Montenegro.

Idag så blev det tidig uppgång! Gick upp vid 05.30. Så åkte vi strax innan halv sju. Linda skjutsade mig dit jag skulle bli upphämtad, vilket inte var på det första hotell stoppet utan på ett helt annat hotell som vi inte ens har. Så där stod jag och vänta...och vänta...och vänta. Till slut blev klockan 07.00. Jag skulle ha blivit upphämtad 06.50 och vi skulle vara på första hotellet 07.00. Så när jag fortfarande inte hade blivit upphämtad vid sju så ringer jag Micaela. Hon ringer buss chauffören och det har blivit något missförstånd. Så buss chauffören har börjat hämta upp gästerna och visste tydligen inte att han skulle hämta mig. Så det slutade med att bussen kom och hämtade mig efter att dom hämtat upp alla gäster. Dock så var det en lokal guide med i bussen som skulle vara med mig hela dagen. Så när bussen kom och hämta mig sa hon att hon hade sagt i bussen att dom brukar göra såhär och att vi skulle hämta mig så att dom inte behövde oroa sig, haha. Så de va ju tur! När jag till slut blev upphämtad så började vi dagens utflykt. Vi åkte då direkt till gränsen. Vid gränsen hade vi riktig tur! Vi kom dit precis när det var skiftbyte, så då öppna dom den andra porten att köra in. Så vi hade bara en buss framför oss! Så det gick hur fort som helst och väldigt smidigt. Gick på kanske sammanlagt 20 minuter. Och annars så kan det ibland ta två timmar! Så det var bra. När vi kört igenom gränsen då stannade vi snabbt till på macken där, så att alla kunde gå på toa och köpa frukost om dom ville de. Sen fortsatte vi buss resan. Så åkte vi över bukten med färjan och bussen. Sen körde vi vidare till Kotor som var första stoppet för dagen. Väl inne i Kotor så fick vi först en stadsvandring. Vi mötte upp en lokalguide där som guidade inne i stan. Hon guidade på engelska och jag fråga alla om dom ville att jag skulle översätta men dom tyckte de gick bra med engelska. Så det var ju skönt! Brukar tycka att det är så svårt annars att översätta. Efter stadsvandringen så hade gästerna egen tid i typ en timme och 20 minuter. Under den tiden så satt jag och lokalguiden som jag hade med mig från Dubrovnik och drack kaffe. Hon sa till mig innan vi började stadsvandringen att hon skulle sitta på andra caféet på vänster sida och gärna ville att jag skulle komma dit efter stadsvandringen. Och hon va så trevlig! Vi satt och prata massor om olika utflykter och länder osv. Jätte söt va hon. Sen betalade hon även för mitt kaffe! Så gullig. Efter den egna tiden samlades vi alla igen och åkte till Perast. Det första vi gjorde när vi kom till Perast var att gå till en restaurang där vi skulle äta lunch. Till lunch blev det sallad som förrätt, kyckling som huvudrätt och nå glass som efterrätt. Det var gott! Eller ja huvudrätten var ganska tråkig, men kycklingen var saftig ändå. Efter lunchen åkte vi alla ut med båten till en av öarna utanför Perast, Our Lady of the Rock heter den. Där gick vi ombord på ön och gick även in i kyrkan. Och där guidade jag. Lokalguiden frågade om jag behövde någon hjälp men jag sa att  jag skulle fixa de själv. Och det kändes riktigt bra faktiskt! Jag var inte lika nervös som jag var igår och jag freestyla lite. Så kom ihåg typ allt utantill, de var kul! Berättade både lite historia om ön och kyrkan utanför kyrkan, sen i kyrkan berättade jag lite om vad vi kunde se och även i museet så guidade jag. Och de va skoj att jag ändå kände mig säker på det jag skulle säga så jag kunde säga de med mycket mer inlevelse. Som sagt väldigt kul! Efter att vi kollat runt i kyrkan så tog vi båten tillbaka till Perast. När vi kom dit så gick vi direkt till bussen och åkte hemåt. På hemvägen stannade vi ingenting, just för att vi ville hinna fram till gränsen innan dom andra bussarna kom dit. Och fet lyckades vi med! Vi hade bara en bil framför oss. Så även på hemvägen gick de väldigt smidigt och vi kanske vänta sammanlagd 20 minuter även där. Så tackade jag alla för dagen och fick applåder! Sen släppte jag av alla på hotellen. Efter det blev jag själv avsläppt så nära mig de gick. Sen promenera jag hem sista biten. Var hemma vid 18.15. Så en heldag blev de! 07.00-18.15. Men har haft en sån bra dag. Det har varit så mysigt! Och denna utflykt var jag ju väldigt skeptisk till i början när jag läste manualen, men inte nu. Det är en jätte bra utflykt verkligen! Och man får se så mycket fint. Och gruppen var jätte härlig. Vi var 21 gäster totalt. Och alla förutom ett sällskap var med på utflykten igår också, så jag hade i princip träffat allihopa. Det var kul! Även alla som ska med på morgondagens utflykt var med idag, jätte kul! Imorgon blir vi dock bara 10 gäster, men det är mysigt. Det var även väldigt skönt att ha med lokalguide hela dagen idag också. Inte för att hon egentligen gjorde jätte mycket då jag guida hela tiden i bussen och även i kyrkan. Men hon hjälpte till vid gränsen med passen och pratade med polisen. Sen fixade hon lokalguide i Kotor och hon pratade även med restaurang personalen så vi fick bord. Sen fixade hon med färjan som vi tog och även båten över till den lilla ön. Så det var skönt att ha med någon som pratade kroatiska och kunde hjälpa till med allt sånt! Plus att hon var så snäll och söt också, väldigt kul. När jag kom hem idag så pratade jag iallafall lite med Caroline, sen gjorde jag min kassaredovisning. Efter det gick jag ut och sprang i typ en timme. Nu har jag precis duschat och ska plugga lite inför utflykten imorgon. Det är då vi har "en smak av Konavle", det som är typ vinprovning fast att jag inte skulle kalla det för vinprovning. Men det blir nog bra imorgon också!