Magasin
Slumpa blogg
Topplista

Vanliga frågor
Kontakta oss
Annonsera

Logga inStarta ny blogg
Logga inStarta ny blogg
  • Magasin
  • Topplista
  • Annonsera
  • Info
    • Vanliga frågor
    • Kontakta oss
    • Annonsera
    • Sekretessinställningar
    • Devote på Instagram
    • Devote på Facebook
  • Starta blogg
  • Logga in

Arkitektur och teknik...

Utbildningen jag går på heter alltså "Arkitektur och teknik"... Efter första antagningsbeskedet trodde jag ju inte jag hade kommit in, utan trodde jag skulle gå väg- och vattenbyggnad, men så blev alltså inte fallet. Och det är jag sjuuuuuuukt glad över!   Vi läser matte tillsammans med väg- och vatten (så typ hälften eller mer av skoltimmarna), utöver det har vi just nu arkitekturhistoria och en kurs som heter "Rum och människa", medan de typ läser byggnadskonstruktion eller vad vet jag. Jag vet bara att jag är så hiiimla glad att jag går arkitektur och teknik, mixen av de så himla olika ämnena är jätteskön, omväxlande. Gör att man inte förlorar sig i något - varken den torrlogiska eller "flummiga" delen, utan helatiden har en skön distans till ämnena, och dessutom en skön pepp. Jag tror att jag hade blivit skoltrött rätt snabbt om jag läst typ väg- och vatten, men nu har vi mycket kreativt skapande, problemlösning typ, och eget arbete. Och matte. = Idealupplägget! Älskar min utbildning!   Nedan klassisk arkitekturhistoria bild, vi kan konstatera att föreläsningssalarna på Chalmers mest ser ut som föreläsningssalar i allmänhet... Bredvid har vi min gode vän Gustav Good på samma föreläsning. Han har jättelätt för att somna, ett faktum jag är lite fascinerad och rätt mycket avundsjuk över... Jag vill även försvara hans sätt, det kan tyckas slappt, men lärarna är hela tiden noga med att påpeka att vi inte ska stressa sönder oss. I allmänhet är ju arkitekturutbildningen en väldigt tärande utbildning, och det är många som går in i väggen etc. av all press. Bra då att ha kompisar som Gustav.       Det är rätt mycket upp till en själv att bestämma hur mycket tid man lägger på skolan, vi har ofta matteföreläsning från typ 8.00-09.45, sen matteövning till 11.45, då vi räknar i mindre grupper, och kan få hjälp med tal vi inte förstår. Sen har vi ofta "Rum och människa" schemalagt (återkommer snart till vad det är) på eftermiddagen. Sen sitter många kvar i skolan och räknar matte och busar. Vi har som ett "at-rum", där alla på arkitektur och teknik (1orna, 2orna och 3orna, eftersom de äldre läser sina masters och man knappt ser dem) kan hänga när de vill. Vi har kyl, kaffebryggare, soffor, datorer, arbetsbort och det är mer som en liten lägenhet än skolrum. Det känns helt ärligt mer som mitt hem än lägenheten jag bor i på Hisingen - jag spenderar helt klart mer tid i skolan än jag gör hemma... är i princip bara hemma och sover. Det händer också ofta att man sitter på lördagar och söndagar i at-rummet och pluggar matte, eller jobbar på något projekt. Konstigt nog ligger jag alltid lite efter i matten, trots att jag tycker att jag pluggar ständigt, men kursen går riktigt snabbt fram... Men vi har "duggor" typ varannan vecka i matten - som minitentor på det vi just gått igenom. De är sjukt bra för man kan se ungefär hur man ligger till + man blir tvungen att inte skjuta upp sina studier till tentaveckan, utan ta tag i dem + om man får bra på duggorna kan man få bonuspoäng sen på tentan. Nice.   