Gränsen.

Idag hade jag som sagt utflykt till Montenegro...och de var ju spännande. Nu har vi fått riktig högsäsong plus att det är semestertider för alla locals i Kroatien och närliggande länder. Så det är jätte långs köer in och ut ur länderna. Caroline var igår i Montenegro på hotell träff och på vägen tillbaka fick hon stå i gränsen i tre timmar! Vi kom i hyfsad bra tid till den Kroatiska gränsen. Sen hade vi sån tur att vi fick åka förbi hela kön och direkt fram till en av luckorna. Så den kroatiska gränsen tog endast 30 minuter. Men sen började det roliga. Efter Kroatiska gränsen var det jätte lång kö till den Montenegrinska gränsen. Så där stod vi länge. Vi stod i den gränsen 1 timme och 10 minuter. Så totalt stod vi i båda gränserna i 1 timme och 40 minuter. Och jämför man med Caroline så är det egentligen inte så lång tid! När Caroline höll denna utflykt förra veckan stod hon i tre timmar i gränsen. Så typ dubbelt så länge. Men efter vi kört igenom andra gränsen och efter vi åkt med färjan över bukten så blev de lång kö igen och mycket trafik. Tog lång tid att köra till Kotor. Så vi var i Kotor 11.50, normalt sätt brukar vi vara där 10.30. Jag försökte göra det bästa av situationen och kortade ner stadsvandringen lite och även den egna tiden. Dock kunde jag inte korta ner den egna tiden för mycket för gästerna måste även ha tid att äta. Så dom fick ändå 1 timme och 40 minuter vilket är helt ok då dom brukar ha 2 timmar. Under egna tiden gick jag till shopping centret som sist och åt sushi. Vid 14.30 lämnade vi Kotor och vi brukar lämna 13.30. Då åkte vi till Perast som vanligt. När vi kom dit tog vi båten ut till Out Lady of the Rocks. Och jag har tyckt innan att de momentet ändå har vart rätt jobbigt för dom senaste gångerna så har det varit så mycket folk så vi har behövt vänta massor och gästerna har blivit irriterade och de har varit så varmt sen har man typ fått slagits med folk inne i kyrkan. Idag när vi kom till ön så hade vi en grupp framför oss. Så vi behövde vänta utanför. Då gav jag gästerna fri tid i 10 min, sen fick vi gå in i kyrkan efter typ 15. Och då satte alla sig ner och så berättade jag om historien med ön och kyrkan. Och det blir bara roligare och roligare att göra! Så det är nästan ändå de roligaste på utflykten. Och nu kan jag de rätt bra också så behöver inte heller läsa på nåt om det innan. När jag berättat historien så gick vi in i museet. Och i museet finns de två våningar. Så vi började såklart med nedervåningen. Och jag sa till alla att ta god tid på sig och gå runt och kika länge på allt eftersom att vi hade en grupp framför oss som kunde vara på övervåningen och då skulle vi behöva vänta. Så vi gick runt långsamt men inte tillräckligt långsamt trodde jag så jag trodde att den andra gruppen skulle vara kvar på övervåningen. Men när jag kom upp dit så var det helt tomt! Så skönt. Så jag ropade upp hela gruppen och sen berättade jag även lite där uppe om vad vi kunde se och så. När jag hade berättat klart fick dom 10 minuter fri tid igen. Att antingen gå runt och kika lite, eller gå på toa eller köpa vatten osv. Och när det går såhär smidigt med guidningen inne i kyrkan och man inte behöver vänta massor eller slåss med andra, så är det som sagt väldigt kul! Det roligaste med hela utflykten faktiskt. Gästerna blir så imponerade av historien om ön och alla tavlor osv. Man ser det till och med på deras ansiktsuttryck! Så det är jätte kul faktiskt. Sen får man ögonkontakt med alla och kan gestikulera med händerna. När man guidar i bussen så sitter man ju bara och pratar lixom. Så ja jag tycker det är väldigt kul att guida där i kyrkan. Efter egna tiden på ön tog vi båten tillbaka till Perast och gick till bussen. Så vi lämnade Perast 16.00, 45 minuter senare än vad vi brukar. Så inte så farligt ändå! Tillbaka på bussen berättade jag lite om Montenegro i nutid. Och sen sjöng jag! Haha jag hade en man med mig på utflykten som fyllde år, så jag tänkte att jag bjuder på mig själv och sjunger ja må du leva. Bad även dom andra i bussen att sjunga med mig. Först sjung ingen med mig vilket kändes awkward men sen började även dom andra sjunga! De va bra så inte min röst hördes så mycket haha. Va lite nervös över sjungandet också för jag tycker inte om så att sjunga för andra, jag sjunger gärna i bilen när man har hög musik osv. Men att sjunga i en mick i en stor buss inför massa personer jag egentligen inte känner är väl ingen hit. Men det gick bra och var ändå roligt att uppmärksamma hans födelsedag lite! Resan tillbaka från Perast gick smidigt fram till gränserna. Den första Montenegrinska gränsen gick fort, tog endast 10 minuter. Men sen hamna vi i kö framför den Kroatiska gränsen och vi hade flera bussar och personbilar framför oss. Dock så gick det väldigt fort ändå! Så totalt med båda gränserna tog det 40 minuter. Väldigt snabbt och smidigt! Så skönt. Så vi kom inte tillbaka nå senare till hotellen än planerat. Vet inte hur vi kunde tjäna in 1,5 timme från gränsen i början men det gjorde vi! Så släppte av gästerna på dom tre hotell vi hade. Och alla var så söta! Hade jätte gulliga gäster med mig idag, 24 personer totalt. Och dom tacka så mycket när dom klev av bussen och var väldigt gulliga. Så roligt! Så det har varit en bra dag idag. Jag kom hem runt sju. Då kolla jag först lite serie och sen körde jag två tabata pass!