Båtutflykt.

Igår åkte jag hemifrån vid halv nio. Så hade jag först ett HT i Lapad. Där mötte jag två gäster som jag hade ett inbokat möte med, så sålde jag biljett. Sen åkte jag till mitt andra HT i Mlini. Dit kom ingen. Satt där en stund sen åkte jag hem. Väl hemma skrev jag in biljetter och skrev loggar. Sen åt jag lite keso med bär. Efter det så jobbade jag hemifrån med kontors arbete. Jag uppdaterade sidor som vi har i pärmen, uppdaterade välkomstbrev och skrev lite om utflykter. När jag var klar med allt gick jag ut och sprang en timme. Och då sprang jag faktiskt till Copacabana stranden och tillbaka. När jag kom hem igen körde jag ett tabata pass. Sen duscha jag. Efter de la jag mig på sängen och jag total däcka! Så jag vila i typ en timme. Sen kom Linda och Caroline hem. Då gick vi till vår pizzeria och köpte med oss hämtmat hem. Så kom även Micaela. Så åt vi hemma hos oss och drack och prata. Sen tog vi taxi ner till gamla stan. Så gick vi först till en bar på Stradun där vi tog en drink. Sen gick jag och Caroline vidare till nattklubben som finns i gamla stan. Och vad märkligt folk det var där alltså! Plus att musiken var så hög. Man hörde ingenting vad folk sa och fick typ tinnitus. Men vi hängd där och dansa. Sen tog vi taxi hem, så vi var hemma vid 04.00. Då somna jag på en gång! Och idag skulle jag då gå upp vid åtta. Jag skulle ju nämligen studda utflykt idag. Och Micaela sa igår att istället för att jag ska va ledig idag och behöva studda utflykt på min lediga dag, så får jag vara ledig på måndag istället! Så snällt. Så idag var det jobb dag och studd. Och jag ställde klockan, men den måste jag stängt av i sömnen. För vid nio när vi skulle gå hemifrån ringer Linda mig och frågar vart jag är. Paniken som uppstår! Jag slänger av mig pyjamasen och tar på mig bikini och kläder och ba slänger ner allt som plånbok, solkräm och handduk i en påse och springer ut. Borsta inte ens tänderna haha! Herregud...så typiskt mig. Eller jag brukar vara jätte bra på tider men inte när jag druckit dagen innan, suck! Men jag blev ändå inte så sen. Så jag och Linda gick till parkeringen och mötte upp Micaela där. Sen åkte vi ner till Gruz där vi skulle åka ifrån med båten. Så kom båten vid 09.45. Och det var bara våra gäster som åkte med på utflykten haha! Så hade ju träffat alla innan. Och alla kom ju fram och fråga om det inte var vi som var från Solresor, för vi hade ju inte vår uniform på oss men dom kände igen oss. Haha. Men som sagt så blev ju idag en vanlig arbetsdag för mig med studd, skönt att de inte va min lediga dag! Men vi åkte iallafall ut med båten på havet, sen efter ungefär 45 minuter stannade vi på första ön som var Lopud. På ön hade vi fri tid i lite mer än två timmar. Så då gick vi och åt frukost och tog en kaffe, de behövdes kan jag ju säga! Men trots kaffe så var både jag, Linda och Micaela helt slut. Vi var så trötta! Alla skulle ha kunnat somna på plats. Efter frukosten gick jag och Linda och kolla runt på ön. Gick bland annat till den botaniska trädgården. Och den var väl inte så mycket att hurra för egentligen. Ganska liten och fanns inte så mycket växter. Men annars så var ön väldigt fin! Och man kan även ta golfbil från där vi stanna med båten till andra sidan på ön och där finns en fin strand. Dock tog vi oss inte dit idag, utan de får jag göra nästa gång jag är där. Men det var som sagt väldigt fint och mysigt i Lopud. Ni ser bild 4-8 därifrån. Vid 13.45 så skulle vi vara tillbaka på båten igen för då serverades det lunch. Det blev fisk med sallad, väldigt gott faktiskt! Dock var jag så mätt från frukosten så åt knappt nåt. Men fisken var väldigt god. Lunchen började när båten låg i hamn, sen började den åka under tiden vi åt. Sen gjorde vi andra stoppet för dagen som var på ön Sipan. Det är den största ön av alla Elafitiöarna. Den har två samhällen och vi stannade i den ena. Men den kändes inte stor alls! Det kändes väldigt litet. Var bara en liten hamn, typ två restauranger och nån minimarket. Men sen fanns typ ingenting. Förstår inte hur man kan bo där! Gud så uttråkad man skulle bli. Dock var det fantastiskt fint vatten där. Ni ser bild 9-15 därifrån. Men som sagt så var det väldigt litet i det samhället där vi var i och det räckte gott och väl med en timme som vi hade där! Efter en timme gick vi till båten igen och åkte mot nästa ö som var Kolocep. Tog ungefär en timme att åka dit. När vi kom dit satte vi oss på ett café och tog nåt att dricka. Och Kolocep kändes större än Sipan och det fanns mer där! Fanns en fin sandstrand och även en hel del caféer och restauranger. Det kändes också som att Kolocep var lite mer party. Alla ställen serverade drinkar och hade party musik haha. Lite mer drag där! Ni ser Kolocep på bild 17-21. Så där var vi i lite mer än en timme. Sen träffades vi på båten igen. Kolocep var sista stoppet så efter det åkte vi tillbaka till Dubrovnik. På vägen tillbaka blev de party haha. Dom drog upp volymen på musiken och hade disco musik, så kul! Så började gästerna dansa också haha! I slutet av båtresan kändes det som att man var tillbaka i Spanien igen, då satte dom på Despacito och Bicicleta haha. Guiden frågade även alla vilken ö de gilla bäst. Majoriteten gillade Kolocep mest. Ingen räckte upp handen på Sipan och några räckte upp handen på Lopud. Och jag tyckte absolut att första ön, Lopud, var bäst! Det fanns mest där att göra och den kändes störst. Vi kom iallafall hem vid halv sju. Då satte jag och Linda oss direkt vid datan och uppdaterade utflyktsbeskrivningen som ska vara i pärmarna och även manuset. Men denna utflykt var riktigt bra! Och jag är den första som kommer hålla den, ska hålla den på lördag nästa vecka. Och det känns bra, en lätt utflykt att hålla! Man pratar lite om öarna i början och visar lite på kartor. Sen guidar man inte så mycket mer. Utan man ser mest till att man har med sig alla gäster hela tiden och säger vilka tider som dom ska vara tillbaka på båten hela tiden. Sen är de ju egen fri tid på öarna och då har ju även jag fri tid. Plus att jag kommer ha med lokalguiden som vi hade idag och hon var jätte snäll och bra. Hela besättningen på båten är väldigt trevliga! Och lunchen är jätte god. Så det känns väldigt bra och lyxigt att få hålla denna utflykt.