Så det har som sagt blivit att jag lagt ner rätt mycket tid på skolan, samtidigt som vi är flera som sitter tillsammans och ibland liknar det mer chillhäng en studier... så vi är väl inte alltid så effektiva men vi har det i alla fall väldigt mysigt. Har asskön klass, de har blivit min nya göteborgsfamilj, typ, och jag trivs exemplariskt! :)   Här nedanför ser ni klassiskt lunchhäng i at-rummet, med mina goda vänner Jimmie, Per och Jens. Framför Per ser ni lunchmaten man kan köpa på kårhuset - "xpress". Det kostar 37 kr för en sådan låda, som man sen får fylla själv på en vegetarisk asgod buffé, men massor av goda sallader etc. Helt besatt av den buffén... köper av den varje dag. Men idag var jag på ikea, där jag införskaffade matlådor, så nu kanske det blir ändring på det... då blir min plånbok glad i alla fall...         Utöver det är det också mycket barer, fester osv. (som även är relativt billiga...) som är på Chalmers, så jag bor väl mer på Chalmers än i Göteborg kan man säga...    Sååå alltså "Rum och människa" - denna härliga kurs med sitt abstrakta namn. Vad fasen är det?, tänker ni. Jo, det ska jag svara på! Eller... jag vet faktiskt inte riktigt vad kursnamnet ska betyda, kanske - vad är egentligen ett rum? Hur fungerar samspelet mellan människa och rum? Eller vad sören vet jag. Men jag kan berätta om vad vi gjort hittills i kursen! Vilket har varit askul!   Den första uppgiften vi fick i kursen var att konstruera ett 9-mannatält. Eller rättare sagt göra vars en modell av ett sådant. Som material fick vi ett visst antal bambupinnar, och 3 olika stora presenningar (eller rättare sagt till modellen - grillpinnar och plastpåsar). Alla var typ spända, ambitiösa och prestationshetsiga eftersom det var vårt första projekt. Jag var lite prestationshetsig jag med i början, men sen försökte jag släppa det, och släppte typ helt tankar på funktion, gjorde bara en modell jag tyckte var fin. Min modell blev som följer:       Inte det finaste jag gjort i mitt liv (det var iofs finare innan plasten kom på), men den hade iaf tre ingångar, högt i tak, och eldstad. Vi delade sen in oss i grupper om 9 pers, fick presentera våra tält och valde sen ut ett tält per grupp som vi åkte ut i vildmarken och byggde upp och sov i en natt. Svårt att bygga ihop, högt i tak och tre ingångar gick tyvärr inte hem i gruppen (hade blivit fasligt kallt!), så mitt blev inte framröstat. Men det som blev framröstat var mycket roligt att bygga, och hela utflykten var jättemysig, på kvällen satt vi vid lägerelden och spelade guitarr och grillade korv. Det var sjuuukligt kallt att sova i tältet, jag låg halva natten och gungade fram och tillbaka och upprepade i mitt huvud "jag är jättevarm, jag är jättevarm, jag är jättevarm..." - men det var en upplevelse. Och det var riktigt kul att det första projektet vi gjorde var så himla konkret och praktiskt, och man insåg att arkitektyrket är asroligt. Dessutom säger Kowalski, vår lärare, att "man är ingen riktig arkitekt innan man sovit i ett hus man själv konstruerat..." :)   Nästa grej på "Rum och människa" var att vi skulle lära oss teckna med perspektiv. Alltså hus etc i tre dimensioner. Vi hade en liten genomgång om tekniken, sen fick vi ge oss ut på skolan, börja vid spårvagnen och jobba oss mot a-huset. På vägen skulle vi stanna upp 6 gånger och skissa 6 skisser på "vår väg till skolan". Vi fick typ en dag på oss, vi skulle rita i perspektiv, och vi fick inte använda linjal. Det var rätt kul men stressigt, roligt upplägg. Har tyvärr inga bilder på mina skisser, men de var kanske ändå inte så mycket att se, stressade ihop dem lite så att jag skulle hinna göra mig fin till finsittningen som var samma kväll... hehe man måste ju prioritera...   