Hiking.

I onsdags så hade jag utflykt till Norra La Palma. Så vi blev upphämtade 09:00. Sen åkte vi till Las Nieves, efter det till Los Tilos, sen åt vi mat och sen stanna vi på Rom fabriken. Och det gick bra allting! Väldigt bra grupp på att vara i tid måste jag säga. Så det gick smidigt. På vägen tillbaka hoppade jag av i Los Concajos för att vi skulle ha vecko möte. Så vi satte oss på en restaurang och beställde mat och hade mötet under tiden som vi åt. Gick igenom lite om flygplatsen och utflykter osv. Sen tog jag och Kate bilen hem. På torsdagen hade jag flygplats. Så hade departure från hotellet, hjälpte till vid incheckningen på flygplatsen och tog emot arrival. Så åkte jag arrival buss från flygplatsen till hotellet. Hjälpte folk vi incheckningen även på hotellet. Sen hade jag en liten paus efter de och på kvällen så hade jag stjärnskådning med min premium grupp. Och först var det mycket moln så man såg tyvärr inte så mycket. Men efter att vi hade varit inne i någon timme så gick vi ut igen och då hade det blivit klart och fint! Så då såg man massor. När vi var nöjda så åkte vi tillbaka till hotellet och var tillbaka runt elva. I fredags så hade jag utflykt till Santa Cruz. Vi blev upphämtade 08:40. Så åkte vi först till vulkanen San Antonio där alla fick egen fri tid. Sen åkte vi till huvudstaden och jag gick en stadsvandring med dom. Efter stadsvandringen så hade alla fri tid igen. Så samlades vi upp vid ett och åkte tillbaka till hotellet. Igår hade jag utflykt till högsta punkten Roque de Los Muchachos. Så vi blev upphämtade nio och åkte mot högsta toppen. Tyvärr så var det väldigt molnigt uppe på toppen så vi hade inte så fin utsikt. Det var lite synd! Var dessutom ganska kallt plus att det regna. Känns som att vintern har kommit nu tyvärr! Hade de jätte kallt på torsdagen också vid stjärnskådningen. Sen vet jag att jag är väldigt frusen av mig och fryser jämt. Alla andra bara skrattar åt mig när jag fryser haha. Dom kan inte förstå att jag tycker att det är så kallt, hehe. Men det gick iallafall bra på utflykten ändå och vi kom hem vid halv sju. Idag så var de lite ändring på schemat igen så jag var ledig! Som tidigare när jag var ledig på söndagar. Och jag hade något väldigt kul planerat. Hade bokat in mig på 16 km hiking nämligen. La Palma är ju väldigt känd för sin vandring och sina vandrings leder och vi samarbetar med ett företag där vi säljer vandring igenom. Och dom har sagt att vi får vandra så mycket vi vill med dom, så det är kul! Tänkte också att jag ville passa på när jag var ledig en söndag då dom hade en vandring idag som jag verkligen ville gå. De har lite olika vandringar olika dagar. Och idag stod Caldera de Taburiente på schemat. Det är en stor krater som vi har mitt på ön, och är även en nationalpark. Så jag blev upphämtad 08:15 på hotellet. Så åkte vi mot Calderan. Tog ungefär 2 timmar tills vi var framme där vi började vår vandring. Vi behövde byta buss två gånger och hämta upp lite fler folk. Men till slut kom vi fram! Så vi började vår hiking. Och jag insåg då att jag faktiskt aldrig har vandrat direkt. Sprungit och gått promenader längre sträckor har jag gjort, men aldrig lixom vandrat med vandringspinnar, ryggsäck osv. Men det gick bra! Det ända som gjorde att jag kände mig lite outsider var att alla andra hade vandrings kängor medan jag hade mina vanliga springskor haha! Men det gick så bra så med dom också! Dom får vara med om mycket haha. Efter ungefär två timmar efter vår påbörjade vandring så stannade vi till på visitor center och hade brake för att äta lunch. Då var tanken att man hade med egen mat att äta. Så jag hade köpt med lite bröd, nötter och torkad frukt. Vi hade ett ganska kort stopp ändå för lunch och sen fortsatte vi vandringen. Så början av vandringen var mest i skogen bland massa träd och en bra vandringsled. I slutet av vandringen så kom vi ner till ravinen och gick längst med den. Då var de lite ojämnare mark och man fick klättra lite på stenar osv, men även det gick bra! I mitten av vandringen så kom vi även fram till "den gula sjön" och det färgade vattenfallet. Sjön där var gul på grund av allt järn i vattnet. Väldigt vackert var det! Som ni kan se på bilderna ovan. Så det var nog höjdpunkten på hela vandringen skulle jag säga. Jag ställde även in klockan på vandring. Så 16,02 kilometer, 27 831 steg, 5 timmar och 40 minuter (pausade dock klockan under stoppen vi hade) och 994 aktiva kalorier senare så var vi framme på parkeringen där bussen hämta oss! Så åkte vi iväg och hade ett stopp på en bar innan vi åkte hem. Så var hemma vid 19:30, verkligen en heldag borta! Men har haft en väldigt bra dag. Så roligt att se något nytt på ön och även ett kul sett att göra det på genom vandring så man får röra lite på sig! Vädret var också behagligt. Iallafall behagligt för de kläder jag hade vilket var långa thights, tshirt och jacka. Hade jag haft shorts hade de blivit kallt hehe. Och vi slapp regnet nästan hela vandring, bara lite lite regn i slutet och några minuter. Så ja en väldigt trevlig dag har jag haft! Super kul att äntligen fått se Calderan.