LasPalmas.

Igår kväll gick jag som sagt och la mig ganska tidigt. Läste lite först sen somna jag. Idag blev jag upphämtad 09.15, så gick inte upp förrän typ åtta. Skönt att sova lite längre! Så drack jag en kopp kaffe och gick till kontoret. Blev upphämtad där av en minibuss, eftersom vi inte skulle bli så många på utflykten. Hade haft buss chauffören en gång tidigare, men han pratar bara spanska och då hade vi en lokal guide med oss som kunde spanska. Men han är söt! Så jag förklara på lite knackig spanska hur dagen skulle se ut. Så åkte vi till premiums hotell och hämtade upp alla dom 7 stycken som skulle med. Började med att fråga vilka som ville ha fisk och vilka som ville ha kyckling till lunch. Sen delade jag ut mina kartor som jag hade gjort till dom. Det var nog rätt bra att jag gjort kartor, då fick dom bättre översikt över staden. Så åkte vi till Las Palmas. Jag guidade i bussen om historien om Las Palmas och även om sevärdheter. Och det känns som att det går jätte fort att åka! På Google maps står det 45 min, men tycker det snarare känns som 30 min. Väl framme i Las Palmas så följde alla efter mig så visade jag vart restaurangen som vi skulle äta på låg. Så pekade jag även ut saluhallen och Triana gatan och vart dom skulle gå om dom skulle till dom andra sevärdheterna. Sen fick dom egen tid. Vi var i Las Palmas runt kvart över tio och vi skulle äta lunch vid ett. Så alla fick egen tid och jag gick till Triana. Kollade i lite butik och shoppade lite. Dock shoppade jag bara till Alexandra, haha. Eller köpte en varsin julstrumpa åt oss som vi kommer hänga upp och sen lägga i våra julklappar till varann. Men sen fyller hon ju år också dagen efter julafton. Och jag tänkte att när jag ändå är i Las Palmas så ska jag passa på att shoppa present till henne. Så jag köpte både julklapp och present till henne, och det är jätte skönt! Behöver inte undra över längre vad jag ska köpa. Jag tycker att det är kul att köpa saker till andra men jag tycker att det är så svårt att veta vad man ska köpa! Men tycker ändå de blev bra och jag hoppas hon blir glad. Och jag fick till och med lite julkänsla när jag gick runt där! I en butik hade dom julmusik och så hade dom pyntat gatorna med julpynt. Så lite julfeeling fick jag. Dock gick jag ju runt i shorts och tshirt och de var sol och typ 26 grader men ändå! Haha. Sen vid ett som sagt så träffade jag mina premium på restaurangen och vi åt lunch. Och man får så mycket mat där! Först får man förrätt, då är det tapas. Det är kanarisk potatis (min favorit), bröd, röd sås, fisk kroketter och ost. Sen är det huvudrätt, då valde jag kyckling. Och det är en stor kyckling fylld med skinka och ost, och pommes till det. Plus sås. Sen är det efterrätt, och då får man välja mellan glass, ris pudding, chockad pudding, vanilj pudding, frukt och créme brule. Sist tog jag glass och denna gång tog jag frukt. Det var uppfriskande och gott faktiskt! Så vi satt och åt i ungefär en och en halvtimme. Sen fick alla egen tid igen. Då gick jag till ett kafé där jag vart förut, för att få wi-fi. Så tog jag en kopp kaffe. Här i Spanien så dricker man ju inte kaffe efter lunchen? Jätte dumt. Dom erbjuder det aldrig på restauranger och på hotellen så har dom till och med stängt av sina kaffe maskiner. Men det är väl inte vanligt att dricka kaffe här efter lunchen, som i Sverige. Men då köpte jag en kaffe iallafall. Och hade typ en timme ledig tid, sen skulle vi samlas igen för att ta bussen tillbaka till hotellet! Så vid 20 över tre samlades vi och gick till bussen. Och bussis var väldigt punktlig. Han var till och med tidig! De gillar jag, inte likt spanjorer att vara tidiga haha. Så åkte vi tillbaka, och först till deras hotell. På hemvägen guida jag inget men satt och prata med en gäst som satt längst fram. Vi prata om restauranger, Gran Canaria, barnkläder, babyshowers och allt möjligt. Sen kom vi till deras hotell och alla hoppa av och vi sa hejdå och alla tacka så mycket. Dom verkar ha varit nöjda med alla utflykter! Så det är kul. Och utflykten idag gick bra men jag har börjat fundera på om jag ska ändra den nånting. Jag har ju gett dom bara fri tid i Las Palmas. Och det är för att jag tänker att alla vill se olika. Vissa vill se katedralen, andra har redan sett den, vissa vill gå till museum, andra intresserar sig inte för museum, vissa vill bara shoppa, andra gillar inte att shoppa osv. Så därför har det känts lättast att ge dom egen tid, så att dom får lägga upp dagen hur dom vill. Plus att jag själv får ju inte gå in någonstans gratis, och jag får inte ta av handkassan eftersom att jag redan har gjort det förut när jag studdat alla sevärdheter. Och om jag skulle lägga pengar själv skulle det bli rätt dyrt i längden, plus att jag själv tycker att alla sevärdheter räcker att se en gång lixom. Men jag funderar på om jag ändå ska säga att jag går till typ katedralen först, och så får dom som vill följa med. Men typ bara att jag går dit och visar dom vart katedralen ligger, men att jag inte går in. Utan att jag visar den, sen får dom som vill gå in och dom som inte vill slipper. Och att när jag har visat den så går jag och har egentid. För då blir det lite mer guidning iallafall. Men som sagt vissa kanske inte ens vill se katedralen. Så det är lite lurigt! Det är något som jag får fundera över till nästa gång, om jag får hålla premium nästa gång också. Vilket jag hoppas att jag får! Men vet inte om Sofia tänkt att jag alltid ska hålla den eller om det ska gå på rullande schema. Dessutom har vi ju inte haft så mycket premium. Bara haft två premium grupper på mer än två månader. Och Sofia vet inte när nästa grupp kommer heller. Så det återstår väl att se! Men men. Efter att vi släppt av premium så fick jag skjuts hem. Då sprang jag upp till lägenheten och bytte om och lämnade av alla påsar. Sen gick jag till kontoret. Då gjorde vi välkomstbrev och jag sorterade rumslistor. Sen kom resten tillbaka och då hade vi vårt vanliga fredags möte. Prata om flygis imorgon, om schema och om nyår. Sen efter mötet gjorde jag mitt kassaavslut. Så lämnade väl kontoret runt halv åtta. Så gick jag hem, bytte om och sen gick ut och sprang. Sprang vanliga rundan till spåret. Sen hem och då duscha jag, drack en kopp kaffe och hängde tvätten. Nu sitter jag vid vår restaurang och wifiar lite.