Nästa projekt var även det ett roligt ett. Vi fick ett visst antal kvadratiska kartongbitar som skulle fundera som golv, och rektangulära som väggar etc. - sen skulle vi göra en modell av ett fyraplanshus. Huset behövde inte vara ett realistiskt hus i den meningen, utan skulle endast uppfylla de något mer abstrakta målen - begreppen "ut", "genom", "mot" etc. Vi skulle även ha ljus, tempo och riktning i åtanke. Så fick vi en och en halv dag på oss, skärare och limpistoler. Det var jättekul! Nedan har ni mitt, "väldigt Alice i underlandet", sa läraren under kritiken       Plan 4:   Plan 3:   Plan 2:   Plan 1:     Och näst på tur var "Rum som berör", även det en rätt abstrakt uppgift. Grejen med alla våra såkallade arkitekturkurser är att man bara kan få godkänt eller underkänt (dvs man kan i princip bara få godkänt, så länge man har utfört uppgiften någorlunda), och de har ofta rätt abstrakta direktiv som de vill att man ska tola väldigt fritt, de är tydliga med att det INTE FINNS NÅGOT FACIT!! Tror mycket av utbildningen går ut på att vidga vårt tankesätt, så att vi blir problemlösande, kreativa människor. Typ. Och jag klagar inte! Vädligt ovant för många dock, att inte ha något konkret att jobba efter, och att inte få prestera liksom - man kan inte sätta MVG tex. Utan man får nöja sig med kritiken där man får feedback och konstruktiv kritik (sjukt lärorikt!), och inte minst får se hur de andra har tolkat uppgiften, vilket är sjukt intressant, man lär sig verkligen jättemycket av det!   Nåja- rum som berör. Vi skulle hitta en plats utomhus i Göteborg, som vi tyckte var ett "rum" (...), och som berörde oss. Sen skulle vi skissa rummet från olika positioner - "känna på rummet", och välja ut en vinkel vi tyckte om och rita den därifrån, mer noggrant och med valfri teknik. Sen skulle vi även göra ett såkallat "plan", och en "sektion" över rummet. Jag valde Gullbergskaj (om ni är någorlunda beläst på Håkan Hellström vet ni kanske lite om det), en kaj med massa gamla, halvt förfallna fiskebåtar, och ritade i pastell (såklart). Här har vi resultatet - "väldigt expresionistiskt", löd kritiken         Och BAM så var vi framme vid nutid. Detta "projekt" avslutades i måndags, och nu börjar snart ett nytt, har ingen aning om vad men det får vi la se. Som ni ser håller vi ett rätt högt tempo, speciellt med tanke på att den största tiden går åt åt matte och inte projekt, men det är bara jätteroligt, och det är ju lite så att man lever i/för skolan.   Slutligen vill jag visa en bild på vad tvåorna sysslat med den senaste veckan, vilket jag är aspepp på att göra nästa år - de har haft "brobyggartävling", dvs. de har delas upp i grupper, blandat arkitekter, arkitektur och teknikare, väg- och vattenbyggare och byggare. Sen har de fått konstruera vars en bra, bygga upp dem i naturlig storlek, ställa de över en fontän på Chalmers, och gå över broarna - se om de håller i praktiken. Allt detta har de typ två veckor på sig att göra. Längtar till tvåan! (Det roliga är att alla projekt man hör om verkar så kul, så man längtar till allt - som sagt, tror jag har hamnat på världens roligaste utbildning...)         - Askul eller vad?!   Jaja, tänkte nu avsluta det här långa utbildningsinlägget. Avslutar med en söt bild på en prydnad som hängt i stora ljusgården på skolan i flera veckor nu - en docka föreställande en i mitt A0K. Tycker han är så fin i sina prinsesskläder, där han hänger och håller tummen upp. Grejen är att det var väldigt svårt att få upp honom och följaktligen typ omöjligt att få ner honom, så det ska bli spännande att se hur länge han kommer hänga där och lysa upp ens vardag... Jaja, hejdå så länge bloggen, på återseende :)    

Föregående inlägg

Flamingotorsdag

Nästa inlägg

Nollningen!

Till bloggens startsida

851205