LasPalmas.

Idag har vi då vart i Las Palmas. Vi åkte nio imorse. Så åkte vi direkt till gamla stan. Vi parkerade vid gamla saluhallen. Så vi gick in dit först. Var inte så märkvärdigt. Väldigt litet om man jämför med den i Budapest. Men det kan nog va nice att gå in där och handla frukt och grönsaker om man bor i närheten lixom. Dom hade även allmänna toaletter där. Efter det gick vi till Sant Ana katedralen. Det var både ett museum och själva katedralen, så vi var inne i båda. Kostade 3 euro så helt ok pris. Museet var väl inget speciellt. Själva katedralen var rätt fin, men ingen wow-känsla. Men det är ju den enda katedralen som finns på GC så man borde väl kanske gå in där åtminstone en gång, haha. Efter det gick vi till Columbus museet. Det var både ett bibliotek och museet. Biblioteket var gratis att gå in i, museet kostade 4 euro. Är man intresserad av sånt så var de väl bra, men jag har inget intresse för nåt sånt så jag tyckte inte de var särskilt kul där inne. Men de va massa små rum med olika kartor över hur Columbus hade seglat och stod lite fakta om det osv. Det sägs även att det var i den byggnaden som han bodde i. Efter museet gick vi och tog en kaffe. Sen gick vi lite till shopping gatan Triana. Men sen kom det ett helt protest tåg som protesterade mot typ utbildningen eller nåt. Att den var dålig typ. Så då gick vi till restaurangen som vi skulle äta på. Agenten hade reserverat bord till oss på samma restaurang som vi ska äta på på fredag. Vi skulle äta samma mat som vi ska göra på fredag men de blev nå miss så vi fick typ annan mat. Dock samma varmrätt. Sen fick vi ju äta där gratis så de va nice. Maten var sådär. Bättre än den man får på utflykten som vi har på måndagar, men inget i jämförelse med MiB utflykt på tisdagar. Efter maten gick vi igen till shoppinggata Triana. Där fann butiker som stravarious, zara, mango och några fler. När vi gått där en stund så gick vi tillbaka till bilen och åkte till nya/moderna delen av Las Palmas. Vi gick alltså inte till det kanariska museet. Vi parkerade vid El Corte Inglés. Sen gick vi in där. Och det kan jämföras med NK i Stockholm. Stort öppet shopping center med massa märkes varor som MAC, gant med mer. Dyra saker alltså. Sen gick vi ut på gatan Lopés som El Corte Inglés ligger på. Där fanns det lite fler butiker som zara och några till. Gick fram och tillbaka på gatan. Men det var inget speciellt. Alltså shoppingen i nya/moderna delen av Las Palmas var inget att hurra för. Plus att det var helt dött där och fanns inte så många restauranger eller caféer. Efter en stund tog vi en promenad till stranden som tog typ en kvart. Där gick vi lite vid strand promenaden och gick ner på stranden för att kolla. Den var jätte fin! Bred och fin sand. Var väldigt dött där idag, men det var för att det var dåligt väder. När vi åt lunch så spö regna det lixom och annars så var det molnigt. Vi satte oss på ett café på strand promenaden och fika. Efter fikat så gick vi tillbaka till bilen och åkte hemåt. Var hemma vid halv sju. Så vad tycker jag om Las Palmas? Ska man åka dit så tycker jag man borde åka till gamla staden som heter Veguetas. Det var inte någon wow-känsla där heller och inte så mysigt som man tänker att gamla stan borde vara. Men det är nog ändå värt att åka dit över en dag. Fanns även mycket att göra. Fanns flera sevärdheter med katedralen och museum, fanns även många restauranger och caféer plus att det fanns en shopping gata med bra butiker. Sen tycker jag att den nya/moderna delen av Las Palmas inte var värd att åka till. Visst jätte mysigt att åka dit om man åker dit för stranden. För stranden var fin. Men isåfall bara ligga och sola och bada på stranden, inte gå på shopping gatan. Så ska man ha en dag för huvudstaden då man inte ska sola och bada så tycker jag att det räcker med att åka till Vaguetas. Det var mycket bättre än nya/moderna delen. Men lite besviken blev jag väl, hade nog förväntat mig mer. Men kanske för att man är vanare med typ Budapest där det är jätte fint. Men det var ändå mysigt att gå i gamla stan i Las Palmas så det skulle jag kunna göra igen! Så jag tycker att det är en rätt lagom utflykt att ha med gäster och bara vara i gamla stan. Då kan dom typ först kolla sevärdheter sen äta lunch och sen gå på shopping gatan eller nåt sånt. Tycker inte man behöver åka med dom till nya/moderna delen.