Konavle.

Igår gick jag upp vid åtta. Så drack jag kaffe, läste på manus och tvätta lite. Sen gick jag ut och sprang i en timme ungefär. När jag kom hem igen duscha jag och plugga lite till på manuset. Så åt jag keso med bär. Sen vid kvart i två åkte jag till hotellet där jag skulle bli upphämtad för utflykten. Jag och tre gäster blev upphämtade där av bussen, sen åkte vi till två till hotell och hämta upp gäster. Det blev totalt 10 gäster, så en liten mysig grupp! Och alla jag hade med mig hade jag träffat innan förutom en person. Så det var kul. Så åkte vi till Konavle och hade första stoppet i byn Ljuta. Där fick vi presentation om vattenkvarnar som byn är känd för. Efter presentationen fick alla tilltugg och vin till. Var där i en timme sen åkte vi till vingården. Där var vi inne på bodegan och så fick dom smaka viner. Där var vi i 40 minuter. Sen åkte vi tillbaka till hotellen. Vi var på första hotellet vid sex. Och de var faktiskt en mysig utflykt! Har ju varit lite skeptiskt till denna utflykt. Mestadels för att det ska vara en vinprovning, men om man jämför med andra vinprovningar så känns detta inte så mycket som en vinprovning direkt. Men jag tror att de hjälpt att vi fokuserar mycket på att det även är en vattenkvarn presentation och att man "får smaka lite vin". Och gästerna som jag hade med mig igår verkade verkligen uppskatta utflykten! Så det var jätte kul! Dom tyckte att det var skönt att komma iväg lite från städerna och komma ut på landet. Både i Dubrovnik, Kotor och Mostar så går man ju på stadstur inne i staden. Och Konavle består till en tredjedel av skog och de ligger mer ute på landet. Vilket gästerna verkligen tyckte om. Och utflykten var faktiskt väldigt mysig tyckte jag! Och jag hade med mig en lokalguide hela utflykten vilket var skönt. Det var även en skön utflykt att hålla, inte så jätte krävande. Det var inte en så lång utflykt och bara två stopp. Och på stoppen så guidade han som ägde vattenkvarnarna och hon som ägde vingården. Och gästerna sa att jag inte behövde översätta till svenska vilket var skönt! Så jag pratade i bussen vilket inte var så länga sträckor. Så ja en skön utflykt att hålla! Skönt med en lugnare utflykt som omväxling. När jag kom tillbaka hem bytte jag om, så gick jag, Linda, Caroline och Micaela ner till gamla stan och åt middag! Vi skulle fira lite att jag fyllde år, så tjejerna bjöd mig på middagen. Så söta! Vi gick först till Taj Mahal men det var fullt så då gick vi till Wanda istället, en restaurang vi rekommenderar i våra pärmar. De var första gången vi testa den restaurangen. Tyvärr var det inte särskilt bra. Personalen var inte så trevlig, de tog jätte lång tid med maten (tror vi vänta en timme om inte mer) och själva maten var ingen höjdare heller. Så synd för hittills har jag inte varit särskilt imponerad av maten här. Jag tror att det ända som jag har ätit som jag har känt "gud va gott" är typ Chef Sandwich som vi ätit i Cavtat. Och det är ju lixom bara lunch, men kanske inte är macka till middag direkt. Annars så har inte maten här varit särskilt bra. Restaurangen på SRD berget var också helt ok! Dock så var köttet mer medium stekt än rare när jag beställde, men det smakade ändå bra. Så ne hittills är jag inte imponerad av maten här. Det är så dyrt också! Men vi kanske inte har lyckats gå till dom bästa restaurangerna heller. Vi får fortsätta testa lite olika och se. Efter middagen så gick vi faktiskt hem direkt. Så var hemma vid tio. Blev en väldigt lugn kväll. Men alla var trötta och dom andra tjejerna skulle jobba idag. Idag har jag varit ledig. Så först sov jag ut, väldigt skönt! När jag gick upp så gick jag ut och la mig och sola i trädgården. Låg där nån timme men sen blev de jätte molnigt och ingen sol alls. Så då gick jag in igen. Kollade lite serie. Sen böt jag om och så körde jag tre tabata pass. Och helt perfekt att jag har den här yoga mattan alltså! Den är skit bra. Efter tabatan gick jag ut på en promenad. Och då gick jag först till den lägenheten där mamma och pappa ska bo när dom är här. Den har väldigt bra läge! Och det såg jätte mysigt ut i närområdet. Så det blir nog jätte bra att dom ska bo där! Efter det gick jag igenom gamla stan. Sen gick jag mot Ploce porten för jag skulle kolla på stranden som ligger där. Den mest centrala stranden vid gamla stan heter Banje stranden. Så jag gick dit för att kolla hur den såg ut. Och ja den ligger precis utanför gamla stan, så det är alltså den närmsta stranden för oss. Tar kanske 15 minuter att gå dit. Och den såg fin ut! Den var rätt liten, men ändå bra om man inte har bil och kan ta sig nån annanstans. Så den stranden kommer jag garanterat gå till nångång. Efter att jag sett stranden så gick jag hemåt igen. När jag kom hem åt jag mat. Kyckling med sallad och keso. Sen prata jag med mamma och pappa i telefon. Så mysigt! Nu har jag precis duschat och ska börja plugga inför utflykten imorgon. Imorgon ska jag ha utflykt till Mostar i Bosnien-Hercegovina, min favorit utflykt!