Bosnien-Hercegovina.

Idag möttes vi upp 07.15, så gick vi tillsammans till busshållplatsen där vi blev upphämtade. Sen åkte vi till Franjo Tudjmanbron där vi hämtade upp Micaela. Så det var hela vårt team från Solresor, Laura från Lommamatkat, en lokalguide och en buss chaufför. Så påbörjade vi vår resa mot Mostar! Så åkte vi cirka 1,5 timme innan vi hade vårt första stopp. Det första stoppet var faktiskt i Bosnien-Hercegovina. Det finns nämligen en kuststräcka i Kroatien som tillhör Bosnien-Hercegovina. Landet delar alltså upp Kroatien i två delar. Den kust sträcka som tillhör Bosnien-Hercegovina heter Neum och är 20 km lång. Man måste alltså åka igenom en gräns. Det första stoppet är endast till för att man ska kunna gå på toa och handla frukost om man vill de. Så där drack vi kaffe och åt frukost (bild på utsikten därifrån är bild 1). Stanna där i 30 minuter sen åkte vi vidare. Efter fem minuter åkte vi igenom andra gränsen, vi åkte alltså in i Kroatien igen. Sen åkte vi vidare och efter ungefär 40 minuter åkte vi igenom den "riktiga" gränsen. Då kom vi alltså helt in i Bosnien-Hercegovina. Efter ungefär 20 minuter kom vi fram till vårt andra stopp i byn Pocitelj. Ett medeltidssamhälle och även en typisk turkisk by, även fast den ligger i Bosnien-Hercegovina. Där var det väldigt mysigt med en moské, gammalt värdshus och restaurang (bilder 2-8). Fanns även många som sålde bär där! Vi smakade körsbären och de va så goda! Det är tydligen säsong för körsbär nu så dom var väldigt söta. Detta stopp var endast i 15 minuter. Det är ett kort foto- och sträcka-på-benen stopp. Sen åkte vi i ungefär 40 minuter till och så var vi äntligen framme i Mostar. Där parkera bussen och en lokalguide från Mostar mötte upp oss. Hon kommer från Bosnien-Hercegovina men flydde därifrån med sin familj till Norge. Så bodde hon i Norge och gick i grundskolan och gymnasiet där, sen åkte hon tillbaka till Bosnien-Hercegovina. Hon kan alltså norska. Och det är oftast henne vi har på den guidade stadsturen i Mostar då hon även kan lite svenska. Jätte skönt! Så när vi har gäster med oss så guidar hon och pratar på norska/svenska vilket alla gäster förstår. Dock brukar även vi från Solresor följa med på den guidade turen, men det är ändå hon som håller den. Och hon var så duktig! Jätte gullig och snäll och väldigt kunnig. Så hon visade oss Franciskanska kyrkan, moskén (bild 16), bron (bild 22-24), gamla stan och huvudgatan (bild 9-15) och ett turkiskt hus (bild 17-19). Så berätta hon lite om historien och det vi såg. När vi har gäster med oss så kommer stadsturen att vara ungefär 1 timme och 15 minuter. Efter det fick vi fritid. Vilket även gästerna får när vi har utflykt med dom. På sin fritid får man äta lunch, sen har man också tid att gå lite själv inne i staden. Vi gick till en av restaurangerna som lokal guiden rekommenderade. Där åt vi den mest typiska maträtten i Bosnien-Hercegovina som är cevapi. Det är avlånga köttfärsbiffar som serveras med ajvar, rå lök och bröd (bild 20). Var faktiskt väldigt gott! Efter det gick vi runt lite i staden och tog bilder, så fika vi även. Och staden var så fin! Mostar är en av de finaste platserna jag nånsin sett! Ja ni ser ju på bilderna ovan. Och då är det ännu finare i verkligheten. Helt grönt och fint vatten, även fina gamla byggnader. Den gamla delen av staden är även väldigt inspirerad av Turkiet, som ni säkert ser på bilderna. Det var nämligen Turkarna som byggde upp staden. När Turkarna först kom till Mostar så var det endast 19 hus och de fanns i princip ingenting. Men så byggde dom upp hela staden. Därför finns det tre turkiska original hus och maten är även väldigt inspirerad från det Turkiska köket. Finns även vattenpipa och mycket kaffe. Men staden var som sagt så fin! Älskade verkligen Neretvafloden som löpte igenom byn och den gamla delen av byn med huvudgatan. Älskade också att det var så grönt där! Massa träd och växter. Så ja Mostar är garanterat en av de vackraste ställena jag har sett. På bild 38 ser ni hela teamet. Från vänster: Micaela (DM), Linda (den andra vanliga guiden), jag och Caroline (rundreseguiden). Vi var kvar i Mostar till 15.00 sen möttes vi alla på bussen igen, så åkte vi hemåt. Och även hela vägen till och från Mostar var häpnadsväckande! Så fint det också. Man åker längst med kusten och får se alla fina kust byar och havet och allt. Riktigt häftigt (bilder 39-49). På vägen hem gjorde vi ett stopp, på frukost stället. Sen fick vi skjuts hem. Så vi var hemma vid halv sju. Då bytte jag om så gick jag ut och sprang. Idag sprang jag så långt jag kunde åt vänster, fast inte på den vägen jag sprang igår utan den nedanför. Så sprang jag hela den vägen och sen blev de återvändsgränd till slut så då vände jag. Och detta va väl inte heller bästa springvägen, men wow vilken utsikt de var! Jag sprang lixom ovanför gamla stan och på ena sidan av viken så såg ner över hela gamla stan. Väldigt fint! När jag kom tillbaka körde jag ett tabata pass. Nu har jag precis duschat och ska snart sova. Det har iallafall varit en väldigt bra dag! Tycker jätte mycket om denna utflykt. Dock blir det mycket tid i bussen, men det går ju inte att undvika när man åker till ett helt nytt land. Men de kändes ändå inte som att man var så mycket i bussen trots allt, om jag jämför med typ Öturen på GC. Utan de va ganska lagom tid i bussen. Sen har vi ju manus på vad vi kommer att säga. Och när man kommer fram i Mostar så kommer ju lokal guiden fram till oss, så det är väldigt smidigt! Så tar lokalguiden över. Och är det en som kan norska, som vi oftast får, så förstår ju gästerna. Är det en som talar engelska så får vi översätta. Men så guidar ju lokalguiden och vi går med, sen har gästerna egen tid i typ två timmar och då har ju jag/guiden också det. Sen åker man hemåt igen och då pratar man inte så mycket för gästerna brukar vara så trötta. Så detta känns som en väldigt väldigt trevlig utflykt! Och jag tror att den kommer vara väldigt uppskattat då det som sagt är så fint! Även om nån kanske tycker att det är mycket tid i bussen så är det så värt det, vilket jag tror dom också kommer tycka. Så jag tror denna utflykt blir suverän! Och alla var så trevliga idag. Både buss chauffören, lokal guiden, guiden i Mostar och alla andra invånare och arbetare. Och dom kunde även jätte bra engelska! Förvånar mig, men det är väldigt skönt. Så ja jag är hel nöjd med denna dag och tror de kommer bli en kanon utflykt med gästerna.