Montenegro.

Idag gick jag upp vid 06.00. Så gick jag till busshållplatsen där jag skulle bli upphämtad. Sen åkte vi till alla hotell där vi skulle hämta upp gäster. Totalt blev det 19 gäster. Och minibussen vi hade idag jade exakt 19 platser också, plus guide säte där jag satt. När vi hämtat upp alla så började jag guidningen i bussen. Så åkte vi mot Montenegro som var dagens utflykt. Och eftersom att vi hade en minibuss så kunde vi åka genom den lilla gränsen istället, vilket brukar vara smidigare! Dock sa min busschaufför att sist han åkte där, för bara nån vecka sen, så hade han fått väntat två timmar vid gränsen! Så han var jätte nervös idag över att vi skulle behöva vänta lika länge. Men vi kom till gränsen och det var bara två personbilar framför oss, och den första körde precis igenom gränsen! Så skönt. Så det kanske tog 10 minuter vid gränsen, väldigt bra! Blev så glad. Sen skulle vi däremot stanna direkt efter gränsen för ett toalett stopp, men toaletten var sönder. Så vi hoppade in i bussen igen och tänkte stanna nån annanstans för att gå på toa. Därför blev de lite konstigt med guidningen idag. För de första så blev det så snabba puckar vid gränsen, var ba "samla in passen!" "nu är vi klara hoppa in i bussen nu kör vi!" Så blev verkligen full fart haha. Sen letade vi som sagt efter en toalett. Och eftersom jag inte hade nån aning om var vi kunde stanna för toalett så ville jag inte påbörja att berätta något långt stycke, utifall att jag inte skulle hinna säga klart de. Till slut när vi kört ett tag sa busschauffören att det inte fanns något bra ställe att stanna på så gästerna skulle istället få gå på toa på färjan som vi tog över med bussen. Så från gränsen fram till färjan blev de lite konstig guidning haha. Men sen åkte vi iallafall över med färjan och fortsatte mot Kotor som var första stoppet. På vägen dit ringde vi lokalguiden också eftersom att vi skulle komma tidigare till Kotor än beräknat. Vi skulle vara där vid 10.30 men var där vid 10.00. Dock kunde hon inte guida vid 10.00, men hon sa att hon kunde vara i Kotor vid 10.20. Men det passade ändå rätt bra! För vi gick från bussen och var vid Gamla Stan runt 10.10. Och då hade gästerna lite tid att springa på toa eller köpa något att dricka. Toaletterna på färjan var inte så fräscha och det fanns ingen möjlighet där att köpa något. Så därför passade det ändå bra att dom fick lite tid där precis innan stadsvandringen. Så vid 10.20 samlades vi igen och mötte upp lokalguiden. Hon talade engelska men de var så skönt för gästerna sa att jag inte behövde översätta. Så jag gick bara med på sidan av. Vi hade stadsvandring i ungefär 45 minuter. Sen hade vi ändrat lite i schemat. Förut så hade ju gästerna ungefär 1 timme fri tid och sen åkte vi till Perast för att äta lunch. Men det var på grund av att vi hade premium grupper och för dom så skulle lunch ingå i utflykten. Nu har vi ju som sagt inga premium, och därför behöver inte lunch längre ingå. Så vi bestämde istället att gästerna skulle få mer fri tid i Kotor och då kunna passa på att äta lunch innan vi åkte till Perast. Så efter stadsvandringen fick gästerna 2 timmar fri tid. Under den tiden gick jag till en restaurang och åt lunch. Blev en ceasar sallad. Inte bästa salladen men helt ok! Dock lite märklig ost...de var inte parmesan utan nån annan slags ost. Men den var ändå helt ok! Efter lunchen tog jag en kaffe också. Sen mötte jag upp gästerna och så åkte vi med bussen till Perast. Så gick vi direkt till båten och åkte den över till ön Our Lady of the Rocks. Och inte en enda människa va i kyrkan! Så vi behövde inte vänta nånting. Utan vi gick direktion och så guidade jag inne i kyrkan. Så gick vi till museet också. Sen hade de lite fritid i 15 minuter och sen tog vi båten tillbaka till Perast. Så gick vi direkt till bussen och åkte tillbaka till Kroatien. Och vid gränsen tog det typ 15 max 20 minuter! Så sjukt fort. Så allt idag har varit väldigt väldigt smidigt. Cirka 10 minuter vid gränsen på väg in i Montenegro, inte mycket folk alls inne i Kotor, ingen människa i kyrkan i Perast och max 20 minuter vid gränsen på väg hem. Det enda vi hade otur med var att toaletten inte fungerade efter gränsen. Annars har allt gått så smidigt! Och det var skönt att inte ha så många gäster heller. Min buss chaufför var som sagt helt chockad över att det gick så fort vid gränsen. Som sagt när han var där för bara någon vecka sen så fick han stå två timmar vid gränsen! Så han sa det att det här är enda gången som jag kommer få vara med om något sånt här. Men faktum är att sist jag åkte till Montenegro och även Bosnien-Hercegovina så gick det väldigt fort vid gränsen också. Så ja jag har tur vid gränserna! Dock så blev det ju so sagt lite konstigt med guidningen efter gränsen, jag hann inte säga någonting om Montenegros historia. Dock var det en gäst som kom fram till mig i Kotorn som sa att han tyckte jag prata så bra och tydligt i micken och att jag prata lagom mycket och att allt jag sa var väldigt intressant. Så det var kul! Sist jag höll utflykten när jag drog hela Montenegros historia, då fick jag istället en kommentar om att jag prata för mycket. Så jag kanske ska chilla lite med pratandet och inte säga så mycket om historien. Jag berättade ändå lite om historien om Kotor på vägen dit, plus att dom fick höra lite historia om staden av lokal guiden. Så alla gäster idag verkade iallafall väldigt nöjda! Fick flera bra kommentarer. En som var med igår på stadsvandringen sa att jag var mycket bättre på att guida i Gamla Stan i Dubrovnik än vad lokalguiden var idag som guidade i Gamla Stan i Kotor, haha! De va inte illa. Sen flera som sa att jag var duktig och när jag tackade alla i bussen var det en som ropa från längst bak i bussen "du ska ha tack!!" Sen applådera alla. Så söta! Så ja jag är väldigt nöjd över dagens utflykt.