Knölvalar.

I måndags då gjorde vi något roligt! Då var nämligen jag, Malin och Rasmus och studdade en av våra utflykter valsafari. Tanken har ju från första början varit att erbjuda denna utflykt, men valarna brukar inte komma förrän i februari, därför har vi inte börjat sälja den än eller studdat den. Men nu hade dom meddelat att första valarna har kommit! Under cirka 3 månader så kommer det ungefär 2000 knölvalar till Samaná bukten här på Dominikanska Republiken från Island, Grönland, Kanada och Norra Amerika för att föröka sig. Havet här är nämligen varmare. Valarna är så stora! Väger cirka 40 ton, helt sjukt. Och när ungarna föds här så är de mellan 3,50 till 5 meter och väger ett ton. Så Samaná har blivit som ett skyddat område för alla valar. Så på denna utflykt blev vi upphämtade 06:40, och så åkte vi till Samaná. Med alla hotell stopp osv tog det cirka 3 timmar att åka dit. Väl där så klev vi på en katamaran och sen åkte ut på havet. Så stannade vi till bland alla valar och fick kolla på dem. Dock så fick vi inte se jätte mycket valar, vilket var synd. Men valarna är ju fria och visar sig när de vill, så man kan ju inte riktigt förvänta sig något heller. Men en del valar fick vi se! De kom upp på ytan för att ta luft, så man fick se ryggen och när de blåste ut vatten. Ibland kom de också upp med ena fenan och ibland även stjärtfenan! Och de var verkligen stora. Väldigt häftigt! Ända gången jag sett valar i verkligheten var på La Palma. Men det var på väldigt långt avstånd och de valarna var inte så stora. Men på denna utflykt var vi betydligt närmare! Dock svåra att få med på bild då dom var så snabba, därför har jag inte så bra bilder på dem. Så vi låg ute med båten på havet i ungefär 1-1,5 timme och kolla på dem. Efter det åkte vi till Bacardi Island som ligger precis utanför Samaná. Ön kallas så eftersom en av reklamerna till Bacardi drycken spelades in där. På ön gick vi i samlad trupp till baren och fick varsin Pina Colada i annans. Sen gick vi tillsammans till restaurangen och där åt vi lunch. Väldigt god lunch faktiskt! Bästa hittills på utflykterna. Sen hade man lite egen tid på ön, och då sola och bada vi. Och hela ön var väldigt fin och lite annorlunda från Saona och Catalina. På Bacardi Island så var det som ett litet samhälle med lite butiker och restauranger och även ett hotell! Och såklart otroligt fin vit strand och massa palmer. Så vi låg och sola lite. Sen gick vi tillbaka till båten och åkte direkt in till hamnen. Sen hoppa vi på bussen och åkte hem igen. Kom hem runt sju på kvällen så det var verkligen en heldag! Men en fin utflykt var det. Var dock en hel del vågor men jag tyckte det var jätte kul! Båten bara hoppa upp och ner när vi körde haha. Igår så hade jag två HT på morgonen i Punta Cana, sen åkte jag till kontoret. Fixa mejlen och service formulär. Vid två åkte jag och Malin och åt lunch i DownTown på Yeya, supergott! Sen åkte vi hem. Igår kväll då gick vi på bio i DownTown. Vi såg på Geostorm. Filmen var väl sådär...handla om naturstormar som många andra filmer. Men det var så billigt! Kostar 150 pesos (cirka 25 svenska kr) per person att se en film! Popcorn och dryck var ju dyrare än själva filmen haha. Så som sagt filmen var sådär men det var kul att göra något och det var en bra salong också. Så jag kan tänka mig att gå på bio igen! Speciellt för det priset.