Montenegro.

Oj vilken fullspäckad dag det varit idag! Tydligen så hade dom bestämt att vi skulle studda två utflykter idag. Så den första utflykten som egentligen är en heldag klämde vi in på en halvdag! Så har känt mig stressad typ hela dagen. Därför blev själva studdningen kanske inte den bästa. Dessutom körde vi den åt fel håll. Stället vi skulle stanna på sist stannade vi på först och tvärtom. Förmodligen för att vi var tre researrangörer som åkte. Både vi, Lommamatkat och Suntours, och alla har utflykten olika. Men vi hann iallafall se allting som ingår i utflykten. Så vi började med utflykten till Montenegro. Vi möttes upp 07.00. Så åkte vi till gränsen över till Montenegro. Och de gick fort att komma dit! Kändes som det gick jätte snabbt. Sen brukar vi med gästerna ha stopp efter gränsen, men det hoppade vi över idag. Sen åkte vi bussen längst med kusten fram till Kamenari i Montenegro, där tog vi färjan med minibussen över till Lepetane. Sen åkte vi till Kotor där vi hade första stoppet. Då fick vi egentid i en timme. Så då åt jag, Linda, Micaela och Caroline frukost. Efter en timme mötte vi upp lokalguiden i Kotor. Så gick vi på en guidad stadstur i Kotor som tog en timme. Såg alla sevärdheter där som kyrkorna och torgen. Och vi gick runt i hela staden, de går lixom som en väg runtom hela staden dom tar typ 5-10 minuter att gå. Men nu hade vi ju då massa stopp på vägen och lokalguiden pratade. (bild 1-21 från Kotor) Efter stadsturen gick vi tillbaka till bussen och åkte till Perast. Där tog vi en liten båt över till en ö som ligger där inne i viken. Och jag trodde att de skulle vara en jätte stor ö, men den var hur liten som helst haha. Som ni kan se på bild 30 och 31. På ön gick vi in i kyrkan som finns där. Så fick vi en guidad tur inne i kyrkan. Sen åkte vi tillbaka med båten till Perast och fick lite egen tid innan vi gick till bussen igen och åkte iväg. (bild 21-35 från Perast)  Så det var den första utflykten. Den utflykt till Montenegro för våra gäster. Dock så börjar vi med stoppet i Kotor och åker bilväg hela vägen dit, gå på stadstur i Kotor och gäster har egen tid för att äta lunch, sen åker vi till Perast där vi åker ut till ön och kyrkan, sen tar vi färjan över med bilen. Så den riktiga turen är tvärtom. Och när jag läste om utflykten i manuset så var jag väldigt skeptiskt. Tyckte de va så mycket med att först åka buss, sen stanna och ha stadstur, sen åka buss, sen stanna i en annan stad, sen åka båt, sen stanna på en ö, sen gå en guidad tur i kyrkan, sen åka båt, sen stanna i stan, sen åka buss, sen åka färjan med bussen, sen tillbaka på alla hotell. Det kändes bara väldigt mycket och väldigt krångligt. Men nu efter att jag studdat utflykten känns det inte lika krångligt! Jag tänkte att de mest kritiska på utflykten skulle vara där man åker ut till ön och kyrkan. Men nu var både båten och ön så pass liten så de var inte så svårt. Och i Kotor så kommer vi ha en lokalguide som guidar stadsturen. Oftast så brukar vi också få en svensktalande lokalguide, och då behöver vi inte ens översätta! Så det är skönt. Dock ska vi hålla gudingen i kyrkan. Men den var så liten och de va inte så tung fakta, så det känns inte jätte svår iallafall. Och det var så fint i Montenegro! Både i Kotor och Perast. Dock tror jag att jag tycker Perast var lite finare. Men det var nog för att de låg precis vid havet och hamnen. Jag älskar ju båtar och hamnar och vattnet. Det är så mysigt. Det stoppet gillade jag verkligen! Så tror nog det här blir en bra utflykt ändå för gästerna. Och när vi har den på riktigt så är det som sagt en heldag, vilket innebär att vi inte behöver stressa såhär mycket som vi gjorde idag. Man kan ta de lite lugnt och gästerna kommer ha längre fri tid osv. Så nu känner jag mig taggad på att hålla denna utflykt! Men måste jag välja mellan Mostar och Montenegro så blir det ändå Mostar, hehe. Efter sista stoppet i Perast idag så var vi som sagt klara med studdningen av utflykt nummer 1. Och vi var ganska slut efter det. Mycket information, många nya intryck, en hel del att lära sig osv. Men då började vi som sagt med studdningen av utflykt nummer 2. Det var utflykten vinprovning i Konavle. Och detta är en utflykt som vi inte ens haft innan, men som dom har lagt in nu till våra premium. Förut hade premium matlagningskurs i Cavtat, men dom verkar ha bytt ut det mot denna vinprovning i Konavle. Konavle ligger i Kroatien, men precis innan gränsen mot Montenegro. Det var förmodligen därför som vi även studdade den utflykten idag. Så efter studdningen av utflykt 1 till Montenegro, så åkte vi igenom gränsen igen till Kroatien och sen stannade till efter gränsen i Konavle. Så åkte vi först till ett litet ställe där dom hade en vattenkvarn. Så fick vi lite snacks sen en rundvisning där. Han förklarade hur han gjorde mjöl och kläder. Sen åkte vi till en vingård efter de, tog typ 5 minuter att köra. Där fick vi smaka ett vitt och ett rött vin. Så berätta hon lite om vinerna. Vilka viner dom servera, hur länge de ska vara i fat, hur de ska drickas osv. Sen efter det var studd av utflykt 2 klar. Och jag tyckte att den var ok. Det kändes inte riktigt som vinprovning då vi först fick se en vindkvarn, sen bara smaka två olika viner. Vi fick inte smaka flera olika viner och vi fick inte gå runt och kolla på vingården eller så. Så jag skulle beskriva utflykten lite annorlunda. Men vi får se om vi kan lösa de! Efter utflykt nummer 2 var vi iallafall så trötta! Och vi kom hem vid halv sex. Så böt vi om och lämna våra väskor sen gick vi alla ner till gamla stan och åt middag. Det var mysigt. Efter middagen gick vi hem och jag körde två tabata pass. Men det har varit en bra dag idag! Som sagt mycket nytt och mycket att lära sig, men det har ändå varit kul. Får se så himla mycket nu! Har lixom varit i fyra olika länder på fem dagar, helt sjukt. Redan kunnat bocka av tre nya länder på bucket-list! Imorgon har vi möte med utflyktsbolaget och hyrbilsbolaget och med några hotell. Sen kontor på eftermiddagen också.