerna (som då va avstängda) och hur de gick till vid tillverkning! Vi fick även se socker plantor. För denna rom fabrik är lite speciell då dom gör rom på färskpressade sockerrör. Faktiskt den enda romfabriken på Kanarieöarna som gör de. Så som sagt fick vi veta lite mer detaljerat om hur detta går till. Efter rundvandring så var det provsmakning! Jag testade två rom, de var bananrom och karamellrom. Riktigt goda båda två! Efter provsmakningen gick vi tillbaka till bussen och åkte till hotellen. Jag är faktiskt väldigt nöjd med dagens utflykt! Var som sagt skeptisk till den innan, men den var jätte bra. Den påminde mycket om turen vi hade på GC när vi åkte till norra delen av ön, men istället för att åka till ett kaffeplantage så åkte vi på denna utflykt till romfabriken. Men skogen var ändå favoriten på utflykten! Som sagt väldigt häftigt där. Men gillade också romfabriken väldigt mycket. Och den verkar inte jätte svår att hålla. Mest prat på bussen. Det är bara i romfabriken som vi guidar annars, och det var inte jätte svårt. Ibland kommer vi även ha en svensk talande lokalguide med oss också! Som kan spanska. Så det känns väldigt bra. Kul också nu att ha sett lite mer av La Palma.