Mostar.

Inatt blev de inte många timmars sömn! Igår låg jag och plugga till sent på natten, och idag gick jag upp 05.30. Så skjutsade Linda mig till det hotell jag skulle bli upphämtad på. Så bussen kom och jag plus några gäster blev upphämtade. Sen hade vi två hotell stopp till. Vi blev 26 gäster totalt, en lagom grupp! Så påbörjade vi utflykten mot Bosnien-Hercegovina. Först stannade vi precis efter första gränsen, där gästerna kunde gå på toa och köpa lite frukost. Sen åkte vi vidare. Så hade vi stopp i en liten turkisk by. Sen åkte vi till Mostar. Väl i Mostar mötte vi upp lokalguide. Och han pratade norska så de var väldigt skönt! Slapp översätta. Så han guidade oss på en stadsvandring i Mostar. Tog en timme ungefär. Sen hade gästerna fri tid i ungefär två timmar, då dom kunde äta och även gå runt och kolla själva i staden. Vilket innebar att även jag hade fri tid. Så jag gick till en restaurang som vi inte varit på innan och åt mat. Och han som jobba där var väldigt trevlig! Han bjöd mig på all mat! Så snällt! Han bjöd mig även på kaffe och en typisk bakelse för Bosnien-Hercegovina. Den heter baklava. Och kaffet var så gott! Helt amazing. Behövde inte ens mjölk i, hehe. Satt på restaurangen ganska länge och bara tog det lugnt. Sen vid 14.45 så hade vi samling vid bussen. Så åkte vi hemåt igen till Kroatien. Och det har varit en mysig dag! Gillar Mostar! Och det kändes bra idag. Kändes som jag pratade lagom i bussen, att åka igenom gränserna gick jätte fort, låg bra i tid hela dagen, hade ingen grupp före oss i Mostar så behövde inte vänta nånting. Det enda va väl att det var rätt varmt i Mostar. 35 grader va de...och jag klagar inte men man märkte på gästerna att dom tyckte de va jobbigt. Vissa är ju lite äldre och då blir det jobbigt med värme. Speciellt under en stadsvandring när man går massa och samtidigt ska försöka lyssna. Dock kan jag ju inte styra över vädret utan det är som det är. Annars så är de en skön utflykt att hålla. Man pratar i bussen på vägen dit. Sen guidar en lokalguide inne i Mostar och då brukar vi oftast har nån som talar norska så man behöver inte översätta och på vägen hem säger man knappt nåt för då är gästerna så trötta. Sen har dom egen tid vilket innebär att jag också har de samtidigt. Så ja en väldigt snäll utflykt att hålla! Dock vet jag inte om jag ändå tyckte att Montenegro kanske var lite roligare ändå att hålla. Just för att man gör mer saker och man följer med ut och guidar kyrkan osv. Men det beror nog också på vilket humör man är på! Vi var tillbaka på hotellen vid halv sex. Och jag hoppade av på sista hotell stoppet. Sen behövde jag hjälpa Linda och Micaela. Dom hade inte kommit ut med alla hemresetider än och Linda hade massa brev som behövdes lämnas ut på ett hotell. Så vi sprang runt som galningar och lämna massa brev på massa rum. Sen åkte vi iväg med bilen och lämna hemresetider. Efter det åkte vi till shoppingcentret i Mlini. Så åt vi först middag och sen handla vi på Konzum. Så jag kom inte hem förrän halv tio. Helt slut! Men nu har jag iallafall hållt alla utflykter och imorgon åker mina premium hem. Och det har gått bra ändå! Jag är nöjd med alla utflykter utom stadsvandringen i Dubrovnik. Den tyckte jag inte alls om. Annars så har de varit kul och pratat mycket med gästerna osv. Väldigt skoj! Sen känns det också lite skönt att jag bara har HT nästa vecka och inga utflykter. Då kan man låta hjärnan vila lite från att plugga så mycket manus. Men sen hörde jag å andra sidan att jag skulle få helvetes vecka nästa vecka...så de lät ju inte så bra. Sen när jag sitter inne på nåt hotell i de fina vädret medan Linda är i Montenegro ute och håller utflykt, då kommer jag väl få äta upp att jag sa att de skulle bli skönt med HT, haha. För nästa vecka är det Lindas tur med premium och hålla utflykter! Men det är också därför jag förmodligen kommer få en helvetes vecka. Linda kommer vara borta i princip varje dag för att hålla utflykt och Caroline är borta för hon håller rundresa. Så det kommer bara vara jag som är ute på hotellen. Och att ha en guide på typ 25 hotell är inte riktigt hållbart...men vi får väl se hur schemat inför kommande vecka ser ut. Jag är iallafall glad att vi har så bra utflykter! Tycker alla är väldigt bra och prisvärda faktiskt. Kan sälja dom med gott samvete. Förutom kanske stadsvandring i Dubrovnik...men det är säkert för att jag själv tyckte att de inte gick nå bra för mig. Kommer säkert gå jätte bra för Linda för hon är så duktig med historia osv och de kommer säkert vara väldigt intressant och roligt för gästerna!