Lokalt.

I måndags var vi och studdade första utflykten! Det är en utflykt som körs med engelsk talande lokal guide men vi ska vara med i bussen ifall gästerna har några frågor på dom olika stoppen som vi kan hjälpa dem med. Dock när vi studdade utflykten så talade guiden på tyska då de endast var tyska personer med, förutom vi i teamet då. Så jag förstod ingenting av vad han sa! Men det var ändå härligt att få följa med på utflykten och få se lite mer av det lokala. För syftet med utflykten är just att se mer av det "riktiga" av dominikanska, inte bara hotell resort. Så det första stoppet hade vi hos en familj som bor här ute på landsbygden. Man fick gå in och titta i deras hem och trädgård. Husen de hade är ju ganska annorlunda än de vi är vana vid i Sverige. Mycket enklare hus och kök osv. Deras toalett var ett dass ute på trädgården. Dock så hade lokalguiden köpt en riktigt toalett åt denna familj, men vanligtvis så är de väl som ett hål i marken. På trädgården odla de också massa olika frukt och kaffe och kakao. Sen fick vi smaka på frukten, kakao te och kaffe. Väldigt gott allting! Dock dricker inte lokalborna kaffe här som vi gör i Sverige. Här dricker dom i små koppar som espresso och kaffet är väldigt starkt. Sen har dom i massa socker och kanel! Och de har aldrig mjölk i. Men det var faktiskt väldigt gott! Dock super sött haha. Precis innan vi åkte därifrån så fick vi även se en tuppfäktning. Dock en liten kort tuppfäktning, ingen "riktig" direkt. Annars på riktig tuppfäktning så slåss tupparna tills en dör. Men det gjorde alltså ingen här. Och tuppfäktning är nationalsporten här på Dominikanska. Lokalbefolkningen satsar massor med pengar på de! Hundratals dollar satsar dem...helt sjukt. Efter stoppet hos familjen åkte vi vidare och stannade till på en lokalmarknad. Dock stannade vi endast där för att se marknaden, inte för att direkt gå på den. På denna marknad så sålde dem frukt och kött. Så köttet låg helt framme ute, i typ 30 grader. Också väldigt ovanligt från Sverige kan man ju säga. Efter marknaden åkte vi till en jätte mysig restaurang med utsikt över havet. Åt buffé med bland annat ris och bönor som är typiska maten här. Efter maten åkte vi en liten båttur på tio minuter. Sen åkte vi vidare och hade sista stoppet i ett samhälle som utövar voodoo. Där fick vi gå in i ett hus och se voodoo. Och det var nog det sjukaste jag sett! Satt som ett frågetecken under hela uppvisningen eller vad man ska kalla det. De spela musik på trummor och sjöng medan Shamanen fick kontakt med andarna. Jag tror att syftet med att kontakta andarna var att hans smärta skulle försvinna. Så efter det tog han på eld, gick på glas och högg svärd i sig. Medans så dansade dem hela tiden också. Så ja absolut det märkligaste jag sett...eller märkligt kanske är fel ord då voodoo egentligen bara är deras religion, som kristendom. Och när man hör voodoo kanske man tänker mörk voodoo som man sett på filmer, när man sticker i dockor för att såra folk. Men det är alltså inte mörk voodoo de utövar, utan god voodoo. De helar folk som är sjuka och skyddar folk från att komma till skada. Så i slutet av voodoo uppvisningen fick man gå fram till Shamanen och då typ hela han en och gav en ett armband. De skulle göra att man är skyddad från ondo och armbandet ska man ha kvar tills de ramlar av av sig själv för då har den gjort sin nytta. Väldigt intressant. Efter detta stopp åkte vi sen tillbaka hem. Så det var en bra utflykt vi var på tycker jag! Roligt att se mer av de lokala och lära sig lite mer om befolkningen. En bra rutt också att få se mer av de äkta av landet och en bra lokalguide! I tisdags var vi på kontoret. Förberedde inför hotellbesök och ordna lite med välkomstbrev. I onsdags var vi ute på hotellbesök. Vi var på tre av våra hotell i Punta Cana. Och ja hotellen här är ju annorlunda jämfört med vart jag varit tidigare. Här är hotellen stora resort med grind och vakter in till hotellen. Och tanken är ju typ att gästerna endast ska vara inne på hotellen, eftersom att det är så svårt att ta sig runt på egen hand. Så hotellen har ju all inclusive med stora bufféer, och flera a la carte restauranger, många barer, stränder, pooler, gym, spa, apotek och lite butiker. Så i princip allt som kan tänkas finns inne på hotellområdena! Och dom är stora också. Sista hotellet vi var på bar riktigt bra och där åkte vi runt med golfbil för de va så stora avstånd, hehe. Så på sista hotellet fick vi även äta lunch i deras buffé, så gott var det. Efter det åkte vi till kontoret och uppdaterade vårt material lite om hotellen. Sen gick vi hem. Igår var vi också på hotell besök! De hade vi i områdena Juan Dolio och Bayahibe, som ligger cirka en timme och 45 minuter från Punta Cana. Så vi hade fyra hotell besök. På tredje hotellet fick vi äta lunch också! Efter sista hotellet åkte vi hem och så uppdaterade vi lite dokument om hotellen.