Sluta snacka skit!
Skitsnack - så tystar du det INTE BARA BARN MOBBAR Även vuxna blir utfrusna. Skitsnack är en riktig humörsänkare. Trots det skvallrar vi vidare utan en tanke på konsekvenserna. Som dålig stämning på jobbet, brustna hjärtan och förlorade vänner. Men det går att få stopp på skitsnacket. Det tycks vara ett grundläggande behov att skvallra om en kollegas förmodade kärleksaffär, faster Monas ekonomi eller att väninnan har gått upp i vikt. Men det är få som inser att lite skvaller i fikarummet faktiskt kan vara början till mobbning. – Om vi kunde tala öppet om problemen redan på skitsnacksstadiet kunde missnöjesförhållanden ändras innan de leder till något allvarligare, som mobbning och utfrysning, säger Marianne Östergren, konsult i relationsteknik. För några år sedan kom hon ut med boken "Skitsnack", där hon har samlat 20 år av vänners, arbetskamraters och grannars skitsnack. – Det verkar vara tabu att prata om företeelsen, kanske för att vi alla är inblandade och för att det är något de flesta har behov av för att klara av vardagen, menar Marianne Östergren. Skitsnack är vanligast på jobbet när någon känner sig orättvist behandlad eller är avundsjuk på en kollega. Skitsnacket om släkt, grannar eller vänner beror också det till stor del på avundsjuka och osäkerhet och är svårare att få stopp på. – Det gör ondare om man har en emotionell koppling till den som skvallrar och det är ofta jobbigare att konfrontera, menar Marianne Östergren. Kontrontation bästa sättet Konfrontation är bästa vapnet mot skitsnack. – Det bästa är att möta den som snackar skit och fråga rakt på sak varför han eller hon skvallrar, det gör att skvallret snart dör ut. Men allt skitsnack är inte av ondo. Det är kontaktskapande och blir en räddningsplanka för den som har svårt i ett nytt umgänge. – Det är ett naturligt sätt för oss att uttrycka vårt missnöje. Farligt blir det först när vi skadar våra medmänniskor, säger Marianne Östergren. En amerikansk studie från Ohio State University visar att skitsnacket i högsta grad drabbar skitsnackarna själva. I 55 procent av fallen associerar lyssnaren de negativa egenskaperna med den som berättar. Om du vänder på steken, och berättar hur bra någon annan är, så får lyssnaren undermedvetet en mer positiv bild av just dig.