Guayadeque.

Idag gick jag upp vid 08.00. Sen åkte jag till mitt första HT i Maspalomas. Sen hade jag två HT till efter de. Efter mitt sista HT åkte jag till kontoret. Skrev loggar och fixa lite med en pärm. Sen gick vi alla hem och bytte om sen åkte vi alla och åt lunch. Åt lunch på mack-stället vid marknaden. Och det bjöd solresor på så de var nice. Sen påbörjade vi vår roadtrip! Då åkte vi som sagt till Barranco de guayadeque. Det är ju en vintergrön dal som ligger mer uppe i norr. Det är en ravin med branta sluttningar där det växer massa olika plantor, som kaktus, agave, vallmo, palmer och mandel träd. Det var den dalen som var den mest befolkade förr av guancherna. Dom bodde där i grottor. Tydligen så började spanjorerna plundra grottorna på 1800-talet och efter det gjordes området om till ett naturreservat. Nu finns det där fortfarande grottor som är som ett hotell som man kan boka om man vill bo som guancherna gjorde, finns även en restaurang där. Går också som ett spår runtom alla grottorna, där man kan gå och se ut över hela dalen. Och det var ett jätte fint område! Väldigt häftigt med massa gröna växter och blommor och även väldigt häftigt att det går runt som stora bergsväggar runt om dalen. Väldigt fint var det! Så vi gick runt där och kolla. På vägen från dalen så stannade vi även till vid museumet som ligger en bit därifrån. På museet visade dom upp bilder på hur befolkningen bodde förut, även vad dom åt osv. Så det var kul att se de. När vi åkte från museet mot Maspalomas så åkte vi också genom en by som heter Aguimes. Det var i den byn som Loopesan bröderna bodde i och i den byn så ligger även en kyrka. Loopesan bröderna är ju dom bröderna som byggde upp Meloneras och dom tre lyxhotellen där. Ett lyxhotell i Meloneras som Loopesan bröderna byggde heter Villa del Conde, det är även ett hotell som vi på solresor har. Och när bröderna byggde det hotellet så byggde dom hotellet som den kyrkan som ligger i deras hem by Aguimes. Dom ville nämligen ta med lite av den byn till Meloneras. Så det var häftigt att se "original" kyrkan också! Eftersom vi har hotellet Villa de Conde i Meloneras. Så det var lite intressant! Byn var även väldigt mysig med massa små gränder, lite som Fataga. Så den byn tyckte jag om! Så vi gick runt lite där och gick in i kyrkan. Sen åkte vi hemåt. På vägen hem stannade vi i San Agustin där vi fikade på ett svenskt fik som ligger där i shoppingcentret. Så då fick vi svenskt kaffe! Tog påfyllning två gånger, haha. Så gott! Efter det behövde vi åka till kontoret för att göra hemresetider, vi var tillbaka där runt 18.00. När vi var klara med tiderna så fick vi gå hem. Då gick jag till vår restaurang för att ringa mamma och pappa. Nu sitter jag kvar här och wifiar lite, men ska snart gå hem. Har iallafall varit en lyckad dag! Var väldigt trevligt att åka upp hela teamet på en liten utflykt tillsammans. Även väldigt kul att äntligen få se barranco de guayadeque. Jätte fint område verkligen, de kommer jag kunna rekommendera gästerna om dom hyr hyrbil! Väldigt trevligt var det. Ni ser ju på bilderna ovan också hur det såg ut, jätte häftigt. Dock gör inte bilderna rättvisa, det ser inte lika häftigt ut på bilder som i verkligheten. Men det var väldigt fint iallafall.