Knossos.

I tisdags tog jag ledigt. Mötte upp mamma och pappa på morgonen och vi drack kaffe. Sen tog vi bussen till Chania. Så gick vi runt hela förmiddagen i butiker och shoppa, så kul! Till lunch åt vi den godaste ceasar salladen jag ätit hittills, jätte god verkligen! Efter lunchen gick vi runt lite mer i Chania. Sen runt tre tog vi taxi tillbaka till Aggi Apostoli. Va inne på kontoret och hämtade lite biljetten, sen tog vi en drink tillsammans. Senare på kvällen så åkte jag till flygplatsen för att hämta en kollega. Körde hem henne och åkte sen till Bravo Borgen. Där drack vi lite och sen åkte vi in till byn. Gick först till Splendid för lite drinkar, där sjöng jag och Emmy karaoke också! Så kul haha. Sen gick vi vidare till Jörgens och Ecplise. På onsdagen var jag också ledig. Då hade jag, mamma och pappa bokat in oss på utflykt till Knossos. Så blev upphämtad tidigt på morgonen. Så åkte vi mot Knossos och hade ett frukost stopp på vägen. När vi kom fram till Knossos hade vi en guidad tur där. Knossos är då ett gammalt palats som är den största arkeologiska fyndplatsen från grekisk bronsålder. Så guiden berättade massa intressant om platsen. Tyvärr så är det ju inte mycket som står kvar av palatset, och vissa delar är uppbyggda senare. Men guiden hade mycket intressant fakta och många roliga berättelser om grekisk mytologi också! Så vi fick en guidad tur på cirka 2 timmar. Efter det gick vi tillbaka till bussen och så åkte vi till Heraklion som är Kretas huvudstad. Där hade vi fri tid på cirka 2 timmar. Så vi åt lunch och sen gick vi runt och kika lite inne i staden. Jag tyckte den var väldigt mysig faktiskt! Lite små söta gränder och en del butiker och restauranger. Det fanns både Zara och H&M, dock är ju shoppingen inne i Chania mycket bättre. Men mysigt var det iallfall. Efter Heraklion åkte vi tillbaka till hotellen och hade även då ett stopp på vägen dit. När jag kom hem så tog jag det lugnt, jobbade lite. Sen på kvällen gick vi ut några stycken och åt på Forum som ligger precis vid våra lägenheter. Ronja fyllde nämligen år så vi firade henne med tre rätters! Väldigt trevligt. Så jag hade två fina ledig dagar tillsammans med mamma och pappa. Dock tycker jag att det var lite för lång buss resa till Knossos. Men om man bor här så länge som jag ska göra så är det ju ett måste ändå att åka till Knossos! Det är ju en av Kretas största sevärdheter. Så jag är glad att vi åkte dit. Och så fick jag även se Heraklion för första gången samtidigt.